Terénní cvičení (les) – laboratorní cvičení TC_C
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
Anotace
Terénní cvičení (les) - laboratorní cvičení TC_C Navazuje na předchozí části bloku Terénní cvičení - les. Propojuje teoretické a praktické poznatky. Pomáhá k procvičování a upevňování vědomostí a dovedností. Žák i učitel využívají interaktivní technologie, společná úložiště pro výukové prezentace, uložení a hodnocení zadaných protokolů. Prezentace opakuje učivo o skupině mechy a osmotických jevech v buňkách. Během laboratorního cvičení je učivo upevněno a procvičeno. Prezentace obsahuje kontrolní otázky pro samostatnou práci žáka během laboratorním cvičení. Interaktivní cvičení na webu v závěru laboratorního cvičení opakuje klíčové pojmy. Vzdělávací oblast dle RVP G: Člověk a příroda Obor (oblast): Biologie Vzdělávací obsah: Cytologie, Biologie rostlin, Biologie živočichů, Ekologie Učivo: Morfologie a anatomie rostlin, fyziologie rostlin, systém a evoluce rostlin, rostliny a prostředí Téma hodiny (obsah, jehož prostřednícím máme dosáhnout cíl): - mechy – určování 6 konkrétních druhů, význam v přírodě, ekologické nároky - osmotické jevy v rostlinných buňkách - příprava roztoku určené koncentrace - práce s mikroskopem - zhotovení mikroskopického preparátu - správný a přesný postup práce při pozorování osmotických jevů - pozorování a vyvozování závěrů - nákres a popis obrázku - vypracování protokolu Konkrétní cíle hodiny: Žák: - určí 6 konkrétních druhů mechů - odvodí podle druhu mechu ekologické podmínky stanoviště - vysvětlí příčiny osmotických jevů v rostlinných buňkách - připraví roztok požadované koncentrace - používá mikroskop a preparační soupravu - zhotoví mikroskopický preparát - vysvětlí děje v buňce ve zhotoveném preparátu - pozoruje a vysvětlí děje v buňce při změně koncentrace roztoku - nakreslí a popíše obrázek do protokolu - vypracuje protokol Očekávaný výstup dle RVP: Žák pozná a pojmenuje (s možným využitím různých informačních zdrojů) významné rostlinné druhy a uvede jejich ekologické nároky; posoudí význam živočichů v přírodě a v různých odvětvích lidské činnosti. Třída resp. věková skupina žáků: 1., 2. ročník vyššího stupně gymnázia (SŠ), žáci 15-17 let Potřebné pomůcky (materiálně didaktické prostředky): prezentace, PC, laboratorní sklo, mikroskop, preparační souprava, vzorky mechů, protokol Aplikace a technologie: - on-line classroom pro uložení prezentace a protokolů - mikroskop propojený s data projektorem - interaktivní tabule a PC pro prezentaci učitele Použité zdroje informací: • JELÍNEK, Jan; ZICHÁČEK, Vladimír. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2006, ISBN 80-7182-217-5. Integrace v rámci RVP: Chemie (obecná chemie); ICT (zpracování a prezentace informací) Integrace se životem žáka: klimatická změna, kůrovcová kalamita, poškození životního prostředí Organizace výuky: - frontální výuka - skupinová práce - vícehodinová výuková jednotka Metody výuky: - výklad (vysvětlování) - řešení problému - pokus - pozorování - praktické metody poznávání přírody - laboratorní cvičení Typ vyučovací hodiny (didaktická funkce): - rozvoj kritického myšlení - rozvoj kreativity žáků - rozvoj komutativních dovedností - spolupráce žáků - opakování vědomostí a dovedností - použití vědomostí a dovedností - ověřování a hodnocení osvojených vědomostí a dovedností Součást výstupu: - výuková prezentace - Mechy_osmotické jevy - popis laboratorního cvičení - zadání laboratorního cvičení
