Vyvraždění Slavníkovců
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
Anotace
Materiál lze použít v hodinách k opakování. Předpokládá základní znalost reálií období vlády prvních Přemyslovců. Žákům by měly být vysvětleny rozdíly mezi kronikou a legendou. Hlavní podstata materiálu tkví v práci historické – žáci se učí pracovat s textem pramenů, provádějí komparaci a pokouší se o jejich vlastní interpretaci.
Materiál lze použít v hodinách k opakování. Předpokládá základní znalost reálií období vlády prvních Přemyslovců. Žákům by měly být vysvětleny rozdíly mezi kronikou a legendou. Hlavní podstata materiálu tkví v práci historické – žáci se učí pracovat s textem pramenů, provádějí komparaci a pokouší se o jejich vlastní interpretaci.
historický pramen
kronika
legenda
Slavníkovec
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Komentář může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Hodnocení může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Základní atributy materiálu
- Autor: Mgr. Robert Vlk
- Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
- Datum vložení do systému: 22. 03. 2018
- Datum vzniku: 04. 01. 2011
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: gymnaziální vzdělávání
- Ročník: -
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: pracovní list
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 ČR
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ano
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay
Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení uživatelé. Přihlásit se můžete zde
Petr Koubek
10.1.2011
Komentář
Texty jsu přínosné pro výuku jak historie, tak češtiny, úkoly se mi jeví dobře zacílené, jen se mi nezdá nejvhodnější otázka první, rozdíly v narativu a podání událostí nejsou totiž zrovna zřejmé. Pro takové srovnání by bylo lepší vzít jiné části legendistického textu než jsou pasáže o životě světce.
Legenda přeci obsahuje část o přenesení ostatků svatého do místa věčného spočinutí, což kroniky udávají řídce, případně oslavuje zázraky spojené se Světcovou osobou.
Myslím, že takto položená první otázka povede žáky k fabulování a ne k jednoznačnému poznání. To není úplně špatně, pokud se jedná o poznávání skutečnosti jim blízké. Pokud učíme o vzdálených časech, pak bych byl opatrnější.
Sám bych nevěděl, jak odpovědět na první otázku jinak než na třetí...
Za zajímavý bych pro studenty gymnázia naopak považoval poznatek, že legendista bližší smrti Svatého píše o jeho životě stručně, zatímco legendista vzdálený, byť jen o 10 let, což v té době nic neznamená, vyvraždění Vojtěchových příbuzných věnuje více prostoru a v líčení je květnatější... a nějak s tímto poznatkem dál pracoval, ověřil ho na dalších textech, třeba Svatováclavských.
Petr Koubek, didaktik ČJL, VÚP v Praze
Legenda přeci obsahuje část o přenesení ostatků svatého do místa věčného spočinutí, což kroniky udávají řídce, případně oslavuje zázraky spojené se Světcovou osobou.
Myslím, že takto položená první otázka povede žáky k fabulování a ne k jednoznačnému poznání. To není úplně špatně, pokud se jedná o poznávání skutečnosti jim blízké. Pokud učíme o vzdálených časech, pak bych byl opatrnější.
Sám bych nevěděl, jak odpovědět na první otázku jinak než na třetí...
Za zajímavý bych pro studenty gymnázia naopak považoval poznatek, že legendista bližší smrti Svatého píše o jeho životě stručně, zatímco legendista vzdálený, byť jen o 10 let, což v té době nic neznamená, vyvraždění Vojtěchových příbuzných věnuje více prostoru a v líčení je květnatější... a nějak s tímto poznatkem dál pracoval, ověřil ho na dalších textech, třeba Svatováclavských.
Petr Koubek, didaktik ČJL, VÚP v Praze
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.