Laboratorní měření: Energie pružinového oscilátoru
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
Anotace
Laboratorní měření: Energie pružinového oscilátoru. Žák při laboratorním měření využívá moderní technologie podpořené použitím počítače, učí se využít svých dovedností a znalostí k řešení problému a hledání vazeb mezi jednotlivými poznatky. Žák si upevňuje vlastnosti v oblasti mechanické energie kmitavého pohybu tělesa na pružině, učí se vyhodnocovat naměřené výsledky a správně je interpretovat. Učitel působí jako poradce jednotlivým skupinkám, usměrňuje myšlenky žáků a vede jejich postup. Vzdělávací oblast dle RVP G: Člověk a příroda Obor: 5.3.1 Fyzika Vzdělávací obsah: Pohyb těles a jejich vzájemné působení Učivo: Mechanické kmitání a vlnění Téma laboratorního měření: - zákon zachování mechanické energie - určení kinetické energie a potenciální energie pružnosti - určení koeficientu útlumu tlumeného kmitání Konkrétní cíle hodiny: Žák: - porozumí základním pojmům mechanického kmitání z oblasti kinematiky a dynamiky - připraví experiment - provede měření potřebných hodnot - nalezne vztahy mezi naměřenými veličinami - formuluje závěry vyplývající z měření zhodnotí výsledky a jejich reálnost Očekávaný výstup dle RVP G: Žák: užívá základní kinematické vztahy při řešení problémů; využívá zákony zachování některých důležitých fyzikálních veličin při řešení problémů a úloh; měří vybrané fyzikální veličiny vhodnými metodami; zpracuje a vyhodnotí výsledky měření Třída, resp. věková skupina žáků: 1. nebo 2. ročník vyššího stupně gymnázia (SŠ), žáci 15-16 let Potřebné pomůcky, materiály: - těleso, pružina, stojan - digitální váhy - Pasco senzor pohybu PS-2103A - Pasco senzor síly PS-2104 (případně PS-2189 nebo PS-3202) - Pasco SPARK Link PS-2009 (případně PS2100A nebo PS-3200) Doporučená literatura pro žáky: - LEPIL, Oldřich. Fyzika pro gymnázia. 5., přepracované vydání. Praha: Prometheus, 2018. ISBN 978-80-7196-468-1 Aplikace a technologie: - notebook, počítač nebo tablet - program Pasco Capstone (případně Pasco SPARKvue) Použité zdroje informací: - LEPIL, Oldřich. Fyzika pro gymnázia. 5., přepracované vydání. Praha: Prometheus, 2018. ISBN 978-80-7196-468-1 Integrace v rámci RVP: Matematika (goniometrické funkce) Integrace se životem žáka: Kmitavý pohyb v životě (houpačky a různé zábavné atrakce), pružiny určené ke tlumení kmitů, chvění a rezonance Organizace výuky: - frontální (hromadná) výuka pro české žáky a individualizovaná výuka skupinová (kooperativní, ideálně dvojice), případně individuální - výuka v laboratoři - dvouhodinová výuková jednotka Metody výuky: - řešení problému - pokus, experiment - laboratorní cvičení, pozorování - výuka podporovaná počítačem Typ vyučovací hodiny: - smíšený účel – hodina plní několik didaktických funkcí - osvojování nových vědomostí a dovedností - spolupráce žáků ve skupině - použití vědomostí a dovedností - ověřování a hodnocení osvojených vědomostí a dovedností Součást výstupu: - prezentace doplněná o videa - struktura hodiny s časovým plánem
Laboratorní měření: Energie pružinového oscilátoru. Žák při laboratorním měření využívá moderní technologie podpořené použitím počítače, učí se využít svých dovedností a znalostí k řešení problému a hledání vazeb mezi jednotlivými poznatky. Žák si upevňuje vlastnosti v oblasti mechanické energie kmitavého pohybu tělesa na pružině, učí se vyhodnocovat naměřené výsledky a správně je interpretovat. Učitel působí jako poradce jednotlivým skupinkám, usměrňuje myšlenky žáků a vede jejich postup. Vzdělávací oblast dle RVP G: Člověk a příroda Obor: 5.3.1 Fyzika Vzdělávací obsah: Pohyb těles a jejich vzájemné působení Učivo: Mechanické kmitání a vlnění Téma laboratorního měření: - zákon zachování mechanické energie - určení kinetické energie a potenciální energie pružnosti - určení koeficientu útlumu tlumeného kmitání Konkrétní cíle hodiny: Žák: - porozumí základním pojmům mechanického kmitání z oblasti kinematiky a dynamiky - připraví experiment - provede měření potřebných hodnot - nalezne vztahy mezi naměřenými veličinami - formuluje závěry vyplývající z měření zhodnotí výsledky a jejich reálnost Očekávaný výstup dle RVP G: Žák: užívá základní kinematické vztahy při řešení problémů; využívá zákony zachování některých důležitých fyzikálních veličin při řešení problémů a úloh; měří vybrané fyzikální veličiny vhodnými metodami; zpracuje a vyhodnotí výsledky měření Třída, resp. věková skupina žáků: 1. nebo 2. ročník vyššího stupně gymnázia (SŠ), žáci 15-16 let Potřebné pomůcky, materiály: - těleso, pružina, stojan - digitální váhy - Pasco senzor pohybu PS-2103A - Pasco senzor síly PS-2104 (případně PS-2189 nebo PS-3202) - Pasco SPARK Link PS-2009 (případně PS2100A nebo PS-3200) Doporučená literatura pro žáky: - LEPIL, Oldřich. Fyzika pro gymnázia. 5., přepracované vydání. Praha: Prometheus, 2018. ISBN 978-80-7196-468-1 Aplikace a technologie: - notebook, počítač nebo tablet - program Pasco Capstone (případně Pasco SPARKvue) Použité zdroje informací: - LEPIL, Oldřich. Fyzika pro gymnázia. 5., přepracované vydání. Praha: Prometheus, 2018. ISBN 978-80-7196-468-1 Integrace v rámci RVP: Matematika (goniometrické funkce) Integrace se životem žáka: Kmitavý pohyb v životě (houpačky a různé zábavné atrakce), pružiny určené ke tlumení kmitů, chvění a rezonance Organizace výuky: - frontální (hromadná) výuka pro české žáky a individualizovaná výuka skupinová (kooperativní, ideálně dvojice), případně individuální - výuka v laboratoři - dvouhodinová výuková jednotka Metody výuky: - řešení problému - pokus, experiment - laboratorní cvičení, pozorování - výuka podporovaná počítačem Typ vyučovací hodiny: - smíšený účel – hodina plní několik didaktických funkcí - osvojování nových vědomostí a dovedností - spolupráce žáků ve skupině - použití vědomostí a dovedností - ověřování a hodnocení osvojených vědomostí a dovedností Součást výstupu: - prezentace doplněná o videa - struktura hodiny s časovým plánem
Capstone.
harmonické kmitání
hmotný bod
kinetická energie
mechanická energie
netlumené kmitání
oscilátor
Pasco
potenciální energie pružnosti
těleso na pružině
tlumené kmitání
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Komentář může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Hodnocení může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Základní atributy materiálu
- Autor: Mgr. Jan Ptáčník
- Poskytovatel: ICT a digitální výuka
- Datum vložení do systému: 11. 08. 2022
- Datum vzniku: 31. 05. 2022
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: gymnaziální vzdělávání
- Ročník: Střední škola
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: webová stránka
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ne
Další atributy materiálu
- Vzdělávací obor: Fyzika
- Gramotnost: přírodovědná
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay
Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení uživatelé. Přihlásit se můžete zde
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.