Chatbot EMA
5 skvělé

Co má Sputnik společného se vzdělávacími technologiemi

Autor
Bořivoj Brdička
Datum vložení
4. 12. 2018
52 0 5
0x
využito ve
výuce

Anotace

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Přidat hodnocení

Ohodnocením materiálu pomůžete zpřesnit vyhledávání dle obsahu. Děkujeme.

1

Celková kvalita materiálu *
Povinný údaj 

2

Použil/a jste tento materiál ve výuce?

3

Klady

Zápory

4

Komentář

5

Které tagy nejlépe vystihují obsah materiálu?

Vyberte štítky, které vám připadají pro tento materiál relevantní

instruktivní
John Dewey
konstruktivní
Life
progresivní
Sovětský svaz
Sputnik
studená válka
The National Defense Education Act
USA

Není to úplně ono? Zadejte vlastní štítky lépe vystihující obsah

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Základní atributy materiálu

  • Autor: Bořivoj Brdička
  • Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
  • Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
  • Datum vzniku: 03. 09. 2015
  • Umístění materiálu: -
  • Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
  • Ročník: -
  • Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
  • Typ materiálu: článek
  • Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
  • Jazyk: Čeština
  • Otevřený zdroj: Ano

Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
 
#fairplay

Pavlína Hublová 3.9.2015

Komentář

Děkuji za skvělý historický exkurz. Souvislosti se současností vidím a jen doufám, že zvítězí zdravý rozum.

E Kocourek 3.9.2015

Komentář

Portál RVP zde má obdivuhodné prvenství! Zatímco zbytek světa si není zrovna jistý, kolik vlastně bylo atentátníků, a vůbec netuší, proč domnělý střelec atentát na JFK spáchal, na RVP máme jasno - Kennedyho nechali zavraždit jeho odpůrci.


JFK "nasměroval zemi (...) k ukončení války ve Vietnamu" zajímavou oklikou: za jeho působení v Bílém domě vzrostla účast U.S.A. na 16 tisíc osob, z předchozího stavu 900 osob, a za jeho demokratického nástupce Johnsona vrcholila na počtu 120 tisíc, s plánovaným zvýšením na 400 tisíc vojáků.


"Člověka možná zlikvidovat lze, ale myšlenku nikoli." V případě JFK je zřejmé, že vztah mezi jeho veřejně pronášenými vzletnými myšlenkami a jeho reálnými kroky (mimo jiné, v zahraniční politice) byl poněkud volný. Až by se mohlo zdát, že dělá pravý opak toho co říká. Pokud JFK prováděl nějaké "směrování" v oblasti školství, také se mohlo potulovat oklikami. A pokud si učitelé vezmou příklad z JFK, může se jim stát, že budou v jistých kruzích (přesně jako JFK) považováni za pouhé činu neschopné žvanily.


Co se týče sledování cílů, každého napadne, že vedle alternativ "snadno ovladatelní občané plnící příkazy" a "samostatně myslící kreativní jedinci schopní posouvat hranice našeho poznání" bohužel existuje ještě alternativa držitelů diplomů nepoužitelných k jakýmkoli praktickým účelům. Ale zaujal mě jiný aspekt: zeptáte-li se libovolného účastníka libovolného sporu, vysvětlí vám, že on (či ona) je nepochybně SMKJSPHNP, zatímco jeho názoroví odpůrci jsou všichni do jednoho SOOPP.


 


Je-li tedy Ministerstvo školství produktem studené války, nemělo by nyní, když U.S.A. ve studené válce slavně zvítězily, být opět zrušeno?


 

Bořivoj Brdička 3.9.2015

Komentář

Pane Kocourku, ve vašem sdělení je jen jedna věc, vůči níž se musím ohradit. Váš pokus ztotožnit mé osobní názory s oficielními názory portálu, je zcela mylný. Možná aspirujete na funkci cenzora, která dosud neexistuje, ale kdo ví?

