Laboratorní měření: Matematické kyvadlo
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
Anotace
Laboratorní měření: Kinematika a dynamika pružinového oscilátoru. Žák při laboratorním měření využívá moderní technologie podpořené použitím počítače, učí se využít svých dovedností a znalostí k řešení problému a hledání vazeb mezi jednotlivými poznatky. Žák si upevňuje vědomosti v oblasti kinematiky kmitavého pohybu tělesa na pružině, učí se vyhodnocovat naměřené výsledky a správně je interpretovat. Učitel působí jako poradce jednotlivým skupinkám, usměrňuje myšlenky žáků a vede jejich postup. Vzdělávací oblast dle RVP G: Člověk a příroda Obor: 5.3.1 Fyzika Vzdělávací obsah: Pohyb těles a jejich vzájemné působení Učivo: Mechanické kmitání a vlnění Téma hodiny: - laboratorní měření na téma: popis harmonického pohybu matematického kyvadla Konkrétní cíle hodiny: Žák: - porozumí základním pojmům mechanického kmitání z oblasti energie matematického kyvadla - připraví experiment - provede měření potřebných hodnot - nalezne vztahy mezi naměřenými veličinami - formuluje závěry vyplývající z měření zhodnotí výsledky a jejich reálnost Očekávaný výstup dle RVP G: Žák: užívá základní kinematické vztahy při řešení problémů; využívá zákony zachování některých důležitých fyzikálních veličin při řešení problémů a úloh; měří vybrané fyzikální veličiny vhodnými metodami, zpracuje a vyhodnotí výsledky měření Třída, resp. věková skupina žáků: 1. nebo 2. ročník vyššího stupně gymnázia (SŠ), žáci 15-16 let Potřebné pomůcky, materiály: - těleso, provázek, stojan - stopky Doporučená literatura pro žáky: - LEPIL, Oldřich. Fyzika pro gymnázia. 5., přepracované vydání. Praha: Prometheus, 2018. ISBN 978-80-7196-468-1 Aplikace a technologie: - notebook, počítač nebo tablet - program Pasco Capstone (případně Pasco SPARKvue) Použité zdroje informací: - LEPIL, Oldřich. Fyzika pro gymnázia. 5., přepracované vydání. Praha: Prometheus, 2018. ISBN 978-80-7196-468-1 Integrace v rámci RVP: Matematika (goniometrické funkce) Integrace se životem žáka: Kmitavý pohyb v životě (houpačky a různé zábavné atrakce), pružiny určené ke tlumení kmitů, chvění a rezonance Organizace výuky: - frontální (hromadná) výuka pro české žáky a individualizovaná výuka skupinová (kooperativní, ideálně dvojice), případně individuální - výuka v laboratoři - dvouhodinová výuková jednotka Metody výuky: - řešení problému - pokus, experiment - laboratorní cvičení, pozorování - výuka podporovaná počítačem Typ vyučovací hodiny: - smíšený účel – hodina plní několik didaktických funkcí - osvojování nových vědomostí a dovedností, - spolupráce žáků ve skupině - použití vědomostí a dovedností, - ověřování a hodnocení osvojených vědomostí a dovedností, Součást výstupu: - prezentace doplněná o videa - struktura hodiny s časovým plánem
Laboratorní měření: Kinematika a dynamika pružinového oscilátoru. Žák při laboratorním měření využívá moderní technologie podpořené použitím počítače, učí se využít svých dovedností a znalostí k řešení problému a hledání vazeb mezi jednotlivými poznatky. Žák si upevňuje vědomosti v oblasti kinematiky kmitavého pohybu tělesa na pružině, učí se vyhodnocovat naměřené výsledky a správně je interpretovat. Učitel působí jako poradce jednotlivým skupinkám, usměrňuje myšlenky žáků a vede jejich postup. Vzdělávací oblast dle RVP G: Člověk a příroda Obor: 5.3.1 Fyzika Vzdělávací obsah: Pohyb těles a jejich vzájemné působení Učivo: Mechanické kmitání a vlnění Téma hodiny: - laboratorní měření na téma: popis harmonického pohybu matematického kyvadla Konkrétní cíle hodiny: Žák: - porozumí základním pojmům mechanického kmitání z oblasti energie matematického kyvadla - připraví experiment - provede měření potřebných hodnot - nalezne vztahy mezi naměřenými veličinami - formuluje závěry vyplývající z měření zhodnotí výsledky a jejich reálnost Očekávaný výstup dle RVP G: Žák: užívá základní kinematické vztahy při řešení problémů; využívá zákony zachování některých důležitých fyzikálních veličin při řešení problémů a úloh; měří vybrané fyzikální veličiny vhodnými metodami, zpracuje a vyhodnotí výsledky měření Třída, resp. věková skupina žáků: 1. nebo 2. ročník vyššího stupně gymnázia (SŠ), žáci 15-16 let Potřebné pomůcky, materiály: - těleso, provázek, stojan - stopky Doporučená literatura pro žáky: - LEPIL, Oldřich. Fyzika pro gymnázia. 5., přepracované vydání. Praha: Prometheus, 2018. ISBN 978-80-7196-468-1 Aplikace a technologie: - notebook, počítač nebo tablet - program Pasco Capstone (případně Pasco SPARKvue) Použité zdroje informací: - LEPIL, Oldřich. Fyzika pro gymnázia. 5., přepracované vydání. Praha: Prometheus, 2018. ISBN 978-80-7196-468-1 Integrace v rámci RVP: Matematika (goniometrické funkce) Integrace se životem žáka: Kmitavý pohyb v životě (houpačky a různé zábavné atrakce), pružiny určené ke tlumení kmitů, chvění a rezonance Organizace výuky: - frontální (hromadná) výuka pro české žáky a individualizovaná výuka skupinová (kooperativní, ideálně dvojice), případně individuální - výuka v laboratoři - dvouhodinová výuková jednotka Metody výuky: - řešení problému - pokus, experiment - laboratorní cvičení, pozorování - výuka podporovaná počítačem Typ vyučovací hodiny: - smíšený účel – hodina plní několik didaktických funkcí - osvojování nových vědomostí a dovedností, - spolupráce žáků ve skupině - použití vědomostí a dovedností, - ověřování a hodnocení osvojených vědomostí a dovedností, Součást výstupu: - prezentace doplněná o videa - struktura hodiny s časovým plánem
Capstone.
harmonické kmitání
hmotný bod
kinematika
kmit
kyv
kyvadlo
netlumené kmitání
oscilátor
Pasco
poloha
vlastní perioda
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Komentář může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Hodnocení může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Základní atributy materiálu
- Autor: Mgr. Jan Ptáčník
- Poskytovatel: ICT a digitální výuka
- Datum vložení do systému: 11. 08. 2022
- Datum vzniku: 31. 05. 2022
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: gymnaziální vzdělávání
- Ročník: Střední škola
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: webová stránka
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ne
Další atributy materiálu
- Vzdělávací obor: Fyzika
- Gramotnost: přírodovědná
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay
Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení uživatelé. Přihlásit se můžete zde
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.