Srovnání podmínek života v různých prostředích v okolí školy
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
Anotace
Srovnání podmínek života v různých prostředích v okolí školy. Žáci prostřednictvím různých metod poznávají a popisují vybraná (přírodní) prostředí v okolí školy. Využívají smyslové vnímání i měření fyzikálních vlastností pomocí moderních technologií. Sledují výskyt charakteristických rostlin a živočichů na místě (dle možností), k jejich určení mohou používat mobilní aplikace. Výsledky pozorování zaznamenávají do pracovního listu. Seznámí se s významem pojmů biotop, abiotické podmínky, sukcese, vegetační stupně, mikroklima. V rámci práce s textem do sledovaných prostředí přiřazují učitelem předem vybrané zástupce rostlin a živočichů (karty obsahují fotografii, charakteristiku přizpůsobení a nároky na prostředí). Sledují přizpůsobení organismů specifickým podmínkám. Vzdělávací oblast dle RVP G: Člověk a příroda Obor: Biologie Vzdělávací obsah: Biologie rostlin, Biologie živočichů, Ekologie Učivo: Rostliny a prostředí, Živočichové a prostředí, Podmínky života Téma hodiny: Podmínky přírodního prostředí a jejich vliv na výskyt rostlin a živočichů Tematický okruh: Jak ovlivňuje prostředí organismy, které v něm žijí, a které abiotické/biotické vlivy na organismy působí Konkrétní cíle hodiny: Žák: - vnímá a dokáže popsat základní fyzikální charakteristiky vybraných prostředí (teplota a vlhkost vzduchu a půdy, osvětlení) - dokáže pracovat s pomůckami a aplikacemi vhodnými pro sledování vlastností vybraných prostředí (čidla teploty, vlhkosti, pH, luxmetr) - sleduje a zpracovává výsledky v aplikaci v tabletu či mobilu - vysvětlí souvislost výskytu konkrétních druhů na konkrétním stanovišti, popíše možnosti přizpůsobení životním podmínkám Očekávaný výstup dle RVP G: Žák: pozná a pojmenuje (s možným využitím různých informačních zdrojů) významné rostlinné a živočišné druhy a uvede jejich ekologické nároky; měří vybrané fyzikální a chemické veličiny vhodnými metodami, zpracuje a vyhodnotí výsledky měření; ovládá, propojuje a aplikuje dostupné prostředky ICT Třída, resp. věková skupina žáků: vyšší stupeň gymnázia (SŠ), žáci 15-18 let Potřebné pomůcky, materiály: - připravený výběr zástupců rostlin a živočichů na kartách, obsahujících i stručnou charakteristiku a nároky na prostředí - pomůcky na ekohru „Sukcese“ - teploměry – více typů, vlhkoměry, luxmetr – využití pomůcek sady Arduino - pomůcky na měření pH (Pasco, lakmus papírky) – kelímky, destilovaná voda, filtrační papír - pracovní listy, podložky na psaní, psací potřeby Doporučená literatura pro žáky: JELÍNEK, Jan, ZICHÁČEK, Vladimír. Biologie pro gymnázia: (teoretická a praktická část). 11. rozš. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2014. ISBN 8 978-80-7182-338-4. Aplikace a technologie: - „chytré“ mobilní telefony, tablety - internet v mobilu - ARDUINO senzory a tablet s programem (či jiná podobná, např. Pasco) - mobilní aplikace Luxmetr, PlantNet, BirdNet Použité zdroje informací: vlastní Integrace v rámci RVP: Fyzika, Chemie, Geografie, Informatika a informační a komunikační technologie; průřezové téma - Environmentální výchova Integrace se životem žáka: vztah k místu, poznávání životního prostředí a orientace v mapě Organizace výuky: - terénní výuka na 4 vyučovací hodiny v dostupné vzdálenosti od školy. Celková trasa max. 5 km. - skupinu do 15 žáků vede jeden pedagogický doprovod, větší skupinu dva (stačí asistent pedagoga) - pedagog musí terén dopředu dobře znát, vybere alespoň tři různé přírodní biotopy (louka, lesy, okolí vody, křoviny), případně může přidat jeden výrazně antropogenní (pole, městský park, ulice…). Součástí přípravy je i mapa s vyznačenou trasou. Metody výuky: - individuální práce - práce ve dvojicích - smyslové aktivity - pohybová ekohra - práce s textem - instruktáž následovaná praktickými činnostmi – měření - práce s mobilními aplikacemi Typ vyučovací hodiny: - praktická výuka v terénu Součást výstupu: - struktura hodiny s časovým plánem - pravidla ekoher - pracovní list - popisy měřicích metod a využití aplikací Upozornění: Pro správné vyznění programu je ideální jeho konání od začátku května do poloviny října, za slunného dne. Konání za deště není vhodné.
