Stélkaté rostliny – řasy (Thallobionta, Algae)
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
Anotace
Stélkaté rostliny – řasy (Thallobionta, Algae) Prezentace je určena jako výukový text navazuje na předchozí úvodní on-line hodinu, resp. samostudium žáků v případě distanční výuky. V úvodu prezentace je pracovní list pro domácí práci žáka. Další text je určen pro upevnění a ověření učiva přednostně při prezenční výuce, ale může být využit také v distanční on-line, nebo of-line výuce. Žák i učitel využívají digitální technologie, společná úložiště pro výukové prezentace, uložení a hodnocení zadaných domácích prací. Vzdělávací oblast dle RVP G: Člověk a příroda Obor: Biologie Vzdělávací obsah: Biologie protist Učivo: Stavba a funkce protist (rostlinná protista a organismy řazené mezi řasy) Téma hodiny: Nižší rostliny – řasy Konkrétní cíle hodiny: Žák: - objasní termín stélka a rozdíly mezi stélkou a stonkem, rozdíl mezi nižšími rostlinami a rostlinami vyššími - popíše barviva určující zařazení organismu do jednotlivých oddělení řas - charakterizuje jednotlivé významné zástupce - rozezná a pojmenuje zobrazenou řasu - posoudí postavení řas (zejména mořských) v potravním řetězci - samostatně vyhledá ve zdrojích informace o jednotlivých odděleních řas a podstatné informace zaznamená do sešitu - ověření splnění cíle samostudia provede vypracováním pracovního listu Očekávaný výstup dle RVP G: Žák: charakterizuje protista z ekologického, zdravotnického a hospodářského hlediska; popíše stavbu těl rostlin, stavbu a funkci rostlinných orgánů; objasní princip životních cyklů a způsoby rozmnožování rostlin; porovná společné a rozdílné vlastnosti stélkatých a cévnatých rostlin pozná a pojmenuje významné rostlinné druhy a uvede jejich ekologické nároky; zhodnotí řasy jako primární producenty biomasy a možnosti využití nižších rostlin v různých odvětvích lidské činnosti Třída, resp. věková skupina žáků: 1. ročník vyššího stupně gymnázia (SŠ), žáci 15 let, učivo uvádí základní pojmy o stavbě květu a funkci jeho jednotlivých částí. Potřebné pomůcky, materiály: - prezentace - sešity žáků - mobilní zařízení žáků Doporučená literatura pro žáky: - JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia: (teoretická a praktická část). 11. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2014. ISBN 978-80-7182-338-4. - BENEŠOVÁ, Marika. Odmaturuj! z biologie. 2., přeprac. vyd. Brno: Didaktis, c2013. Odmaturuj! ISBN 978-80-7358-231-9. - MACHÁČEK, T. et al. Biomach, výpisky z biologie [online]. 2005. [cit. 2020-10-25]. Dostupné z: http://www.biomach.cz/biologie-protist/nizci-rostliny Aplikace a technologie: - interaktivní tabule pro prezentaci učitele v prezenční výuce, pro práci s webem - tablet nebo chytrý telefon jednotlivého žáka pro práci v hodině - on-line classroom pro uložení vypracovaného úkolu žákem Použité zdroje informací: - JELÍNEK, Jan; ZICHÁČEK, Vladimír. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2006, ISBN 80-7182-217-5. - ROSYPAL, Stanislav a kol. Nový přehled biologie. Praha: Scientia, 2003, ISBN 80-7183-268-5. Integrace v rámci RVP: Ekologie – životní prostředí, potravní řetězce; Chemie – fotosyntéza Integrace se životem žáka: řasy a jejich využití v kuchyni – řasy jako zdroj vitamínů, stopových prvků, minerálních látek; vznik organických vápenců a křemeliny ze schránek mikroorganismů Organizace výuky: - prvotně distanční výuka, samostatná práce žáků se zdroji s vypracováním pracovního listu dle zadání – PowerPoint - domácí prostředí, resp. studovna, časová potřeba min. blok dvou hodin - následná prezenční výuková hodina ve škole – skupinová (kooperativní) výuka, případně on-line výuka – ověření splnění cílů samostudia – dovednostně praktické metody (aplikace domácí přípravy) - vyučovací hodina Metody výuky: - samostatná práce žáků s textem s návodným využitím prezentace v PowerPointu - skupinová (kooperativní) výuka (žák cizí národnosti pracuje s informacemi vyhledanými v mateřském jazyce, resp. v anglickém nebo ruském jazyce) - výuka ve třídě - vyučovací hodina Typ vyučovací hodiny: - vytváření a upevňování dovedností - ověřování a hodnocení osvojených vědomostí a dovedností Součást výstupu: - prezentace se zadáním úkolů pro ověření splnění cíle - interaktivní cvičení na webu
