Terénní cvičení (les) – poškození lesa TC_A
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
Anotace
Terénní cvičení (les) – poškození lesa TC_A Terénní cvičení pomáhá propojovat teoretické poznatky s praktickými. Upevňuje a procvičuje vědomosti a dovednosti, utváří vztah k přírodě, podporuje pohybové aktivity a utváří se mezipředmětové vztahy. Terénní výuka komplexně naplňuje klíčové kompetence, očekávané výstupy a vzdělávací cíle. Umožňuje využití badatelsky orientovaného vyučování, které rozvíjí kritické myšlení, podporuje zájem o učení a zkoumání přírody a rozvíjí vztahy mezi žáky ve třídě. Žák i učitel využívají interaktivní technologie, společná úložiště pro výukové prezentace. Prezentace uvádí nové učivo o poškození lesa, životním cyklu lýkožrouta smrkového, klimatické změně a kůrovcové kalamitě. Prezentace obsahuje další kontrolní otázky pro samostatnou práci žáka v terénu. Vzdělávací oblast dle RVP G: Člověk a příroda Obor (oblast): Biologie Vzdělávací obsah: Biologie rostlin, biologie živočichů, ekologie Učivo: morfologie a anatomie rostlin, systém a evoluce rostlin, rostliny a prostředí Téma hodiny (obsah, jehož prostřednícím máme dosáhnout cíl) - odběr vzorků v terénu - práce s klíčem k určování rostlin - poškození lesa - lýkožrout smrkový - klimatická změna - kůrovcová kalamita - práce s aplikacemi Konkrétní cíle hodiny: Žák: - odebere v terénu správným způsobem vzorky přírodnin - používá k určování druhů klíč k určování rostlin i aplikace - porovná správnost výsledků určování druhů s klíčem a aplikacemi - pozná v terénu abiotické a biotické faktory poškozující les - porozumí, jak probíhá životní cyklus lýkožrouta smrkového - vysvětlí příčiny a dopady kůrovcové kalamity Očekávaný výstup dle RVP: Žák: pozná a pojmenuje (s možným využitím různých informačních zdrojů) významné rostlinné druhy a uvede jejich ekologické nároky Třída resp. věková skupina žáků 1., 2. ročník vyššího stupně gymnázia (SŠ), žáci 15-17 let Potřebné pomůcky (materiálně didaktické prostředky): - prezentace, PC, smartphone s aplikacemi, klíč k určování rostlin Aplikace a technologie: - interaktivní tabule a PC pro prezentaci učitele - on-line classroom pro uložení prezentace - smartphone s aplikacemi PlantNet, BirdNet Použité zdroje informací • JELÍNEK, Jan; ZICHÁČEK, Vladimír. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2006, ISBN 80-7182-217-5. • MARTINOVSKÝ, Jan. Klíč k určování stromů a keřů. Praha: SPN, 1983. Pomocné knihy pro žáky (Státní pedagogické nakladatelství). Integrace v rámci RVP: Geografie (přírodní prostředí, životní prostředí, geografické informace a terénní vyučování); ICT (zdroje a vyhledávání informací, komunikace) Integrace se životem žáka: znečištění ovzduší, klimatická změna, kůrovcová kalamita Organizace výuky: - frontální výuka - skupinová práce - vícehodinová výuková jednotka Metody výuky: - výklad (vysvětlování) - řešení problému - práce s on-line zdroji - praktické metody poznávání přírody Typ vyučovací hodiny (didaktická funkce): - osvojování nových vědomostí a dovedností - spolupráce žáků ve skupině - použití vědomostí a dovedností - ověřování a hodnocení osvojených vědomostí a dovedností - rozvoj kritického myšlení Součást výstupu: - výuková prezentace - Poškození lesa - detailní popis terénního cvičení – poškození lesa - doplňující text k prezentaci Poškození lesa
