Chatbot EMA
0 ohodnoť!

Výuka tématu Místní region na 2. stupni ZŠ

Autor
Jiří Čekal
Datum vložení
4. 12. 2018
50 0 1
0x
využito ve
výuce

Anotace

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
0 ohodnoť!
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Přidat hodnocení

Ohodnocením materiálu pomůžete zpřesnit vyhledávání dle obsahu. Děkujeme.

1

Celková kvalita materiálu *
Povinný údaj 

2

Použil/a jste tento materiál ve výuce?

3

Klady

Zápory

4

Komentář

5

Které tagy nejlépe vystihují obsah materiálu?

Vyberte štítky, které vám připadají pro tento materiál relevantní

2. stupeň ZŠ
klíčové kompetence
mezipředmětové vazby
místní region
regionální geografie
Zeměpis
zeměpisná výuka

Není to úplně ono? Zadejte vlastní štítky lépe vystihující obsah

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
0 ohodnoť!
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
0 ohodnoť!
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Základní atributy materiálu

  • Autor: Jiří Čekal
  • Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
  • Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
  • Datum vzniku: 12. 08. 2011
  • Umístění materiálu: -
  • Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
  • Ročník: -
  • Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
  • Typ materiálu: článek
  • Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
  • Jazyk: Čeština
  • Otevřený zdroj: Ano

Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
 
#fairplay

Jaroslav Vávra 15.8.2011

Komentář

Předložený výsledek je reálným obrazem českého stavu geografického poznání a českého stavu geografického vzdělávání.  Nepřekračuje obsahem, formou a zvláště koncepcí, co se v českých školách učí o místním regionu od „nové koncepce“ z 80. let, možná již i předtím. Zmiňovaná koncepce je založená na krajině jako geosystému, pro učitele je tato koncepce známá jako složky krajinné sféry, ke kterým je „přifařena“ sféra/složka socioekonomická. Důraz je kladený na geografický (environmentální) determinismus humboldtovského střihu, méně již na přístup Vidal de la Blache (posibilismus kulturní geografie, kdy hybatelem v krajině je člověk).  Prakticky zcela opomíjený je přístup fenomenologický, který se v geografickém vzdělávání v zahraničí uplatňuje posledních 15-20 let.


Ve fenomenologickém přístupu  jde zjednodušeně řečeno o významy, které mají prostorovou vlastnost. Koncepce vychází z filosofie autorů jako jsou Husserl, Heidegger, Merleau-Ponty, Malpas a další. Výuka zahrnuje takové elementy jako jsou prostorová každodennost, žitá zkušenost, emoce, intencionalita (záměrnost lidského konání/chování), místo (place) a další, které jsou v českém geografickém vzdělávání dosud spíše neznámé.  Důležitá je nejen znalost (knowledge) a poznání (cognition)  ale také afektivita (např. emoce, postoje), internalizace (např. pevnost postojů) a metakognice (možno chápat jako znalosti o vlastních znalostech), které se týkají „vnitřního“ světa jedince/žáka, ale i učitele.


Z uvedené koncepce pak také vychází  příprava, vedení  výuky a hodnocení, které není založené jen na dimenzi kognitivní a znalostní, ale také na dimenzi afektivní či metakognitivní. Více ZDE


Souhlasím s autorem tohoto článku, že nejvíce v Česku k tomuto posunu v geografickém vzdělávání příspěla Kühnlová s uvedenými učebnicemi (1998, 2007). Avšak i ona se potýká s neukotvenou terminologií  právě se zde uváděným místním regionem a například domovem. Bohužel  odpovědi nelze nalést v českých zdrojích, vyjímkami  jsou například Hynek, osobitým způsobem se této problematice věnuje Vencálek.  Je nutné hledat v cizojazyčné literatuře. Začátkem poznávání může být například Mezinárodní charta geografického vzdělávání (Haubrich ed. 1994), pokračovat je možné americkými geografickými standardy, které jsou výborně rozpracované na webu Xpeditions od National Geographic Society. Inspirativními autory z anglické provenience jsou například Lambert a nebo Robertsová a webové stránky Geografické asociace.


Kdo je snad odpočatý na konci prázdnin, mohu doporučit text, který vyšel loni v prosinci v České geografické společnosti, ve Sborníku Geografie. Text je dostupný ZDE.