Nebuněčné organismy (Subcellulata) – Viry
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
Anotace
Nebuněčné organismy (Subcellulata) – Viry Charakteristika nebuněčných organismů, zaměřeno přednostně na viry. Učivo pro 1. ročník by mělo být zjednodušeno vzhledem k přiložené prezentaci Učivo není zaměřeno na imunitní děje, detekci patogenu, vakcinaci, tvorbu protilátek. Tato témata jsou případnou následnou navazující nadstavbou k učivu této lekce. Vzdělávací oblast dle RVP G: Člověk a příroda Obor: Biologie Vzdělávací obsah: Biologie virů Učivo: Stavba a funkce virů Téma hodiny: Viry a jejich rozmnožování, vztah virů k jiným organismům, patogenita virů, další nebuněčné formy živé hmoty Konkrétní cíle hodiny: Žák: - porozumí rozdílům mezi nebuněčnými organismy a jednobuněčnými organismy - načrtne stavbu těla bakteriofága a popíše jeho části - vysvětlí způsob rozmnožování virů - popíše způsoby prevence před nákazou a vyhodnotí rizika nákazy - rozezná rozdíl mezí virem a nemocí, kterou virus způsobuje Očekávaný výstup dle RVP: Žák: charakterizuje nebuněčné organismy; uvede příklady forem hmoty, které mají již schopnost vyvolat reprodukci svojí struktury; popíše stavbu viru; zhodnotí způsob ochrany proti virovým onemocněním a metody jejich léčby Třída resp. věková skupina žáků: 3–4. ročník vyššího stupně gymnázia (SŠ), žáci 17-18 let nebo starší, učivo rozšiřující základní pojmy z 1. ročníku vyššího stupně gymnázia Potřebné pomůky, materiály: - prezentace - sešity žáků Doporučená literatura pro žáky: - JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia: (teoretická a praktická část). 11. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2014. ISBN 978-80-7182-338-4. - BENEŠOVÁ, Marika. Odmaturuj! z biologie. 2., přeprac. vyd. Brno: Didaktis, c2013. Odmaturuj! ISBN 978-80-7358-231-9. Aplikace a technologie: - interaktivní tabule pro prezentaci učitele - tablet nebo chytrý telefon jednotlivého žáka pro práci v hodině - on-line classroom pro uložení vypracovaného úkolu žákem Použité zdroje informací - KOČÁREK, Eduard. Genetika. Praha: Scientia, 2008, ISBN 978-80-86960-36-4. - JELÍNEK, Jan; ZICHÁČEK, Vladimír. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2014, ISBN 978-80-7182-338-4. - ROSYPAL, Stanislav a kol. Nový přehled biologie. Praha: Scientia, 2003, ISBN 80-7183-268-5. Integrace v rámci RVP: Chemie (biochemie: bílkoviny, nukleové kyseliny) Integrace se životem žáka: Coronavirus – Covid 19, epidemie, hygiena Organizace výuky: - frontální (hromadná) výuka pro české žáky a individualizovaná výuka pro cizince (žák cizí národnosti pracuje s informacemi v anglickém nebo ruském jazyce) - v úvodu hodiny a na závěr práce ve dvojicích - výuka ve třídě - vyučovací hodina Metody výuky: - výklad (vysvětlování) s využitím prezentace v PowerPointu Typ vyučovací hodiny: - smíšený účel – hodina plní několik didaktických funkcí Součást výstupu: - prezentace se zadáním domácího úkolu
Nebuněčné organismy (Subcellulata) – Viry Charakteristika nebuněčných organismů, zaměřeno přednostně na viry. Učivo pro 1. ročník by mělo být zjednodušeno vzhledem k přiložené prezentaci Učivo není zaměřeno na imunitní děje, detekci patogenu, vakcinaci, tvorbu protilátek. Tato témata jsou případnou následnou navazující nadstavbou k učivu této lekce. Vzdělávací oblast dle RVP G: Člověk a příroda Obor: Biologie Vzdělávací obsah: Biologie virů Učivo: Stavba a funkce virů Téma hodiny: Viry a jejich rozmnožování, vztah virů k jiným organismům, patogenita virů, další nebuněčné formy živé hmoty Konkrétní cíle hodiny: Žák: - porozumí rozdílům mezi nebuněčnými organismy a jednobuněčnými organismy - načrtne stavbu těla bakteriofága a popíše jeho části - vysvětlí způsob rozmnožování virů - popíše způsoby prevence před nákazou a vyhodnotí rizika nákazy - rozezná rozdíl mezí virem a nemocí, kterou virus způsobuje Očekávaný výstup dle RVP: Žák: charakterizuje nebuněčné organismy; uvede příklady forem hmoty, které mají již schopnost vyvolat reprodukci svojí struktury; popíše stavbu viru; zhodnotí způsob ochrany proti virovým onemocněním a metody jejich léčby Třída resp. věková skupina žáků: 3–4. ročník vyššího stupně gymnázia (SŠ), žáci 17-18 let nebo starší, učivo rozšiřující základní pojmy z 1. ročníku vyššího stupně gymnázia Potřebné pomůky, materiály: - prezentace - sešity žáků Doporučená literatura pro žáky: - JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia: (teoretická a praktická část). 11. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2014. ISBN 978-80-7182-338-4. - BENEŠOVÁ, Marika. Odmaturuj! z biologie. 2., přeprac. vyd. Brno: Didaktis, c2013. Odmaturuj! ISBN 978-80-7358-231-9. Aplikace a technologie: - interaktivní tabule pro prezentaci učitele - tablet nebo chytrý telefon jednotlivého žáka pro práci v hodině - on-line classroom pro uložení vypracovaného úkolu žákem Použité zdroje informací - KOČÁREK, Eduard. Genetika. Praha: Scientia, 2008, ISBN 978-80-86960-36-4. - JELÍNEK, Jan; ZICHÁČEK, Vladimír. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2014, ISBN 978-80-7182-338-4. - ROSYPAL, Stanislav a kol. Nový přehled biologie. Praha: Scientia, 2003, ISBN 80-7183-268-5. Integrace v rámci RVP: Chemie (biochemie: bílkoviny, nukleové kyseliny) Integrace se životem žáka: Coronavirus – Covid 19, epidemie, hygiena Organizace výuky: - frontální (hromadná) výuka pro české žáky a individualizovaná výuka pro cizince (žák cizí národnosti pracuje s informacemi v anglickém nebo ruském jazyce) - v úvodu hodiny a na závěr práce ve dvojicích - výuka ve třídě - vyučovací hodina Metody výuky: - výklad (vysvětlování) s využitím prezentace v PowerPointu Typ vyučovací hodiny: - smíšený účel – hodina plní několik didaktických funkcí Součást výstupu: - prezentace se zadáním domácího úkolu
bakteriofág
bílkovinný obal)
DNA
kapsida (kapsid
latentní doba
nebuněční
penetrace
praorganismy
praorganismy – Eobionta
prion
replikace
retrovir
RNA
vir
virion
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Komentář může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Hodnocení může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Základní atributy materiálu
- Autor: RNDr. Libuše Bartková
- Poskytovatel: ICT a digitální výuka
- Datum vložení do systému: 11. 08. 2022
- Datum vzniku: 31. 05. 2022
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: gymnaziální vzdělávání
- Ročník: Střední škola
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: webová stránka
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ne
Další atributy materiálu
- Vzdělávací obor: Přírodopis a Biologie
- Gramotnost: přírodovědná
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay
Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení uživatelé. Přihlásit se můžete zde
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.