Směsi a oddělování jejich složek pracovní list
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
Anotace
Směsi a oddělování jejich složek (pracovní list) Pracovní list pro skupinovou případně samostatnou práci, určený k ověření porozumění učiva o směsích a možnostech oddělování jejich jednotlivých složek na základě odlišných vlastností (žáci si upevní poznatky o různých typech směsí používaných v laboratoři a vyskytujících se v našem okolí a navrhnou způsoby oddělení jednotlivých složek z různých typů směsí). Pracovní list je součástí výukového celku směsi a dělící metody zahrnující prezentaci a protokol k laboratornímu cvičení. Vzdělávací oblast dle RVP: Člověk a příroda Obor (oblast): Chemie Vzdělávací obsah: Obecná chemie Učivo: Soustavy látek a jejich složení Téma hodiny (obsah, jehož prostřednícím máme dosáhnout cíl): Směsi a dělící metody – práce ve skupinách Konkrétní cíle hodiny: Žák: - porozumí rozdílu mezi heterogenní a homogenní směsí - rozpozná jednotlivé složky směsi - určuje jejich rozdíly, na základě kterých je lze od sebe oddělit - vhodně vybírá jednotlivé dělící metody, tak aby jednotlivé složky ze směsi od sebe byly odděleny Očekávaný výstup dle RVP: Žák: využívá odbornou terminologii k popisu látek a možnostem jejich izolace Třída resp. věková skupina žáků: 1. ročník vyššího stupně gymnázia (SŠ) Potřebné pomůcky (materiálně didaktické prostředky) - Pro samostatnou práci: vytištěné pracovní listy pro každého žáka, ve třídě se mohou vyskytovat různé varianty druhé části listu, kdy při následné kontrole mohou jednotlivci se stejným zadáním vytvořit skupinu a vést diskuzi o svých závěrech a společně odstranit nedostatky. Nebo pracovat s materiály uloženými ve sdíleném prostředí (v případě práce online), obrázky s laboratorním nádobím - Pro skupinovou práci: vytištěný pracovní list do skupiny, každá skupina může mít jiné zadání druhé části listu (varianta 2A až 2D), obrázky s laboratorním nádobím Aplikace a technologie: - PC nebo tablet (v případě, že žáci vyplňují pracovní list elektronicky) Použité zdroje informací: - HONZA, Jaroslav, MAREČEK, Aleš. Chemie pro čtyřletá gymnázia - 1.díl. (třetí opravené vydání). Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1998. 124 s. ISBN 80-7182-055-5. Integrace v rámci RVP: Environmentální výchova Integrace se životem žáka: Uvědomění si možnosti jednotlivých metod při ochraně životního prostředí (např. v čistírnách odpadních vod, úpravnách vod), v lékařství (vyšetřovací metody, výroba léčiv), v potravinářství (potravinářské biotechnologie) Organizace výuky: - skupinová nebo individuální výuka - výuka ve třídě nebo odborné učebně - domácí příprava (samostatná práce, distanční výuka) - vyučovací hodina Metody výuky: - práce s textem - řešení problému - práce s on-line zdroji Typ vyučovací hodiny (didaktická funkce): - spolupráce žáků ve skupině - opakování vědomostí a dovedností - použití vědomostí a dovedností - smíšený účel – hodina plní několik didaktických funkcí Součást výstupu: - pracovní list
Směsi a oddělování jejich složek (pracovní list) Pracovní list pro skupinovou případně samostatnou práci, určený k ověření porozumění učiva o směsích a možnostech oddělování jejich jednotlivých složek na základě odlišných vlastností (žáci si upevní poznatky o různých typech směsí používaných v laboratoři a vyskytujících se v našem okolí a navrhnou způsoby oddělení jednotlivých složek z různých typů směsí). Pracovní list je součástí výukového celku směsi a dělící metody zahrnující prezentaci a protokol k laboratornímu cvičení. Vzdělávací oblast dle RVP: Člověk a příroda Obor (oblast): Chemie Vzdělávací obsah: Obecná chemie Učivo: Soustavy látek a jejich složení Téma hodiny (obsah, jehož prostřednícím máme dosáhnout cíl): Směsi a dělící metody – práce ve skupinách Konkrétní cíle hodiny: Žák: - porozumí rozdílu mezi heterogenní a homogenní směsí - rozpozná jednotlivé složky směsi - určuje jejich rozdíly, na základě kterých je lze od sebe oddělit - vhodně vybírá jednotlivé dělící metody, tak aby jednotlivé složky ze směsi od sebe byly odděleny Očekávaný výstup dle RVP: Žák: využívá odbornou terminologii k popisu látek a možnostem jejich izolace Třída resp. věková skupina žáků: 1. ročník vyššího stupně gymnázia (SŠ) Potřebné pomůcky (materiálně didaktické prostředky) - Pro samostatnou práci: vytištěné pracovní listy pro každého žáka, ve třídě se mohou vyskytovat různé varianty druhé části listu, kdy při následné kontrole mohou jednotlivci se stejným zadáním vytvořit skupinu a vést diskuzi o svých závěrech a společně odstranit nedostatky. Nebo pracovat s materiály uloženými ve sdíleném prostředí (v případě práce online), obrázky s laboratorním nádobím - Pro skupinovou práci: vytištěný pracovní list do skupiny, každá skupina může mít jiné zadání druhé části listu (varianta 2A až 2D), obrázky s laboratorním nádobím Aplikace a technologie: - PC nebo tablet (v případě, že žáci vyplňují pracovní list elektronicky) Použité zdroje informací: - HONZA, Jaroslav, MAREČEK, Aleš. Chemie pro čtyřletá gymnázia - 1.díl. (třetí opravené vydání). Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1998. 124 s. ISBN 80-7182-055-5. Integrace v rámci RVP: Environmentální výchova Integrace se životem žáka: Uvědomění si možnosti jednotlivých metod při ochraně životního prostředí (např. v čistírnách odpadních vod, úpravnách vod), v lékařství (vyšetřovací metody, výroba léčiv), v potravinářství (potravinářské biotechnologie) Organizace výuky: - skupinová nebo individuální výuka - výuka ve třídě nebo odborné učebně - domácí příprava (samostatná práce, distanční výuka) - vyučovací hodina Metody výuky: - práce s textem - řešení problému - práce s on-line zdroji Typ vyučovací hodiny (didaktická funkce): - spolupráce žáků ve skupině - opakování vědomostí a dovedností - použití vědomostí a dovedností - smíšený účel – hodina plní několik didaktických funkcí Součást výstupu: - pracovní list
aerosol
dělící metody
dělící metody
destilace
emulze
extrakce
filtrace
heterogenní směsi
homogenní směsi
chemické aparatury
chemické pomůcky
chromatografie
krystalizace
Obecná chemie
pěna
roztoky
separace
separační metody
suspenze
usazování
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Komentář může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Hodnocení může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Základní atributy materiálu
- Autor: Mgr. Petra Brzósková
- Poskytovatel: ICT a digitální výuka
- Datum vložení do systému: 11. 08. 2022
- Datum vzniku: 31. 05. 2022
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: gymnaziální vzdělávání
- Ročník: Střední škola
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: webová stránka
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ne
Další atributy materiálu
- Vzdělávací obor: Chemie
- Gramotnost: přírodovědná
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay
Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení uživatelé. Přihlásit se můžete zde
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.