5 skvělé

Kentaro Toyama

Autor
Bořivoj Brdička
Datum vložení
4.12.2018
0 0 2
0x
využito ve
výuce

Anotace

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Přidat hodnocení

Ohodnocením materiálu pomůžete zpřesnit vyhledávání dle obsahu. Děkujeme.

1

Celková kvalita materiálu *
Povinný údaj 

2

Použil/a jste tento materiál ve výuce?

3

Klady

Zápory

4

Komentář

5

Které tagy nejlépe vystihují obsah materiálu?

Vyberte štítky, které vám připadají pro tento materiál relevantní

3. propast
digivzdelavani
Kentaro Toyama
Microsoft Research
rizika
transformace
vzdělávací technologie

Není to úplně ono? Zadejte vlastní štítky lépe vystihující obsah

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Základní atributy materiálu

  • Autor: Bořivoj Brdička
  • Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
  • Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
  • Datum vzniku: 26. 09. 2016
  • Umístění materiálu: -
  • Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
  • Ročník: -
  • Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
  • Typ materiálu: článek
  • Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
  • Jazyk: Čeština
  • Otevřený zdroj: Ano

Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
 
#fairplay

E Kocourek 26.9.2016

Komentář

Technology is never the main driver of social progress. - Tato věta stojí ve webové upoutávce na Toyamovu knihu "Geek Heresy". Nemohu vyloučit, že ji tam umístil nějaký novinář bez Toyamova vědomí, ale mám silný dojem, že věta pochází od Toyamy osobně.


Připomínám zde neolitickou zemědělskou revoluci, dále přechod z doby bronzové do doby železné, a ještě průmyslovou revoluci z druhé poloviny osmnáctého století. Všude v hlavní roli technologie.


Pokud tedy onen evidentně nepravdivý, šíleně absurdní výrok pochází od Toyamy, tvrdím, že Toyama je v oblasti, do které se zde vydává - totiž vztahů mezi společenským pokrokem a technologiemi - zoufalým nedoukem a neználkem, který by měl nejdříve nahlédnout do učebnice dějepisu.


 


BTW, Toyama není profesorem "komunitní informatiky" na U of Michigan, ale "Associate Professor of Community Information". Netuším, co má být "Community Information", ale komunitní informatika není nic.


Pan Brdička mezi dalšími životopisnými údaji profesora Toyamy opomněl položku "fellow of the Dalai Lama Center for Ethics and Transformative Values at MIT." Možná tedy nebude zas až tak velký šaman přes vztahy mezi společenským pokrokem a technologiemi, ale třeba je přední mezinárodní odborník na reinkarnaci.

Bořivoj Brdička 26.9.2016

Komentář

Děkuji panu Kocourkovi za neutuchající zájem o naši práci. S nadšením sleduji zrod nového odborníka na vliv technologií na společnost. Ta věta o sociálním pokroku se nepochybně vztahuje k v článku zmiňovanému Arabskému jaru. Řekl bych, že se do značné míry naopak dá Toyamova teze o zesilujícím vlivu technologií vztáhnout i na předchozí inovace včetně starověkých. Hlavním rozdílem je rychlost, s níž k technologické inovaci vyvolávající změny dochází. Toyama samozřejmě netvrdí, že změny nemají žádný sociální dopad.


Na překladu "Community Information" netrvám. Souhlasím, že pro nás je ten obor poněkud těžko uchopitelný. Nezkoumal jsem ho. Pokud jde o libovolný ústav, který působí v rámci MIT, trvám na tom, že bude jistě zcela seriózní.