Školní hodnocení žáků a studentů: Zvládací učení
využito ve
výuce

Anotace
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Základní atributy materiálu
- Autor: Hana Košťálová, Šárka Miková, Jiřina Stang
- Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
- Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
- Datum vzniku: 12. 12. 2012
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
- Ročník: -
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: článek
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ano
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay

Komentář
Téma článku a obsah je pro současnou pedagogickou praxu velmi aktuální a velmi dobře zpracované. Výhrady mám k překladu \"mastery learning\" a k odkazům na lilteraturu. Překlady: dokonale zvládnuté znalosti a dovednosti (Pasch et al. 2005, 112); učení směřující k zvládnutí (Průcha 1997, 132; Průcha 2005, 137); zvládající (dokonalé) učení (Čáp, Mareš 2001, 407); zvládající učení (Petty 1996, 346); dokonalé naučení (podle Blooma; in:Kasíková, Dittrich, Valenta 2011, 159). Můj návrh je překládat jako zvládnuté učení.
Termín se objevuje už u Henryho C. Morrisona v roce 1931, možná u J. Deweye. V textu chybí kritiké posouzení. Např. Block a Burns (1976) píší: Zvládnuté učení je základní přístup k návrhu výuky. Kritici zvládnutého učení tvrdí, že se jedná o rigidní, mechanické, (tupě) nacvičené strategie (Groff, 1974; Jaynes, 1975); mohou žákům pouze nabídnout jednoduché dovednosti, které se požadují k přežití v uzavřené společnosti (Cronbach, 1972); a stoupenci zvládnutého učení nedoceňují složitost školního učení (L.S. Bowen, 1975).
Přívrženci zvládnutého učení zastávají názor, že toto jsou naopak flexibilní, humanistické, vzdělávací a výchovné strategie (Levin, 1974; Serive, 1975); mohou poskytnout žákům komplexní dovednosti, které potřebují ve stále více se otevírající společnosti (H.M. Levin 1975); a berou v úvahu realitu, která je ve školní výuce (Block and Anderson, 1975)
Připomínám ještě Morrisonův základní postup ve zvládnutém učení: pretestovat, učit, testovat výsledek, upravit metodiku (postup), opět učit a testovat skutečné (na)učení (zvládnutého učiva).
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.