Srovnání podmínek života v různých prostředích v okolí školy. Žáci prostřednictvím různých metod poznávají a popisují vybraná (přírodní) prostředí v okolí školy. Využívají smyslové vnímání i měření fyzikálních vlastností pomocí moderních technologií. Sledují výskyt charakteristických rostlin a živočichů na místě (dle možností), k jejich určení mohou používat mobilní aplikace. Výsledky pozorování zaznamenávají do pracovního listu. Seznámí se s významem pojmů biotop, abiotické podmínky, sukcese, vegetační stupně, mikroklima. V rámci práce s textem do sledovaných prostředí přiřazují učitelem předem vybrané zástupce rostlin a živočichů (karty obsahují fotografii, charakteristiku přizpůsobení a nároky na prostředí). Sledují přizpůsobení organismů specifickým podmínkám. Vzdělávací oblast dle RVP G: Člověk a příroda Obor: Biologie Vzdělávací obsah: Biologie rostlin, Biologie živočichů, Ekologie Učivo: Rostliny a prostředí, Živočichové a prostředí, Podmínky života Téma hodiny: Podmínky přírodního prostředí a jejich vliv na výskyt rostlin a živočichů Tematický okruh: Jak ovlivňuje prostředí organismy, které v něm žijí, a které abiotické/biotické vlivy na organismy působí Konkrétní cíle hodiny: Žák: - vnímá a dokáže popsat základní fyzikální charakteristiky vybraných prostředí (teplota a vlhkost vzduchu a půdy, osvětlení) - dokáže pracovat s pomůckami a aplikacemi vhodnými pro sledování vlastností vybraných prostředí (čidla teploty, vlhkosti, pH, luxmetr) - sleduje a zpracovává výsledky v aplikaci v tabletu či mobilu - vysvětlí souvislost výskytu konkrétních druhů na konkrétním stanovišti, popíše možnosti přizpůsobení životním podmínkám Očekávaný výstup dle RVP G: Žák: pozná a pojmenuje (s možným využitím různých informačních zdrojů) významné rostlinné a živočišné druhy a uvede jejich ekologické nároky; měří vybrané fyzikální a chemické veličiny vhodnými metodami, zpracuje a vyhodnotí výsledky měření; ovládá, propojuje a aplikuje dostupné prostředky ICT Třída, resp. věková skupina žáků: vyšší stupeň gymnázia (SŠ), žáci 15-18 let Potřebné pomůcky, materiály: - připravený výběr zástupců rostlin a živočichů na kartách, obsahujících i stručnou charakteristiku a nároky na prostředí - pomůcky na ekohru „Sukcese“ - teploměry – více typů, vlhkoměry, luxmetr – využití pomůcek sady Arduino - pomůcky na měření pH (Pasco, lakmus papírky) – kelímky, destilovaná voda, filtrační papír - pracovní listy, podložky na psaní, psací potřeby Doporučená literatura pro žáky: JELÍNEK, Jan, ZICHÁČEK, Vladimír. Biologie pro gymnázia: (teoretická a praktická část). 11. rozš. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2014. ISBN 8 978-80-7182-338-4. Aplikace a technologie: - „chytré“ mobilní telefony, tablety - internet v mobilu - ARDUINO senzory a tablet s programem (či jiná podobná, např. Pasco) - mobilní aplikace Luxmetr, PlantNet, BirdNet Použité zdroje informací: vlastní Integrace v rámci RVP: Fyzika, Chemie, Geografie, Informatika a informační a komunikační technologie; průřezové téma - Environmentální výchova Integrace se životem žáka: vztah k místu, poznávání životního prostředí a orientace v mapě Organizace výuky: - terénní výuka na 4 vyučovací hodiny v dostupné vzdálenosti od školy. Celková trasa max. 5 km. - skupinu do 15 žáků vede jeden pedagogický doprovod, větší skupinu dva (stačí asistent pedagoga) - pedagog musí terén dopředu dobře znát, vybere alespoň tři různé přírodní biotopy (louka, lesy, okolí vody, křoviny), případně může přidat jeden výrazně antropogenní (pole, městský park, ulice…). Součástí přípravy je i mapa s vyznačenou trasou. Metody výuky: - individuální práce - práce ve dvojicích - smyslové aktivity - pohybová ekohra - práce s textem - instruktáž následovaná praktickými činnostmi – měření - práce s mobilními aplikacemi Typ vyučovací hodiny: - praktická výuka v terénu Součást výstupu: - struktura hodiny s časovým plánem - pravidla ekoher - pracovní list - popisy měřicích metod a využití aplikací Upozornění: Pro správné vyznění programu je ideální jeho konání od začátku května do poloviny října, za slunného dne. Konání za deště není vhodné.
biotop
Charakteristiky prostředí důležité pro výskyt živých organismů
mikroklima
osvětlení
pH půdy. Využití klasických pomůcek
přírodní a kulturní krajina.
vegetační stupňovitost
vlhkost
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Komentář může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Hodnocení může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Základní atributy materiálu
- Autor: Ing. Zora Rýparová
- Poskytovatel: ICT a digitální výuka
- Datum vložení do systému: 11. 08. 2022
- Datum vzniku: 31. 05. 2022
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: gymnaziální vzdělávání
- Ročník: Střední škola
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: webová stránka
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ne
Další atributy materiálu
- Vzdělávací obor: Přírodopis a Biologie
- Gramotnost: přírodovědná
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay
Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení uživatelé. Přihlásit se můžete zde
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.