Stélkaté rostliny – řasy (Thallobionta, Algae) Prezentace je určena jako výukový text navazuje na předchozí úvodní on-line hodinu, resp. samostudium žáků v případě distanční výuky. V úvodu prezentace je pracovní list pro domácí práci žáka. Další text je určen pro upevnění a ověření učiva přednostně při prezenční výuce, ale může být využit také v distanční on-line, nebo of-line výuce. Žák i učitel využívají digitální technologie, společná úložiště pro výukové prezentace, uložení a hodnocení zadaných domácích prací. Vzdělávací oblast dle RVP G: Člověk a příroda Obor: Biologie Vzdělávací obsah: Biologie protist Učivo: Stavba a funkce protist (rostlinná protista a organismy řazené mezi řasy) Téma hodiny: Nižší rostliny – řasy Konkrétní cíle hodiny: Žák: - objasní termín stélka a rozdíly mezi stélkou a stonkem, rozdíl mezi nižšími rostlinami a rostlinami vyššími - popíše barviva určující zařazení organismu do jednotlivých oddělení řas - charakterizuje jednotlivé významné zástupce - rozezná a pojmenuje zobrazenou řasu - posoudí postavení řas (zejména mořských) v potravním řetězci - samostatně vyhledá ve zdrojích informace o jednotlivých odděleních řas a podstatné informace zaznamená do sešitu - ověření splnění cíle samostudia provede vypracováním pracovního listu Očekávaný výstup dle RVP G: Žák: charakterizuje protista z ekologického, zdravotnického a hospodářského hlediska; popíše stavbu těl rostlin, stavbu a funkci rostlinných orgánů; objasní princip životních cyklů a způsoby rozmnožování rostlin; porovná společné a rozdílné vlastnosti stélkatých a cévnatých rostlin pozná a pojmenuje významné rostlinné druhy a uvede jejich ekologické nároky; zhodnotí řasy jako primární producenty biomasy a možnosti využití nižších rostlin v různých odvětvích lidské činnosti Třída, resp. věková skupina žáků: 1. ročník vyššího stupně gymnázia (SŠ), žáci 15 let, učivo uvádí základní pojmy o stavbě květu a funkci jeho jednotlivých částí. Potřebné pomůcky, materiály: - prezentace - sešity žáků - mobilní zařízení žáků Doporučená literatura pro žáky: - JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia: (teoretická a praktická část). 11. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2014. ISBN 978-80-7182-338-4. - BENEŠOVÁ, Marika. Odmaturuj! z biologie. 2., přeprac. vyd. Brno: Didaktis, c2013. Odmaturuj! ISBN 978-80-7358-231-9. - MACHÁČEK, T. et al. Biomach, výpisky z biologie [online]. 2005. [cit. 2020-10-25]. Dostupné z: http://www.biomach.cz/biologie-protist/nizci-rostliny Aplikace a technologie: - interaktivní tabule pro prezentaci učitele v prezenční výuce, pro práci s webem - tablet nebo chytrý telefon jednotlivého žáka pro práci v hodině - on-line classroom pro uložení vypracovaného úkolu žákem Použité zdroje informací: - JELÍNEK, Jan; ZICHÁČEK, Vladimír. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2006, ISBN 80-7182-217-5. - ROSYPAL, Stanislav a kol. Nový přehled biologie. Praha: Scientia, 2003, ISBN 80-7183-268-5. Integrace v rámci RVP: Ekologie – životní prostředí, potravní řetězce; Chemie – fotosyntéza Integrace se životem žáka: řasy a jejich využití v kuchyni – řasy jako zdroj vitamínů, stopových prvků, minerálních látek; vznik organických vápenců a křemeliny ze schránek mikroorganismů Organizace výuky: - prvotně distanční výuka, samostatná práce žáků se zdroji s vypracováním pracovního listu dle zadání – PowerPoint - domácí prostředí, resp. studovna, časová potřeba min. blok dvou hodin - následná prezenční výuková hodina ve škole – skupinová (kooperativní) výuka, případně on-line výuka – ověření splnění cílů samostudia – dovednostně praktické metody (aplikace domácí přípravy) - vyučovací hodina Metody výuky: - samostatná práce žáků s textem s návodným využitím prezentace v PowerPointu - skupinová (kooperativní) výuka (žák cizí národnosti pracuje s informacemi vyhledanými v mateřském jazyce, resp. v anglickém nebo ruském jazyce) - výuka ve třídě - vyučovací hodina Typ vyučovací hodiny: - vytváření a upevňování dovedností - ověřování a hodnocení osvojených vědomostí a dovedností Součást výstupu: - prezentace se zadáním úkolů pro ověření splnění cíle - interaktivní cvičení na webu
agar
barviva
bičíky
endosymbióza
Euglenopfyta
fagocytóza
fotosyntéza
chaluhy
chlorofyl
karoten
kolonie
konjugace
křemičitá schránka
nižší rostliny
parožnatky
plankton
pláštěnka
pletivná stélka
producent
protoplast
rostlinná protista
rostliny
rozsivky
ruduchy
řasy
spájivky
stélka (tallus)
světločivná skvrna (stigma)
trubicovky
Volvox globator
zelenivky
zrněnka
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Komentář může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Hodnocení může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Základní atributy materiálu
- Autor: RNDr. Libuše Bartková
- Poskytovatel: ICT a digitální výuka
- Datum vložení do systému: 11. 08. 2022
- Datum vzniku: 31. 05. 2022
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: gymnaziální vzdělávání
- Ročník: Střední škola
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: webová stránka
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ne
Další atributy materiálu
- Vzdělávací obor: Přírodopis a Biologie
- Gramotnost: přírodovědná
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay
Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení uživatelé. Přihlásit se můžete zde
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.