Chatbot EMA
5 skvělé

Průvodce vývojáře vzdělávacích technologií I.

Autor
Bořivoj Brdička
Datum vložení
4. 12. 2018
48 0 6
0x
využito ve
výuce

Anotace

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Přidat hodnocení

Ohodnocením materiálu pomůžete zpřesnit vyhledávání dle obsahu. Děkujeme.

1

Celková kvalita materiálu *
Povinný údaj 

2

Použil/a jste tento materiál ve výuce?

3

Klady

Zápory

4

Komentář

5

Které tagy nejlépe vystihují obsah materiálu?

Vyberte štítky, které vám připadají pro tento materiál relevantní

Arne Duncan
autoři výukových aplikací
doporučení
Ed.gov
USA
vzdělávací technologie

Není to úplně ono? Zadejte vlastní štítky lépe vystihující obsah

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Základní atributy materiálu

  • Autor: Bořivoj Brdička
  • Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
  • Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
  • Datum vzniku: 19. 08. 2015
  • Umístění materiálu: -
  • Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
  • Ročník: -
  • Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
  • Typ materiálu: článek
  • Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
  • Jazyk: Čeština
  • Otevřený zdroj: Ano

Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
 
#fairplay

Ondřej Neumajer 19.8.2015

Komentář

 


Myšlenka dokumentu určeného firmám, které mají zájem podnikat na poli školství v USA, by mohla být inspirativní i pro ČR. Představy českých podnikatelů jdou často jiným směrem, nežli moderní pedagogika či potřebná modernizace školství. Je to na zamyšlení. Strategie digitálního vzdělávání by to mohla pojmout jako součást sedmé části "Porozumění veřejnosti cílům a procesům integrace digitálních technologií do vzdělávání".


Jinak ale musím konstatovat, že americké "tři klíčové dlouhodobé cíle" mají překvapivě velkou shodu se třemi průřezovými prioritami české Strategie vzdělávací politiky do roku 2020:


- snižovat nerovnosti ve vzdělávání,


- podporovat kvalitní výuku a učitele jako její klíčový předpoklad,


- odpovědně a efektivně řídit vzdělávací systém.


To je minimálně dobrá zpráva v tom, že i v našem prostředí mohou vznikat správně zacílené strategie. Teď už jen drobnost: zajistit, abychom je dovedli i naplňovat.

Bořivoj Brdička 19.8.2015

Komentář

Ano, naše obecná Strategie není špatná. To je ale málo. Jak jsem upozorňoval již vloni (Koncepce školství v rychle se měnícím světě podle Britské Kolumbie), chybí jí hlavně orientace na žáka. Největší slabinou všech podobných koncepcí ale je nakonec něco úplně jiného. Realizace je plně v rukou zodpovědných orgánů, které neznají souvislosti a mají vlastní zájmy.
Jsem velmi zvědav, jak se bude naplňovat hlavně naše Strategie digitálního vzdělávání. Pomalu bude třeba se ptát, co se udělalo a kdo je za to zodpovědný?

E Kocourek 21.8.2015

Komentář

Odpovědi na otázky pana ministra Duncana:


"Jak těmto dětem pomůžete?" -- Takovýmto dětem nejspíš nepomůže nic a nikdo. Proč se pan ministr s tímto dotazem místo na vývojáře vzdělávacích technologií neobrátí třeba na výrobce letadel? Nebo na výrobce potravin? Copak - tam už je ta nesmyslnost ministrova dotazu příliš do očí bijící?


 


"Co vymyslíte, aby se tito Rashonové stali přínosnou součástí sítě?" -- Malý budižkničemu Rashon vyroste a bude z něj velký budižkničemu. Nikdy v průběho celého toho procesu se nestane přínosnou součástí sítě.


 


Jak zařídíte, aby vhodné výukové aktivity byly pro ně ještě více atraktivní, než hry na mámině smartphonu? -- Atraktivnější než hry na smartphonu budou leda hry na školním workstationu. Atraktivnější než hry nebude žádná smysluplná výuková aktivita - k tomu by totiž tvůrci her museli být odborníci a fachmani na úrovni ministra Duncana. Ale je klidně možné, že nějaká z oslovených firem panu ministrovi sehraje to divadýlko a nějakou "atraktivní výukovou aktivitu" vytvoří, i Rashona Jonsona a jeho rodinu do hry zapojí, a pan ministr bude mít o čem promlouvat při příštím slavnostním proslovu. Dotyčná "atraktivní výuková aktivita" samozřejmě nenaučí žádného studenta pranic, ale všechny firmy podnikající v oboru se na ní budou učit, jak se zalíbit panu ministrovi.


