Chatbot EMA
0 ohodnoť!

Jídlověda: Polysacharidy pro energii

Autor
Margit Slimáková
Datum vložení
4. 12. 2018
16 0 3
0x
využito ve
výuce

Anotace

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
0 ohodnoť!
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Přidat hodnocení

Ohodnocením materiálu pomůžete zpřesnit vyhledávání dle obsahu. Děkujeme.

1

Celková kvalita materiálu *
Povinný údaj 

2

Použil/a jste tento materiál ve výuce?

3

Klady

Zápory

4

Komentář

5

Které tagy nejlépe vystihují obsah materiálu?

Vyberte štítky, které vám připadají pro tento materiál relevantní

péče o zdraví
podpora a ochrana zdraví
stravovací a výživové návyky
výuka zdravé výživě
zdravá výživa
zdravý životní styl

Není to úplně ono? Zadejte vlastní štítky lépe vystihující obsah

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
0 ohodnoť!
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
0 ohodnoť!
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Základní atributy materiálu

  • Autor: Margit Slimáková
  • Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
  • Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
  • Datum vzniku: 14. 03. 2012
  • Umístění materiálu: -
  • Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
  • Ročník: -
  • Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
  • Typ materiálu: článek
  • Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
  • Jazyk: Čeština
  • Otevřený zdroj: Ano

Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
 
#fairplay

Miroslav Melichar 14.3.2012

Komentář


Text článku nevhodným a neodborným způsobem používá pojem polysacharidy. Ani v článku ani v PL není zřejmé, které konkrétní látky vlastně mezi polysacharidy řadíme, není jasný ani vztah mezi sacharidy a vlákninou. Používat pojem polysacharidy v prvouce ve výuce malých dětí bychom snad  nemuseli vůbec.


Materiál je pro výuku naprosto nevhodný.

Margit Slimáková 14.3.2012

Komentář

Děkuji za upozornění. Souhlasím, že pojmenování prvního patra výživové pyramidy polysacharidy není nejideálnější, ale ani běžněji používané označení obiloviny přesně nevyjadřuje obsah této skupiny. Polysacharidy totiž nejsou jenom v obilovinách, ale k jejich skvělým zdrojům patří i luštěniny a mnoho druhů zeleniny.


Jídlověda je zpracována jako celek a otázka vlákniny se poměrně detailně řeší ve článku a pracovních listech: „Přirozená a upravovaná strava“, které už jsou také nachystané k umístění na stránky RVP. Sešit byl jako celek před zpracováním na zde publikované články a pracovní listy zkoušen na deseti základních školách a takto komplexně pozitivně vyhodnocován pedagogy, rodiči i žáky.


Miroslav Melichar 14.3.2012

Komentář

Paní autorko, děkuji za vstřícnou reakci na mojí kritiku. Chápu, že se snažíte převést do češtiny výživová doporučení ze světa. Nicméně termín polysacharidy má svůj jasně vymezený obsah a nemůžete ho používat v jiném smyslu. V článku někdy splývají polysacharidy s jejich zdrojem - obilovinami, jindy se všemi sacharidy včetně sladkých cukrů. Druhá věc je, že je žádoucí v těchto textech nepoužívat odborné termíny jako např. polysacharidy s ohledem na věk žáků, ale také na učitele. Co si představí běžný učitel ČJ nebo VV? Nechci podceňovat, ale na vyšším stupni G nedokážu značnou část studentů získat k tomu, aby se naučili, že sacharosa je odborný název nejběžnějšího cukru - řepného nebo třtinového. Nemluvíme-li o výživě co nejvíc slovníkem běžného člověka, hrozí nebezpečí, že nesdělíme vlastně nic. Nebylo by nejjednodušší a nejsprávnější mluvit o škrobu? Pak zvlášť v souvislosti s vlákninou o celulose, která neposkytuje energii a není tudíž živinou? (Pro mladší žáky by šlo přímo mluvit o vláknině a celulose se vyhnout.) Samozřejmě (jako tradičně) se mohu zeptat na úlohu recenzenta - rozumí otázkám výživy?