Dalimilova kronika
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
Anotace
Pracovní list, ve kterém žáci pracují s textem z Dalimilovy kroniky. Ukázka se týká pověsti Ctirad a Šárka.
Pracovní list, ve kterém žáci pracují s textem z Dalimilovy kroniky. Ukázka se týká pověsti Ctirad a Šárka.
komiks
kronika
pověst
přirovnání
rýmy
staročeština
verše
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Komentář může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Hodnocení může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Základní atributy materiálu
- Autor: Mgr. Lenka Mikulášová
- Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
- Datum vložení do systému: 22. 03. 2018
- Datum vzniku: 15. 10. 2010
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
- Ročník: -
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: pracovní list
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 ČR
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ano
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay
Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení uživatelé. Přihlásit se můžete zde
Petr Koubek
15.10.2010
Komentář
Nevím nevím, ale zdá se mi, že v zadání není kresba, ale fotografie plastiky J. V. Myslbeka Ctirad a Šárka z parku na Vyšehradě... Ale k věci.
Digitální materiál je přínosný a ukazuje, že lze pracovat se starým textem. Doporučoval bych ale při zadávání práce v hodinách literatury dbát na výstup z aktivity, trošku mi není jasné, kam učitel v takto postavené aktivitě směřuje a k jakým dovednostem žáka vede.
Zdá se mi, že zejména po analýze textu a po kontextu. Zamyslel bych se potom, zda nerozšířit a neprohloubit práci se starou češtinou - například úkol vytvoření komixu není špatný, vyžaduje participaci žáka - a tudíž myšlení!... Jiná skupina dětí, ti "studijní", by například mohli vyhledávat a třídit informace o dramatickém počátku 14. století v Českých zemích nebo analyzovat a po té interpretovat spolužákům nějaký složitější výklad z odborné literatury a staré literatuře. Využil bych i tvořivějších žáků se sklonem k psaní - mohli by kupříkladu napsat parodii, nebo pokračování pověsti, nebo by mohli pozměnit kulisy či celý děj. Zkrátka aby situace umožnovala rozvíjet dovednosti, které českým dětem chybějí. Najít v textu cosi dle učitelova přání již dnes dobře dokážou, ale vyjádřit se k tomu, setřídit informace z více zdrojů, kreativně s textem pracovat, to českým dětem moc nejde. A proto bych doporučoval zaměřit se právě na rozvíjení kreativity a tvořivé práce s texty, včetně literárních.
Výuková situace, ale takto, jak je, glajchšaltuje třídu v homogenní skupinu, nerozvíjí kritické myšlení a nepočítá ani s talentovanými dětmi. A to je škoda.
Petr Koubek, didaktik ČJL, VÚP v Praze
Digitální materiál je přínosný a ukazuje, že lze pracovat se starým textem. Doporučoval bych ale při zadávání práce v hodinách literatury dbát na výstup z aktivity, trošku mi není jasné, kam učitel v takto postavené aktivitě směřuje a k jakým dovednostem žáka vede.
Zdá se mi, že zejména po analýze textu a po kontextu. Zamyslel bych se potom, zda nerozšířit a neprohloubit práci se starou češtinou - například úkol vytvoření komixu není špatný, vyžaduje participaci žáka - a tudíž myšlení!... Jiná skupina dětí, ti "studijní", by například mohli vyhledávat a třídit informace o dramatickém počátku 14. století v Českých zemích nebo analyzovat a po té interpretovat spolužákům nějaký složitější výklad z odborné literatury a staré literatuře. Využil bych i tvořivějších žáků se sklonem k psaní - mohli by kupříkladu napsat parodii, nebo pokračování pověsti, nebo by mohli pozměnit kulisy či celý děj. Zkrátka aby situace umožnovala rozvíjet dovednosti, které českým dětem chybějí. Najít v textu cosi dle učitelova přání již dnes dobře dokážou, ale vyjádřit se k tomu, setřídit informace z více zdrojů, kreativně s textem pracovat, to českým dětem moc nejde. A proto bych doporučoval zaměřit se právě na rozvíjení kreativity a tvořivé práce s texty, včetně literárních.
Výuková situace, ale takto, jak je, glajchšaltuje třídu v homogenní skupinu, nerozvíjí kritické myšlení a nepočítá ani s talentovanými dětmi. A to je škoda.
Petr Koubek, didaktik ČJL, VÚP v Praze
Lenka Mikulášová
15.10.2010
Komentář
Ráda bych se omluvila za to, že v zadání není kresba zmiňovaná v závěru PL, ale samotné mi není jasné, kde se v PL fotografie vzala. Vždy si ukládám vžechny materiály a v mé domácí verzi kresba M. Alše opravdu nechybí.
K rozboru textu - když jsem začínala přibližně před rokem na těchto stránkách publikovat, chápala jsem činnost autora PL jako aktivitu, která by měla pomáhat kolegům, ulehčovat jim přípravy na vyučování, popř. je "jen" inspirovat. Nemyslím si, že úplně všechny PL využije učitel tak, jak je autor publikoval. Každý si je přece může podle svých představ změnit a pak teprve v hodině použít. Co se týče vyhledávání a třídění informací o 14. století, učím i historii, takže zmiňované aktivity jsem v návaznosti na tento PL využila v hodinách dějepisu; pokračování pověsti pak v hodině slohu... V jedné hodině LV se mi bohužel nedaří stihnout více (kromě práce s PL do ní pravidelně zařazujeme referáty z přečtených knih, dramatizaci či přednes vybraných ukázek, apod.). Nápad s parodií či změnou kulis se mi ale moc líbí, děkuji za něj.
K rozboru textu - když jsem začínala přibližně před rokem na těchto stránkách publikovat, chápala jsem činnost autora PL jako aktivitu, která by měla pomáhat kolegům, ulehčovat jim přípravy na vyučování, popř. je "jen" inspirovat. Nemyslím si, že úplně všechny PL využije učitel tak, jak je autor publikoval. Každý si je přece může podle svých představ změnit a pak teprve v hodině použít. Co se týče vyhledávání a třídění informací o 14. století, učím i historii, takže zmiňované aktivity jsem v návaznosti na tento PL využila v hodinách dějepisu; pokračování pověsti pak v hodině slohu... V jedné hodině LV se mi bohužel nedaří stihnout více (kromě práce s PL do ní pravidelně zařazujeme referáty z přečtených knih, dramatizaci či přednes vybraných ukázek, apod.). Nápad s parodií či změnou kulis se mi ale moc líbí, děkuji za něj.
Lenka Mikulášová
15.10.2010
Komentář
Oprava: ne vžechny, ale všechny :-)))
Zdeněk Sotolář
18.10.2010
Komentář
Kreativní úkol by vedle rozboru určitě neměl chybět, ale jinak to Petr Koubek myslím žene příliš do veliké šířky (bouřlivý počátek století, interpretace výkladu z odborného textu). Na druhé straně jeho reakce svědčí o tom, že jde o DUM určitě použitelný a inspirativní.
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.