Terénní cvičení (les) - laboratorní cvičení TC_C Navazuje na předchozí části bloku Terénní cvičení - les. Propojuje teoretické a praktické poznatky. Pomáhá k procvičování a upevňování vědomostí a dovedností. Žák i učitel využívají interaktivní technologie, společná úložiště pro výukové prezentace, uložení a hodnocení zadaných protokolů. Prezentace opakuje učivo o skupině mechy a osmotických jevech v buňkách. Během laboratorního cvičení je učivo upevněno a procvičeno. Prezentace obsahuje kontrolní otázky pro samostatnou práci žáka během laboratorním cvičení. Interaktivní cvičení na webu v závěru laboratorního cvičení opakuje klíčové pojmy. Vzdělávací oblast dle RVP G: Člověk a příroda Obor (oblast): Biologie Vzdělávací obsah: Cytologie, Biologie rostlin, Biologie živočichů, Ekologie Učivo: Morfologie a anatomie rostlin, fyziologie rostlin, systém a evoluce rostlin, rostliny a prostředí Téma hodiny (obsah, jehož prostřednícím máme dosáhnout cíl): - mechy – určování 6 konkrétních druhů, význam v přírodě, ekologické nároky - osmotické jevy v rostlinných buňkách - příprava roztoku určené koncentrace - práce s mikroskopem - zhotovení mikroskopického preparátu - správný a přesný postup práce při pozorování osmotických jevů - pozorování a vyvozování závěrů - nákres a popis obrázku - vypracování protokolu Konkrétní cíle hodiny: Žák: - určí 6 konkrétních druhů mechů - odvodí podle druhu mechu ekologické podmínky stanoviště - vysvětlí příčiny osmotických jevů v rostlinných buňkách - připraví roztok požadované koncentrace - používá mikroskop a preparační soupravu - zhotoví mikroskopický preparát - vysvětlí děje v buňce ve zhotoveném preparátu - pozoruje a vysvětlí děje v buňce při změně koncentrace roztoku - nakreslí a popíše obrázek do protokolu - vypracuje protokol Očekávaný výstup dle RVP: Žák pozná a pojmenuje (s možným využitím různých informačních zdrojů) významné rostlinné druhy a uvede jejich ekologické nároky; posoudí význam živočichů v přírodě a v různých odvětvích lidské činnosti. Třída resp. věková skupina žáků: 1., 2. ročník vyššího stupně gymnázia (SŠ), žáci 15-17 let Potřebné pomůcky (materiálně didaktické prostředky): prezentace, PC, laboratorní sklo, mikroskop, preparační souprava, vzorky mechů, protokol Aplikace a technologie: - on-line classroom pro uložení prezentace a protokolů - mikroskop propojený s data projektorem - interaktivní tabule a PC pro prezentaci učitele Použité zdroje informací: • JELÍNEK, Jan; ZICHÁČEK, Vladimír. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2006, ISBN 80-7182-217-5. Integrace v rámci RVP: Chemie (obecná chemie); ICT (zpracování a prezentace informací) Integrace se životem žáka: klimatická změna, kůrovcová kalamita, poškození životního prostředí Organizace výuky: - frontální výuka - skupinová práce - vícehodinová výuková jednotka Metody výuky: - výklad (vysvětlování) - řešení problému - pokus - pozorování - praktické metody poznávání přírody - laboratorní cvičení Typ vyučovací hodiny (didaktická funkce): - rozvoj kritického myšlení - rozvoj kreativity žáků - rozvoj komutativních dovedností - spolupráce žáků - opakování vědomostí a dovedností - použití vědomostí a dovedností - ověřování a hodnocení osvojených vědomostí a dovedností Součást výstupu: - výuková prezentace - Mechy_osmotické jevy - popis laboratorního cvičení - zadání laboratorního cvičení
cibule kuchyňská
deplazmolýza
Ekologie mechů
hypertonický roztok
měřík sp.
mikroskop
osmotické jevy v rostlinných buňkách
plazmolýza
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Komentář může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Hodnocení může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Základní atributy materiálu
- Autor: Mgr. Martina Marková
- Poskytovatel: ICT a digitální výuka
- Datum vložení do systému: 11. 08. 2022
- Datum vzniku: 31. 05. 2022
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: gymnaziální vzdělávání
- Ročník: Střední škola
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: webová stránka
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ne
Další atributy materiálu
- Vzdělávací obor: Přírodopis a Biologie
- Gramotnost: přírodovědná
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay
Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení uživatelé. Přihlásit se můžete zde
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.