Miroslav Melichar 3.9.2015

Komentář

Dobrý den, díky za výborný článek. Sice v něm nesouhlasím se spustou věcí, ale je nesporně inspirativní. S čím naprosto souhlasím a co považuji za jádro (doufám, že autor také), je varování před masivní kontrolou žáků prostřednictvím nových technologií. Počítače, technologie k tomuto svádějí. (Podobně počítače svedly naši "reformu" na tvorbu ŠVP a mnohdy ji na ni zcela omezily.)Je cenné vracet se k vývoji pedagogiky v USA v 50. a 60. letech (zjednodušeně vlivu Sputniku), protože to byla doba nástupu technologií a nových názorů na vzdělávání, které nás ovlivňují dodnes.


S čím tedy vlastně nesouhlasím? JFK byl inspirativní osobností, ale diskuzi o něm nechme stranou. Realita byla jistě složitější, než stačí říci jeden odstavec. Ale i "vliv Sputnika" byl daleko složitější než lze postihnout na 1 stránce textu. Takže autor musel zjednodušovat. A myslím, že třeba v tomhle: Uvádělo se, že americký šok ze Sputnika vyvolal v základu vůbec potřebu učit přírodní vědy a matematiku. Podle těchto informací nešlo o to, zda se tyto obory učí konstruktivně nebo instruktivně, ale že se skoro neučily. Asi šlo i o to, že ona vychvalovaná konstruktivní výuka šla dobře u počátečního vzdělávání u malých dětí, pak u větších v humanitních oborech, ale naučit konstruktivně řešit kvadratické rovnice už šlo hůř. Deweyova pragmatická pedagogika byla sice obdivuhodná, ale nebyla zdaleka bez problémů. U nás ji studoval František Singule, který zřejmě Deweye velmi obdivoval, ale ve své malé monografii (asi 1990) zároveň jeho pedagogiku a projektové vyučování hodnotil i velmi kriticky.


Před startem Sputniku a zákonem z roku 1958 vyšla první verze Bloomovy taxonomie, která je dnes klasikou. Kde stál Bloom ve sporu konstruktivní - instruktivní učení? Myslím, že tehdy se pedagogika začla pohybovat mimo tyto dimenze. (Mimochodem panu Bloomovi zřejmě můžeme vděčit za onen podivný seznam těch správných sloves, která se jediná smějí objevit ve správném ŠVP. Co by tomu asi chudák řekl? Šel by se oběsit nebo by se smál?). Tuším v roce 1963 vyšel Brunerův Vzdělávací proces - další mezník v pedagogice, i když jeho sláva na rozdíl od Blooma asi již již zanikla. Byl to projev utužení, návratu k jasné instruktivní výuce? Určitě ne. Snad můžeme říci, že možná na pedagoigku působila i vznikající teorie chaosu, která vyvrátila slavné heslo "poručíme větru dešti", které platilo počátkem 50. let i na Západě a zejména v USA.


Tím nepopírám tvrzení pana Brdičky  o to, že v USA nastupovala na přelomu 50. a 60. let snaha o absolutní kontrolu výuky. Jenom doplňuji, že to byla jedna stránka tehdejšího vývoje, ale stojí za to jí připomínat. I dneska je to přece jedna stránka a je potřeba o ní uvažovat.

Bořivoj Brdička 4.9.2015

Komentář

Rozhodně jsem nechtěl vyvolat diskuzi o tom, kdo zavraždil JFK. To bychom se dostali na úroveň hodnou současných ruských dezinformačních kampaní. Ve vyjádření pana Melichara je ale jiná zajímavá myšlenka, kterou nelze přejít bez povšimnutí.
"Technologie jsou příčinou neúspěchu RVP", protože ony mohou za to, že se reforma zvrhla v kopírování ŠVP. Přiznávám, že něco podobného jsem ještě neslyšel. Pokud je to pravda, nemáme naději. Již dnešní umělá inteligence dokáže takového učitele nahradit.