Tvořivé myšlení jako základ vědeckých kroužků
využito ve
výuce

Anotace
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Základní atributy materiálu
- Autor: Petra Štefáčková
- Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
- Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
- Datum vzniku: 07. 08. 2017
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
- Ročník: -
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: článek
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ano
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay

Komentář
"Základ", bez kterého se vědecké kroužky snadno (a téměř vždy) obejdou, tak chápu obsah článku. Což rozhodně nemíním jak kritiku. Paní autorka tu popisuje velice záslužnou a užitečnou činnost, a že v té její velice záslužné a užitečné činnosti to zpropadené "tvořivé myšlení" tahá za kratší konec, to není chyba její, ale onoho tvořivého myšlení.
Připomeňme si pár výroků z článku:
"V rámci vědeckých kroužků se objevuje především tvořivost subjektivní (sekundární), při které je poznatek nový pouze pro toho, kdo k němu samostatně dospěl [2]. Během časového úseku 60 minut, tak dlouho trvá jedna lekce, není možné očekávat, že děti (většinou 2.–3. třída) vymyslí a vytvoří něco opravdu nového." -- Ani já neočekávám, že děti vytvoří něco nového. A vůbec mi to nevadí. Tvořivost "s přívlastkem" je nápaditý způsob, jak se problému vyhnout.
"V rámci vědeckého kroužku jsou některé části naplňovány více a některé méně." - Jasné.
"Generování nápadů – děti dostávají od lektora přesné zadání dané lekce, co se bude jakým způsobem vytvářet, proto tato etapa není naplňována téměř vůbec." -- Mně to připadá zcela jasné a očekávatelné. Odhaduji, že paní autorka jenom na chvilku podlehla zdejší (rvp.cz) módě používat módní a populární termíny, i když s náplní článku souvisí jenom velice okrajově.
BTW, odkaz "v definici informační gramotnosti dle NIQES" vede na materiál ČŠI s názvem "Metodika pro hodnocení rozvoje informační gramotnosti" a v tom není o tvořivém myšlení žádná zmínka. Což mne nepřekvapuje, "gramotnost" (a to jakákoli gramotnost, včetně té slavné informační) leží na opačném pólu stupnice schopností nežli tvořivé myšlení.
Závěrem: Pěkný článek o zajímavém tématu (tím tématem jsou vědecké kroužky) - paní autorce děkuji. S tvořivým myšlením to nemá nic společného.

Komentář
Pane Kocourku,
už zase jste mě odhalil. Tvořivé myšlení jsem se snažil Petře do těch jejich kroužků vnutit násilím. Na tom, že ta metodika má budoucnost, trvám. I na tom, že by měla být základem podobných vědeckých, částečně mimoškolních výukových aktivit.
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.