5 skvělé

Informatické myšlení jako výukový cíl

Autor
Bořivoj Brdička
Datum vložení
4.12.2018
6 0 9
0x
využito ve
výuce

Anotace

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Přidat hodnocení

Ohodnocením materiálu pomůžete zpřesnit vyhledávání dle obsahu. Děkujeme.

1

Celková kvalita materiálu *
Povinný údaj 

2

Použil/a jste tento materiál ve výuce?

3

Klady

Zápory

4

Komentář

5

Které tagy nejlépe vystihují obsah materiálu?

Vyberte štítky, které vám připadají pro tento materiál relevantní

digitální gramotnost
ICT
informační gramotnost
informační myšlení
informatické myšlení
informatika
kompetence
počítačová gramotnost

Není to úplně ono? Zadejte vlastní štítky lépe vystihující obsah

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Základní atributy materiálu

  • Autor: Bořivoj Brdička
  • Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
  • Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
  • Datum vzniku: 22. 04. 2014
  • Umístění materiálu: -
  • Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
  • Ročník: -
  • Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
  • Typ materiálu: článek
  • Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
  • Jazyk: Čeština
  • Otevřený zdroj: Ano

Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
 
#fairplay

Marie Smékalová 22.4.2014

Komentář

Dobrý den, jako problém bych viděla kromě nedostatku prostoru v RVP také nedostačující gramotnost učitelů v této oblasti. Jak můžeme předat žákům něco, v čem mnozí z nás tápou? Na prvním místě by to chtělo zajistit i vzdělávání učitelů.

Bořivoj Brdička 22.4.2014

Komentář

To jste se trefila přímo do černého. Jsme ale bohužel v situaci, kdy většina učitelů chápe zvyšování kvalifikace (též jako důsledek zavádění RVP) jako buzeraci. A řekněme si upřímně, to, čeho se jim ze strany institucí k tomu určených často dostává, ani jiné pocity vyvolat nemůže. Pak se nelze divit řídícím orgánům, že se příliš neženou do toho, aby učitele k něčemu nutili. My informatici jsme dospěli již až na samou hranici rebelie a publikovali Memorandum, které podepsalo na 80 lidí. Není to mnoho, že! Nevím, co dělat víc. Co myslíte?

E Kocourek 1.5.2014

Komentář

Co dělat více? Předvádět úspěšná řešení, propagovat, vysvětlovat, debatovat o sporných záležitostech. Ale pečlivě se vyhýbat návrhům, které si ouřad vezme za vítanou záminku pro buzerace ještě vlezlejší a rozsáhlejší. Body 3. a 4. Memoranda jsou toho zářnou ukázkou.


BTW, již od sedmdesátých let, kdy se tento předmět (pokud vím) začal vyučovat na českých vysokých školách, zní český překlad termínu Computer Science takto: Matematická Informatika.

Bořivoj Brdička 2.5.2014

Komentář

Omlouvám se, computer science jsem nikdy nestudoval. Připouším, že žádám další buzeraci učitelů ve formě povinných počítačových kompetencí. Na opačné straně mince je současný stav, v němž ve výuce na PedF není jediný povinný počítačový předmět.

Ivan Ryant 13.9.2014

Komentář

RVP jsem četl několikrát a dost pečlivě a zjistil jsem, že dává prostoru dost -- téměř k čemukoliv. Záleží na tom, jak si to člověk přebere. Kromě toho, RVP nezakazuje vyučovat cokoli navíc. Tím neříkám, že s RVP není problém, ale neměli bychom se vymlouvat zrovna na to, že nás omezuje.


Matematická informatika je termín z doby tzv. komunismu (podobně jako Kotělnikovův-Shannonův teorém). Dnes se správně říká teoretická informatika (podobně jako Shannonův-Kotělnikovův teorém).

Bořivoj Brdička 14.9.2014

Komentář

Ano, RVP dává učitelům dostatek volnosti učit to, co považují za správné. Většina z nich je však přesvědčena, že technologie dětem škodí. Protože nevědí, jak s nimi vhodným způsobem zacházet, snaží se jejich vliv pouze eliminovat. Výsledkem je to, jak to v našich školách vypadá. Nechám si poradit, jak z toho ven.


Zatím mě ale nenapadá nic jiného, než změnit kurikulární dokumenty tak, aby z nich bylo zřejmé, že je třeba problematice technologií věnovat pozornost. Jinak zůstaneme u 1 hodiny za celý 1. i 2. stupeň a u nulové povinnosti učitelů disponovat informační gramotností - o informatickém myšlení ani nemluvě.

Ivan Ryant 5.3.2016

Komentář

Čtu "Na co jsem si ještě vzpomněl" od Jana Petránka (*1931) a tam na str. 238 (kde vypráví o rozhlasovém vysílání v srpnu 1968) píše: "Dnešní elektronický věk, ovlivněný akcelerujícím vývojem informatiky, ovšem toky informací převratně změnil. Až si zvykneme, zřejmě zjistíme, že to není zas tak špatná změna. Chce to však dospět k modernějšímu myšlení."

Ivan Ryant 25.9.2016

Komentář

Robert Pergl a Filip Křikava z FITu mi poslali docela podnětné video a článek o výuce matematiky pomocí informatiky a o \"computational thinking\":


http://www.ted.com/talks/conrad_wolfram_teaching_kids_real_math_with_computers?language=en
http://blog.stephenwolfram.com/2016/09/how-to-teach-computational-thinking/

Bořivoj Brdička 27.4.2017

Komentář

Computational Thinking Across the Curriculum
Hezký přehled toho, kam by měla výuka informatického myšlení směřovat.