Akční výzkum v profesním rozvoji učitelů (model CIVIS)
Autor
Martina Holcová, Jan Trávníček, Jiří Vorlíček
Vložil
Petr Naske
Datum vložení
13. 2. 2021
3
0
0
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
Anotace
V období jednoho školního roku prováděli učitelé zapojení do projektu CIVIS1 akční výzkum ve své výuce při zavádění nových metodických přístupů. Ukázalo se, že učitelé zpravidla nemají dovednosti pro průběžné cílené reflektování své výuky. A přitom výzkumy potvrzují, že učení se z vlastní zkušenosti s využitím reflexe je velmi účinný nástroj pro profesní rozvoj učitelů i zlepšování výsledků žáků. Tento dokument shrnuje výsledky akčních výzkumů provedených více jak sedmdesáti učiteli z 35 škol z České republiky. Výzkumy probíhaly za podpory několika desítek metodiků v průběhu školního roku 2017/2018. Nepředkládáme zde vědecký výzkum. Ambicí projektu bylo vytvořit případovou studii, která poskytne inspiraci a oporu pro další učitele i vzdělavatele hledající způsoby, jak svoji výuku zlepšit. Akční výzkum je postaven na jednoduchém modelu učení se z vlastní zkušenosti. Jeho zavedení do praxe však od učitele vyžaduje motivaci i trpělivost. To, že tato cesta seberozvoje není jednoduchá, dokládají i výsledky, které zde předkládáme. Považujeme za důležité odkrývat nejen přínosy, ale předkládat také chyby, kterých se učitelé při akčních výzkumech dopouštěli, a ukazovat slepé uličky, které učitelé objevovali. Je to důležitá součást učení se. Chyba není nedostatkem, ale je důležitým ukazatelem cesty. Uvedené příklady akčních výzkumů ukazují, jaká témata učitelé v projektu řešili. Mohou být právě taková, jaká řeší běžně i další učitelé. Akční výzkum je v zahraničí rozšířená forma určitého druhu výzkumu, kdy učitel je současně výzkumníkem a zároveň zkoumanou osobou. Začíná v podstatě v okamžiku, kdy se učitel potýká s něčím, co mu nefunguje. Jedná se o dovednost, která má potenciál měnit účinně výuku tak, aby měla pozitivní dopad na konkrétní třídu, situaci, žáka, ale dokonce i na školu a vzdělávání jako takové. Inovovat výuku je možné pouze tehdy, jestliže se učitelé chopí role objevovatelů a výzkumníků (Janík in Maňák, 2004). Někteří autoři se domnívají, že tato dovednost by měla být nejen výbavou každého učitele, ale také nástrojem po přípravu budoucích učitelů.
V období jednoho školního roku prováděli učitelé zapojení do projektu CIVIS1 akční výzkum ve své výuce při zavádění nových metodických přístupů. Ukázalo se, že učitelé zpravidla nemají dovednosti pro průběžné cílené reflektování své výuky. A přitom výzkumy potvrzují, že učení se z vlastní zkušenosti s využitím reflexe je velmi účinný nástroj pro profesní rozvoj učitelů i zlepšování výsledků žáků. Tento dokument shrnuje výsledky akčních výzkumů provedených více jak sedmdesáti učiteli z 35 škol z České republiky. Výzkumy probíhaly za podpory několika desítek metodiků v průběhu školního roku 2017/2018. Nepředkládáme zde vědecký výzkum. Ambicí projektu bylo vytvořit případovou studii, která poskytne inspiraci a oporu pro další učitele i vzdělavatele hledající způsoby, jak svoji výuku zlepšit. Akční výzkum je postaven na jednoduchém modelu učení se z vlastní zkušenosti. Jeho zavedení do praxe však od učitele vyžaduje motivaci i trpělivost. To, že tato cesta seberozvoje není jednoduchá, dokládají i výsledky, které zde předkládáme. Považujeme za důležité odkrývat nejen přínosy, ale předkládat také chyby, kterých se učitelé při akčních výzkumech dopouštěli, a ukazovat slepé uličky, které učitelé objevovali. Je to důležitá součást učení se. Chyba není nedostatkem, ale je důležitým ukazatelem cesty. Uvedené příklady akčních výzkumů ukazují, jaká témata učitelé v projektu řešili. Mohou být právě taková, jaká řeší běžně i další učitelé. Akční výzkum je v zahraničí rozšířená forma určitého druhu výzkumu, kdy učitel je současně výzkumníkem a zároveň zkoumanou osobou. Začíná v podstatě v okamžiku, kdy se učitel potýká s něčím, co mu nefunguje. Jedná se o dovednost, která má potenciál měnit účinně výuku tak, aby měla pozitivní dopad na konkrétní třídu, situaci, žáka, ale dokonce i na školu a vzdělávání jako takové. Inovovat výuku je možné pouze tehdy, jestliže se učitelé chopí role objevovatelů a výzkumníků (Janík in Maňák, 2004). Někteří autoři se domnívají, že tato dovednost by měla být nejen výbavou každého učitele, ale také nástrojem po přípravu budoucích učitelů.
akční výzkum
občanské a sociální kompetence
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Komentář může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Hodnocení může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Základní atributy materiálu
- Autor: Martina Holcová, Jan Trávníček, Jiří Vorlíček
- Publikoval: Petr Naske
- Datum vložení do systému: 13. 02. 2021
- Datum vzniku: 31. 12. 2019
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
- Ročník: -
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: materiál ke stažení
- Licence: Autorské dílo dle Autorského zákona (neboli Copyright)
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ne
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay
Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení uživatelé. Přihlásit se můžete zde
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.