Chatbot EMA
5 skvělé

Tvořivé myšlení jako základ vědeckých kroužků

Autor
Petra Štefáčková
Datum vložení
4. 12. 2018
2 0 2
0x
využito ve
výuce

Anotace

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Přidat hodnocení

Ohodnocením materiálu pomůžete zpřesnit vyhledávání dle obsahu. Děkujeme.

1

Celková kvalita materiálu *
Povinný údaj 

2

Použil/a jste tento materiál ve výuce?

3

Klady

Zápory

4

Komentář

5

Které tagy nejlépe vystihují obsah materiálu?

Vyberte štítky, které vám připadají pro tento materiál relevantní

DIY
Google Cardboard
kroužky
Learning by Doing
Lego Mindstorms
Omniveda
tvořivé myšlení
Věda nás baví

Není to úplně ono? Zadejte vlastní štítky lépe vystihující obsah

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Základní atributy materiálu

  • Autor: Petra Štefáčková
  • Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
  • Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
  • Datum vzniku: 07. 08. 2017
  • Umístění materiálu: -
  • Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
  • Ročník: -
  • Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
  • Typ materiálu: článek
  • Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
  • Jazyk: Čeština
  • Otevřený zdroj: Ano

Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
 
#fairplay

E Kocourek 8.8.2017

Komentář

"Základ", bez kterého se vědecké kroužky snadno (a téměř vždy) obejdou, tak chápu obsah článku. Což rozhodně nemíním jak kritiku. Paní autorka tu popisuje velice záslužnou a užitečnou činnost, a že v té její velice záslužné a užitečné činnosti to zpropadené "tvořivé myšlení" tahá za kratší konec, to není chyba její, ale onoho tvořivého myšlení.


Připomeňme si pár výroků z článku:


"V rámci vědeckých kroužků se objevuje především tvořivost subjektivní (sekundární), při které je poznatek nový pouze pro toho, kdo k němu samostatně dospěl [2]. Během časového úseku 60 minut, tak dlouho trvá jedna lekce, není možné očekávat, že děti (většinou 2.–3. třída) vymyslí a vytvoří něco opravdu nového." -- Ani já neočekávám, že děti vytvoří něco nového. A vůbec mi to nevadí. Tvořivost "s přívlastkem" je nápaditý způsob, jak se problému vyhnout.


"V rámci vědeckého kroužku jsou některé části naplňovány více a některé méně." - Jasné.


"Generování nápadů – děti dostávají od lektora přesné zadání dané lekce, co se bude jakým způsobem vytvářet, proto tato etapa není naplňována téměř vůbec." -- Mně to připadá zcela jasné a očekávatelné. Odhaduji, že paní autorka jenom na chvilku podlehla zdejší (rvp.cz) módě používat módní a populární termíny, i když s náplní článku souvisí jenom velice okrajově.


BTW, odkaz "v definici informační gramotnosti dle NIQES" vede na materiál ČŠI s názvem "Metodika pro hodnocení rozvoje informační gramotnosti" a v tom není o tvořivém myšlení žádná zmínka. Což mne nepřekvapuje, "gramotnost" (a to jakákoli gramotnost, včetně té slavné informační) leží na opačném pólu stupnice schopností nežli tvořivé myšlení.


Závěrem: Pěkný článek o zajímavém tématu (tím tématem jsou vědecké kroužky) - paní autorce děkuji. S tvořivým myšlením to nemá nic společného.


 


 


 


 

Bořivoj Brdička 9.8.2017

Komentář

Pane Kocourku,
už zase jste mě odhalil. Tvořivé myšlení jsem se snažil Petře do těch jejich kroužků vnutit násilím. Na tom, že ta metodika má budoucnost, trvám. I na tom, že by měla být základem podobných vědeckých, částečně mimoškolních výukových aktivit.