Chatbot EMA
0 ohodnoť!

Strategie čtení digitálních textů: společné anotace

Autor
Ludmila Kovaříková
Datum vložení
25. 6. 2020
51 0 3
0x
využito ve
výuce

Anotace

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
0 ohodnoť!
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Přidat hodnocení

Ohodnocením materiálu pomůžete zpřesnit vyhledávání dle obsahu. Děkujeme.

1

Celková kvalita materiálu *
Povinný údaj 

2

Použil/a jste tento materiál ve výuce?

3

Klady

Zápory

4

Komentář

5

Které tagy nejlépe vystihují obsah materiálu?

Vyberte štítky, které vám připadají pro tento materiál relevantní

čtení
digitální texty
společné anotace

Není to úplně ono? Zadejte vlastní štítky lépe vystihující obsah

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
0 ohodnoť!
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
0 ohodnoť!
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Základní atributy materiálu

  • Autor: Ludmila Kovaříková
  • Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
  • Datum vložení do systému: 25. 06. 2020
  • Datum vzniku: 25. 06. 2020
  • Umístění materiálu: -
  • Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
  • Ročník: -
  • Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
  • Typ materiálu: článek
  • Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
  • Jazyk: Čeština
  • Otevřený zdroj: Ano

Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
 
#fairplay

Ondřej Neumajer 25.6.2020

Komentář

Skvělý článek.


Možná bych ještě zdůraznil dva aspekty, které tištěné texty odlišují od těch elektronických.


V článku se píše (převážně) o čtení, ale důležité je také další zpracování čteného textu, tedy možnost fulltextového vyhledávání a možnost kopírování textu, oboje v tištěné verzi nelze provádět.


Je dobré si uvědomit zásadní rozdíl mezi oběma způsoby záznamu - tištěný je vždy lineární, tedy ve stránkách za sebou, zatímco ve světě internetu jde zpravidla o nějaký web/site, kde jsou informace v podobě textů rozděleny do více stránek, které jsou nějakou logikou provázány. To opět vyžaduje odlišnou strategii. A právě o tento aspekt musí být porozumnění čtenému textu (čtenářská gramotnost) rozšířen.

Mgr. Ludmila Kovaříková 26.6.2020

Komentář

Děkuji za připomínky. Myslím, že jsem podobnou věc zmínila v článku Laterální čtení. Rozhodně je ale jisté, že charakteristiky čtení (a zpracování) digitálních textů jsou odlišné, a potrvá nám, než je všechny prozkoumáme. A ještě déle, než se je naučíme využívat ve svůj prospěch i během výuky.

Bořivoj Brdička 27.6.2020

Komentář

Ještě si v této souvislosti dovolím připomenout, že jsme o tom, jak dopadlo ověřování schopnosti žáků číst digitálně, psali již v souvislosti s PISA 2012 - OECD: Žáci, počítače a učení.