 


"Jsem si docela jist, že budou-li technologie využity k posílení skutečné inovace, mohou se stát nositelem pozitivní změny ve školství ..." -- Zde má pan ministr pravdu. Akorát že mnoho lidí v U.S.A. považuje páně ministrovy údajné "pozitivní změny ve školství" za cestu do pekel.


"... Mají moc překlenout propast a dát příležitost i těm, kteří ji dosud nedostali.“ -- Domnívám se, že exemplární Rashon Johnson i všichni ostatní podobní budižkničemové a flákači svoji příležitost dostali a dostávají. To, co prosazuje pan ministr, není dávání příležitosti, ale vnucování vzdělání někomu, kdo o ně evidentně nestojí. Je to proveditelné, ale není to zadarmo. Cenu za to zaplatí ti, kteří by se jinak normálně učili.


 


České školství se jen těžko může inspirovat v U.S.A., protože to naopak byly U.S.A., které se inspirovaly v Česku. Není to tak dávno - já to pamatuji - kdy v U.S.A. nebyl žádný ministr školství ani žádné ministerstvo školství, a zejména se nikdo nesnažil řídit (tedy přesněji, "řídit") všechny školy z Washingtonu, D.C. Soudím, že americké školství tehdy nefungovalo hůř, nežli dnes.

Bořivoj Brdička 23.8.2015

Komentář

Pane Kocourku, je snadné kritizovat. Kde se chcete inspirovat? Možná jste dost schopný, takže to vůbec nepotřebujete. Objektivně vzato je výzkum v USA pořád na nejvyšší světové úrovni. To znamená, že navzdory tomu, že u nich vidíme mnoho nedostatků (např. http://spomocnik.rvp.cz/clanek/18183/), nezbývá nám než nejnovější poznatky přijímat, hodnotit , případně aplikovat. Pro oblast technologií to platí beze zbytku, ale týká se to i pedagogiky. Zde by se jistě inspiračních zdrojů našlo více (aktuálně třeba opět Finsko), ale myslím, že i ve smyslu sdělení ministra Duncana je zřejmý smysl. Ano, tím požadavkem opravdu je ukázat i těm jedincům, kteří o poznání zájem nemají, že má smysl a že jsou i oni schopni se zdokonalovat.

E Kocourek 23.8.2015

Komentář


Pane Brdičko, nevím jak snadné nebo obtížné je bádat o nesmrtelnosti chrousta. Nedávno jste tady propagoval naivní Nicky Bannermanovou. Díval jsem se na její web a přes ten jsem se dostal na portál wiley.com, který mimo jiné publikuje výstupy onoho výzkumu v USA, který podle vás je pořád na nejvyšší světové úrovni. Desítky (víc mi moje nízká čtenářská otrlost nedovolila), pravděpodobně stovky, možná tisíce článků o příšerných nesmyslech - přibližně v duchu proslovu pana ministra Duncana. Jak zajistit, aby lemplové a flákači získali diplom. Vše dokonale politicky korektní, s využitím svébytné nové terminologie. Newspeak hadr, Orwell by čubrněl.


Pokud se vy, pane Brdičko, domníváte, že nám nezbývá než nejnovější poznatky přijímat, hodnotit , případně aplikovat, tak tedy já se omezím na to hodnocení - jsou to příšerné kraviny - a přijímání a aplikování nechám na vás.



V U.S.A. probíhá politický konflikt ohledně National Curriculum, které symbolizuje zasahování ústřední vlády do vzdělávání. Prozatím nemají federální zásahy oporu v Ústavě. Pokud by jednoho krásného dne odpůrci federálního poručníkování definitivně zvítězili a americké ministerstvo školství bylo zrušeno, tehdy vás podpořím ve vašem úsilí, aby se Česko inspirovalo v U.S.A.


Bořivoj Brdička 24.8.2015

Komentář

Pane Kocourku, rád bych v zájmu obecného pochopení věcí s vámi diskutoval, ale asi to nebude možné, pokud budete pokračovat v převracení toho, co říkám. Každý čtenář Spomocníka se může přesvědčit, že nepřebíráme poznatky ze zámoří nekriticky. V Evropě se můžete setkat s tím, že se běžně tyto poznatky přebírají a vydávají za vlastní. To neděláme.


S Nicky Banneman jste to už vysloveně přehnal. Článek je o práci Aleca Courose z Reginy a informuje o tom, co dělají jeho studenti. Dokonce i Aleca bych se zdráhal označit za vědce. Je mi vzorem učitele vzdělávacích technologií na VŠ. A všimněte si, že za vědce jsem nikdy neoznačil ani sám sebe.