Terénní cvičení (les) – poškození lesa TC_A Terénní cvičení pomáhá propojovat teoretické poznatky s praktickými. Upevňuje a procvičuje vědomosti a dovednosti, utváří vztah k přírodě, podporuje pohybové aktivity a utváří se mezipředmětové vztahy. Terénní výuka komplexně naplňuje klíčové kompetence, očekávané výstupy a vzdělávací cíle. Umožňuje využití badatelsky orientovaného vyučování, které rozvíjí kritické myšlení, podporuje zájem o učení a zkoumání přírody a rozvíjí vztahy mezi žáky ve třídě. Žák i učitel využívají interaktivní technologie, společná úložiště pro výukové prezentace. Prezentace uvádí nové učivo o poškození lesa, životním cyklu lýkožrouta smrkového, klimatické změně a kůrovcové kalamitě. Prezentace obsahuje další kontrolní otázky pro samostatnou práci žáka v terénu. Vzdělávací oblast dle RVP G: Člověk a příroda Obor (oblast): Biologie Vzdělávací obsah: Biologie rostlin, biologie živočichů, ekologie Učivo: morfologie a anatomie rostlin, systém a evoluce rostlin, rostliny a prostředí Téma hodiny (obsah, jehož prostřednícím máme dosáhnout cíl) - odběr vzorků v terénu - práce s klíčem k určování rostlin - poškození lesa - lýkožrout smrkový - klimatická změna - kůrovcová kalamita - práce s aplikacemi Konkrétní cíle hodiny: Žák: - odebere v terénu správným způsobem vzorky přírodnin - používá k určování druhů klíč k určování rostlin i aplikace - porovná správnost výsledků určování druhů s klíčem a aplikacemi - pozná v terénu abiotické a biotické faktory poškozující les - porozumí, jak probíhá životní cyklus lýkožrouta smrkového - vysvětlí příčiny a dopady kůrovcové kalamity Očekávaný výstup dle RVP: Žák: pozná a pojmenuje (s možným využitím různých informačních zdrojů) významné rostlinné druhy a uvede jejich ekologické nároky Třída resp. věková skupina žáků 1., 2. ročník vyššího stupně gymnázia (SŠ), žáci 15-17 let Potřebné pomůcky (materiálně didaktické prostředky): - prezentace, PC, smartphone s aplikacemi, klíč k určování rostlin Aplikace a technologie: - interaktivní tabule a PC pro prezentaci učitele - on-line classroom pro uložení prezentace - smartphone s aplikacemi PlantNet, BirdNet Použité zdroje informací • JELÍNEK, Jan; ZICHÁČEK, Vladimír. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2006, ISBN 80-7182-217-5. • MARTINOVSKÝ, Jan. Klíč k určování stromů a keřů. Praha: SPN, 1983. Pomocné knihy pro žáky (Státní pedagogické nakladatelství). Integrace v rámci RVP: Geografie (přírodní prostředí, životní prostředí, geografické informace a terénní vyučování); ICT (zdroje a vyhledávání informací, komunikace) Integrace se životem žáka: znečištění ovzduší, klimatická změna, kůrovcová kalamita Organizace výuky: - frontální výuka - skupinová práce - vícehodinová výuková jednotka Metody výuky: - výklad (vysvětlování) - řešení problému - práce s on-line zdroji - praktické metody poznávání přírody Typ vyučovací hodiny (didaktická funkce): - osvojování nových vědomostí a dovedností - spolupráce žáků ve skupině - použití vědomostí a dovedností - ověřování a hodnocení osvojených vědomostí a dovedností - rozvoj kritického myšlení Součást výstupu: - výuková prezentace - Poškození lesa - detailní popis terénního cvičení – poškození lesa - doplňující text k prezentaci Poškození lesa
abiotické faktory poškozující les
biotické faktory poškozující les
klíč k určování rostlin
klimatická změna
kůrovcová kalamita.
lýkožrout smrkový
Odběr vzorků v terénu
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Komentář může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Hodnocení může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Základní atributy materiálu
- Autor: Mgr. Martina Marková
- Poskytovatel: ICT a digitální výuka
- Datum vložení do systému: 11. 08. 2022
- Datum vzniku: 31. 05. 2022
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: gymnaziální vzdělávání
- Ročník: Střední škola
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: webová stránka
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ne
Další atributy materiálu
- Vzdělávací obor: Přírodopis a Biologie
- Gramotnost: přírodovědná
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay
Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení uživatelé. Přihlásit se můžete zde
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.