Využití interaktivní tabule v MŠ – ano, či ne? Promyšleně a přim
využito ve
výuce

Anotace
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Základní atributy materiálu
- Autor: Blanka Zelenková
- Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
- Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
- Datum vzniku: 11. 01. 2016
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: předškolní vzdělávání
- Ročník: -
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: článek
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ano
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay

Komentář
Souhlasím s autorkou, že vhodně vybrané aktivity budou podporovat rozvoj dítěte.
Jsem však na pochybách, zda je vhodnou náplní zkoumání reality dítětem prostřednictvím IT tam, kde může danou realitu zkoumat přímo a navíc více smysly (což je právě u zeleniny).
Pokud chceme mluvit o vhodnosti IT, pak je dobré i zkoumat programy, které se nabízejí k využití. Za oblast rozvoje předmatematické gramotnosti (chcete-li přípravy na školní matematiku) bych byla velmi opatrná ze dvou hlavních důvodů:
a) Jak výzkumy ukazují (nejen v zahraničí, ale i u nás např. Kritická místa ve výuce matematiky), chybí žákům ZŠ zkušenosti manipulativní, které stimulují mimo jiné prostorovou představivost. Musíme být opatrní na redukci maniúpulatiních zkušeností s 3D objekty v předškolním věku. Výzkumy podporující užití IT v předškolním věku zapomínají, že zbrazené 3D je stále jen obrázkem, tedy jde o práci s plochou a ne se třemi D; výzkumy podporující nové technologie nikoli výjimečně (vím o 3) některá fakta zamlčují (že před užitím daného programu údajně rozvíjejícícho prostorovou představivost docházelo v předsunu jeho užití k intenzivnímu manipulativnímu tréninku s 3 D objekty - ERME 2015). Výzkumy k užití IT nebo tabletů často neuvádějí, že program byl zkoušen jen na malém vzorku 1 dítě, až 5 vybraných dětí (jak se ukázalo např. v dánském, portugalském příépadě), jinde se ukazovala úspěšnost na dětech, kterým bylo dokonce napovídáno (v rozporu se zadáním výzkumu i v rozporu s konstruktivistickými přístupy ve vzdělávání).
b) Nesmíme zapomínat na to, že programy pro mateřské školy v ĆR nevyžadují tak zvanou ministerskou doložku. V důsledku toho najdeme v programech řadu didaktických, terminologických i matematických nedostatků. Sama zatím nevím o jediném PROGRAMU PRO PŘEDAMTEMATICKOU GRAMOTNOST, který bych s klidným svědomím pro užití IT v mateřské škole doporučila.
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.