0 ohodnoť!

Jídlověda: Bílkoviny

Autor
Margit Slimáková
Datum vložení
4.12.2018
2 1 5
0x
využito ve
výuce

Anotace

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
1
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
0 ohodnoť!
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Přidat hodnocení

Ohodnocením materiálu pomůžete zpřesnit vyhledávání dle obsahu. Děkujeme.

1

Celková kvalita materiálu *
Povinný údaj 

2

Použil/a jste tento materiál ve výuce?

3

Klady

Zápory

4

Komentář

5

Které tagy nejlépe vystihují obsah materiálu?

Vyberte štítky, které vám připadají pro tento materiál relevantní

1. stupeň1
2. stupeň1
čtenářská gramotnost1
digitální gramotnost1
matematická gramotnost1
stravovací a výživové návyky1
výchova ke zdraví1
vzdělávací oblast člověk a zdraví1
zdravá výživa1
výuka zdravé výživě

Není to úplně ono? Zadejte vlastní štítky lépe vystihující obsah

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
1
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
0 ohodnoť!
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
1
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
0 ohodnoť!
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Petr Polívka 6.11.2019
  • Hodnocení zdroje:
Pěkná aktivita s dostatkem zpracovaných pracovních listů.
doporučoval bych aktivitu zařadit v upravené podobě (náročnosti) až nebo i na 2. stupeň.
Komentář

Aktivita vedle představení skupiny bílkovin, jejich stavby, zdrojů a funkcí také matematické zpracování zdrojů přijímaných bílkovin (pro starší žáky i vyhledávání počtu přijímaných aminokyselin) vede k rozvíjení matematické gramotnosti, při vyhledávání informací v textu (pro starší žáky navíc vyhledávání pojmů omega-3 mastné kyseliny, probiotika a prebiotika, včetně jejich významu) a jeho zpracování k rozvíjení čtenářské a digitální gramotnosti.

Základní atributy materiálu

  • Autor: Margit Slimáková
  • Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
  • Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
  • Datum vzniku: 02. 04. 2012
  • Umístění materiálu: -
  • Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
  • Ročník: -
  • Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
  • Typ materiálu: článek
  • Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
  • Jazyk: Čeština
  • Otevřený zdroj: Ano

Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
 
#fairplay

Miroslav Melichar 5.4.2012

Komentář

\"... Obě teorie jsou už dlouho odbornou veřejností odmítnuty jako nepodložené a správně praktikované vegetariánství je považováno za plnohodnotný zdravý výživový způsob vhodný v každém věku. ... \"


Mám dojem, že by autorka toto tvrzení měla doložit nějakým obecněji platným zdrojem jako jsou oficiální výživová doporučení nebo např. VŠ učebnice pro odborníky zabývající se výživou. Konkrétněji veganská strava, která odmítá jakékoliv potraviny živočišného původu, bývá běžně považována za nevhodnou pro malou děti.

Margit Slimáková 17.5.2012

Komentář

Dovolím si zde uvést pozici ADA, kterou jsem citovala už před 20 lety při psaní své diplomové práce: klinické studie sledující zdravotní stav alternativně se stravujících dětí.


CHICAGO – The American Dietetic Association has released an updated position paper on vegetarian diets that concludes such diets, if well-planned, are healthful and nutritious for adults, infants, children and adolescents and can help prevent and treat chronic diseases including heart disease, cancer, obesity and diabetes.


ADA’s position, published in the July issue of the Journal of the American Dietetic Association, represents the Association’s official stance on vegetarian diets:


It is the position of the American Dietetic Association that appropriately planned vegetarian diets, including total vegetarian or vegan diets, are healthful, nutritionally adequate and may provide health benefits in the prevention and treatment of certain diseases. Well-planned vegetarian diets are appropriate for individuals during all stages of the life-cycle including pregnancy, lactation, infancy, childhood and adolescence and for athletes.


http://www.eatright.org/Media/content.aspx?id=1233&terms=vegetarian

Miroslav Melichar 17.5.2012

Komentář

Děkuji za zajímavý odkaz. Nicméně se zdá, že čeští odborníci toto stanovisko stále nepřijímají za své. Viz např.: http://www.vyzivaspol.cz/encyklopedie-vyzivy-v-hesla/veganska-dieta.html . Máte možná pravdu, že je na čase proti zdejším zastaralým názorům bojovat. Můžete oslovovat odbornou veřejnost a pokoušet se ovlivnit ji,
můžete oslovovat laickou veřejnost, která má zájem o podobné poučení. Myslím, že ale to, co zde není oficiálně uznáváno (jinak: co je bráno jako okrajový, ne zcela prověřený pohled), nemůžete používat ve výchovném programu pro školní děti.

Miroslav Melichar 17.5.2012

Komentář


 Dodatečně si uvědomuji, že tohle samo o sobě je nepodstatné. Problém veganské stravy se týká případně velmi malých dětí (předškolního věku). Reagoval jsem proto, že článek nadepsaný Bílkoviny je převážně věnovaný vegetariánství. To má sice dostat prostor, ale většina z nás vegetariáni nejsou. A proto zaslouží zdroje živoč.bílkovin víc pozornosti.

Margit Slimáková 18.5.2012

Komentář

Osobně jsem se snažila zmínkou o vegetariánství jen právě uvést na správnou cestu u nás stále opakované nepodložené tvrzení o jeho škodlivosrti, ale také vegatariánství nepropaguji jako nejlepší stravovací způsob pro všechny.


Na čem se však už dnes většina odborníků (i když přiznávám, že stále ještě více těch zahraničních než našich) shoduje je prospěšnost tzv. plant based diet, tj. stravy s vyšším podílem rostlinných zdrojů, a to pro většinu z nás. V tomto duchu je text psán.