Oborově vzdělávací téma „Teplá a studená fronta“
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
Anotace
Stav a dynamika atmosféry v oblasti polární fronty nad Evropou, to jsou rychlé změny počasí, které nastávají při přechodu teplé nebo studené fronty v tlakové níži (angl. wave cyclone) (Strahler & Strahler, 1996, s. 138). Studená a teplá fronta se liší svými charakteristikami (rychlost větru, intenzita srážek, rychlost a doba trvání přechodu přes sledovanou oblast, změna teploty). Frontální vlna (tlaková níže na polární frontě) je meteorologický jev, kterému se nedá ve střední Evropě uniknout a je součástí každodenního života lidí v této části Evropy. Tento článek tvoří tři texty: 1) Oborově vzdělávací obsah; 2) Myšlenková/koncepční mapa tématu a rešerše učebnic a 3) Analýza kazuistiky a hospitační videostudie v pedagogickém kontextu. Použitá literatura je na konci třetího textu.
Stav a dynamika atmosféry v oblasti polární fronty nad Evropou, to jsou rychlé změny počasí, které nastávají při přechodu teplé nebo studené fronty v tlakové níži (angl. wave cyclone) (Strahler & Strahler, 1996, s. 138). Studená a teplá fronta se liší svými charakteristikami (rychlost větru, intenzita srážek, rychlost a doba trvání přechodu přes sledovanou oblast, změna teploty). Frontální vlna (tlaková níže na polární frontě) je meteorologický jev, kterému se nedá ve střední Evropě uniknout a je součástí každodenního života lidí v této části Evropy. Tento článek tvoří tři texty: 1) Oborově vzdělávací obsah; 2) Myšlenková/koncepční mapa tématu a rešerše učebnic a 3) Analýza kazuistiky a hospitační videostudie v pedagogickém kontextu. Použitá literatura je na konci třetího textu.
geografické vzdělávání
počasí a podnebí
polární fronta
znalosti pedagogického obsahu
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Komentář může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Hodnocení může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Základní atributy materiálu
- Autor: Jaroslav Vávra
- Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
- Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
- Datum vzniku: 04. 09. 2018
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
- Ročník: -
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: článek
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ano
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay
Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení uživatelé. Přihlásit se můžete zde
Petr Tišl
4.9.2018
Komentář
Díky, je to velmi pěkný článek. Hned jsme ho s kolegy sdíleli a těšíme se na pokračování.
Jaroslav Vávra
31.12.2018
Jaroslav Vávra
9.6.2021
Komentář
Upozorňuji zájemce o téma Počasí (Weather Systems) na edukační zpracování od BBC, v příloze Bitesize, link: https://www.bbc.co.uk/bitesize/guides/zsxcwmn/revision/1. Zaujala mě, podle mého názoru, nepřesnost - nejednoznačně není uvedeno (zobrazeno), že k ochlazování vzduchu dochází na rozhraní (frontě) teplého a studeného vzduchu (ochlazuje se teplý vzduch). Významná je v hodnocení těchto vztahů teplota, rosný bod, při kterém dochází ke kondenzaci vody a k vytváření mraků. Ale tradičně mají Britové velmi přehledně a \"teachable\" vytvořené obrázky/schémata. Jen poznamenávám, že v době 2. světové války byli schopni naučit svým \"obrázkovým způsobem\" také \"fyziku atmosféry\" i budoucí válečné piloty bez maturity.
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.