Fyziologie rostlin: Fotosyntetické pigmenty – laboratorní cvičení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
Anotace
Fyziologie rostlin - Fotosyntetické pigmenty (laboratorní cvičení) Žák při laboratorním cvičení propojuje teoretické poznatky s praktickými. Učí se řešit problémové úlohy, stanovit si postup práce, zaznamenávat si svá pozorování tak, aby dokázal interpretovat své výsledky a vytvářet závěry. Učitel působí jako poradce. Jednotlivým skupinkám cílenými otázkami či radami pomáhá vést experiment. Vzdělávací oblast RVP G: Člověk a příroda Obor (oblast): Biologie Vzdělávací obsah: Botanika Učivo: Fyziologie rostlin Téma hodiny (obsah, jehož prostřednícím máme dosáhnout cíl): Laboratorní cvičení na téma izolace fotosyntetických pigmetů Konkrétní cíle hodiny: Žák: - izoluje rostlinná barviva z připraveného materiálu - extrahuje jednotlivé druhy barviv na základě jejich rozpustnosti v různých druzích rozpouštědel - rozdělí od sebe izolovaná rostlinná barviva metodou papírové chromatografie - dokumentuje jednotlivé kroky experimentu - vyvozuje závěry Očekávaný výstup dle RVP: Žák: porozumí základním pojmům spojeným se stavbou rostlinné buňky, chloroplastu; vysvětlí závislost spektra viditelného světla, typu rostlinného barviva a průběhu fotosyntézy; připraví a provede experiment; zaznamená a zpracuje výsledky svého měření; formuluje závěry a vyhodnotí je Třída resp. věková skupina žáků: 1. ročník vyššího stupně gymnázia (SŠ), žáci 15-16 let nebo starší Potřebné pomůcky (materiálně didaktické prostředky): - prezentace (PC, dataprojektor), návod k laboratornímu cvičení Aplikace a technologie: - Notebook, dataprojektor, (tablety – v případě elektronického vypracování laboratorního protokolu) - Fotoaparát na pořizování fotodokumentace (může být i v mobilním zařízení) Použité zdroje informací: - JELÍNEK, Jan; ZICHÁČEK, Vladimír. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2006, ISBN 80-7182-217-5. - ROSYPAL, Stanislav a kol. Nový přehled biologie. Praha: Scientia, 2003, ISBN 80-7183-268-5. Integrace v rámci RVP: Chemie (směsi, dělící metody) Integrace se životem žáka: Výroba přírodních barev extrakcí rostlinných barviv Organizace výuky: - skupinová (ideálně ve dvojicích) - výuka v odborné třídě nebo laboratoři - dvouhodinová výuková jednotka Metody výuky: - řešení problému - experiment - pozorování Typ vyučovací hodiny (didaktická funkce): - smíšený účel – hodina plní několik didaktických funkcí - spolupráce žáků ve skupině - použití nových vědomostí - osvojování si praktických dovedností - hodnocení výsledků pozorování - sestavování závěrů Součást výstupu: - návod k laboratornímu cvičení (podrobný průvodce cvičením) - pracovní list (laboratorní protokol pro žáka) - řešení pracovního listu (laboratorního protokolu) - výuková prezentace (návod ke cvičení, obrazová dokumentace)
Fyziologie rostlin - Fotosyntetické pigmenty (laboratorní cvičení) Žák při laboratorním cvičení propojuje teoretické poznatky s praktickými. Učí se řešit problémové úlohy, stanovit si postup práce, zaznamenávat si svá pozorování tak, aby dokázal interpretovat své výsledky a vytvářet závěry. Učitel působí jako poradce. Jednotlivým skupinkám cílenými otázkami či radami pomáhá vést experiment. Vzdělávací oblast RVP G: Člověk a příroda Obor (oblast): Biologie Vzdělávací obsah: Botanika Učivo: Fyziologie rostlin Téma hodiny (obsah, jehož prostřednícím máme dosáhnout cíl): Laboratorní cvičení na téma izolace fotosyntetických pigmetů Konkrétní cíle hodiny: Žák: - izoluje rostlinná barviva z připraveného materiálu - extrahuje jednotlivé druhy barviv na základě jejich rozpustnosti v různých druzích rozpouštědel - rozdělí od sebe izolovaná rostlinná barviva metodou papírové chromatografie - dokumentuje jednotlivé kroky experimentu - vyvozuje závěry Očekávaný výstup dle RVP: Žák: porozumí základním pojmům spojeným se stavbou rostlinné buňky, chloroplastu; vysvětlí závislost spektra viditelného světla, typu rostlinného barviva a průběhu fotosyntézy; připraví a provede experiment; zaznamená a zpracuje výsledky svého měření; formuluje závěry a vyhodnotí je Třída resp. věková skupina žáků: 1. ročník vyššího stupně gymnázia (SŠ), žáci 15-16 let nebo starší Potřebné pomůcky (materiálně didaktické prostředky): - prezentace (PC, dataprojektor), návod k laboratornímu cvičení Aplikace a technologie: - Notebook, dataprojektor, (tablety – v případě elektronického vypracování laboratorního protokolu) - Fotoaparát na pořizování fotodokumentace (může být i v mobilním zařízení) Použité zdroje informací: - JELÍNEK, Jan; ZICHÁČEK, Vladimír. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2006, ISBN 80-7182-217-5. - ROSYPAL, Stanislav a kol. Nový přehled biologie. Praha: Scientia, 2003, ISBN 80-7183-268-5. Integrace v rámci RVP: Chemie (směsi, dělící metody) Integrace se životem žáka: Výroba přírodních barev extrakcí rostlinných barviv Organizace výuky: - skupinová (ideálně ve dvojicích) - výuka v odborné třídě nebo laboratoři - dvouhodinová výuková jednotka Metody výuky: - řešení problému - experiment - pozorování Typ vyučovací hodiny (didaktická funkce): - smíšený účel – hodina plní několik didaktických funkcí - spolupráce žáků ve skupině - použití nových vědomostí - osvojování si praktických dovedností - hodnocení výsledků pozorování - sestavování závěrů Součást výstupu: - návod k laboratornímu cvičení (podrobný průvodce cvičením) - pracovní list (laboratorní protokol pro žáka) - řešení pracovního listu (laboratorního protokolu) - výuková prezentace (návod ke cvičení, obrazová dokumentace)
autotrofní výživa
fotosyntéza
fototrofní výživa
fyziologie rostlin
chlorofyl
chloroplast
intenzita fotosyntézy
primární fáze fotosyntézy
rostlinná barviva
sekundární fáze fotosyntézy
význam fotosyntézy
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Komentář může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Hodnocení může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Základní atributy materiálu
- Autor: Mgr. Petra Brzósková
- Poskytovatel: ICT a digitální výuka
- Datum vložení do systému: 11. 08. 2022
- Datum vzniku: 31. 05. 2022
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: gymnaziální vzdělávání
- Ročník: Střední škola
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: webová stránka
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ne
Další atributy materiálu
- Vzdělávací obor: Přírodopis a Biologie
- Gramotnost: přírodovědná
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay
Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení uživatelé. Přihlásit se můžete zde
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.