Chatbot EMA
5 skvělé

Online spolupráce jako kompetence pro 21. století

Autor
Bořivoj Brdička
Datum vložení
4. 12. 2018
2 0 8
0x
využito ve
výuce

Anotace

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Přidat hodnocení

Ohodnocením materiálu pomůžete zpřesnit vyhledávání dle obsahu. Děkujeme.

1

Celková kvalita materiálu *
Povinný údaj 

2

Použil/a jste tento materiál ve výuce?

3

Klady

Zápory

4

Komentář

5

Které tagy nejlépe vystihují obsah materiálu?

Vyberte štítky, které vám připadají pro tento materiál relevantní

ATC21S
gramotnost
hodnocení
kolaborace
kompetence
kooperace
OECD
PISA 2015
spolupráce
výukové cíle

Není to úplně ono? Zadejte vlastní štítky lépe vystihující obsah

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Základní atributy materiálu

  • Autor: Bořivoj Brdička
  • Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
  • Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
  • Datum vzniku: 01. 09. 2014
  • Umístění materiálu: -
  • Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
  • Ročník: -
  • Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
  • Typ materiálu: článek
  • Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
  • Jazyk: Čeština
  • Otevřený zdroj: Ano

Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
 
#fairplay

E Kocourek 1.9.2014

Komentář

Chápu, že propagátoři on-line spolupráce za každou cenu musí svoje hry konstruovat poněkud tendenčně, ale vtloukat žákům do hlavy představu, že řešit problém vlastními silami, bez vnucované on-line spolupráce, je apriori špatný postup (viz Akvárium, PISA 2015), připraví ty žáky leda tak na působení ve virtuálním prostředí. Realita je jiná.

Bořivoj Brdička 1.9.2014

Komentář

Pane Kocourku, je omyl chápat virtuální prostředí odděleně od reálného. Zeptejte se libovolného žáka. Potvrdí vám to (za předpokladu, že rozumí těm pojmům). Pojem "virtuální" zůstal jako historicky (cca před 10-15) lety používaný v povědomí společnosti jako určitý mem, ale významově přestal mít spolu pronikáním online světa do našeho skutečného života svůj původní smysl.

Ondřej Neumajer 1.9.2014

Komentář

Skvělý článek!


Kam směřuje ověřování dovedností online je zde přiblíženo velmi ilustrativně. Byla by ale chyba si myslet, že tento směr ověřování dovedností žáků bude jediný, který se bude u žáků provádět (viz komentář pana Kocourka). Kolaborativní řešení problémů online je pouze jedna forma spolupráce (http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/17185/vyukove-aktivity-pro-rozvoj-dovednosti-21.-stoleti.html/), která může u některých úloh připomínat hry dětí se zavázanýma očima, kdy spolu mají něco společně vytvořit. Nyní ovšem v prostředí, kde jsou od sebe vzdáleni.


Schválně, za jak dlouho tipujete, že se alespoň náznak něčeho podobného objeví v nějakém testu pro žáky ZŠ v ČR?

Bořivoj Brdička 1.9.2014

Komentář

Naprosto souhlasím. Na začátku uvedený výčet převzatý z výzkumné sítě Pearson (kritické myšlení, schopnost spolupracovat, kreativita, motivace, umění se učit) naznačuje, že online spolupráce je jen jenou z vícero kompetencí pro 21. st. A do nich musíme zahrnout v přijatelné míře i ty tradiční. Více o tom bude v zítřejším pokračování.
Jen připomínám, že i u nás se modul online kolaborativního řešení problémů objeví v letošním testování PISA. Právě to mi přišlo jako dobrý důvod k nasměrování veřejné pozornosti. Dík!

Radek Blažek 1.9.2014

Komentář

Velmi zajímavé téma. Spíš bych předpokládal, že se podobný test objeví v komerční sféře pro určité specifické pozice.


Jedna strana věci je zjišťovat schopnosti nebo gramotnosti (testovat) a druhá je rozvíjet a kultivovat (učit). Osobně si myslím, že podnětů ve výuce i v životě mají naši žáci poměrně dost. O tom svědčí i výsledky v individuální schopnosti řešit problémy z šetření PISA 2012, které už bylo zveřejněno. To ovšem neznamená, že bychom se neměli zabývat tím, jak tuto problematiku učit. V Singapuru to dělají už od roku 1997 a výsledky jsou přesvědčující. Mimochodem v těchto dnech připravujeme národní zprávu s výsledky PISA 2012, která by měla vyjít během podzimu. Pro zájemce připojuji odkaz na stránky s informacemi o projektech PISA http://www.csicr.cz/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/PISA, kde je i Koncepční rámec pro zjišťování schopnosti řešit problémy PISA 2012. Zde jsou uvedené uvolněné úlohy, kterými se lze inspirovat. Do konce roku bude do češtiny přeložena mezinárodní zpráva OECD PISA 2012 Results: Creative Problem Solving Volume V s výsledky. Opět ji naleznete na uvedené stránce.


Metodika zjišťování schopnosti žáků v týmovém řešení problémů (zvolili jsme tento název, protože kolaborace nám připadala trochu nevhodná) v PISA 2015 je zatím v návrhu a ve Vašem článku uvedené úlohy jsou ukázkové. Proběhla pilotáž úloh, která bude mít vliv na koncepční rámec pro hlavní šetření. Opět plánujeme jeho zveřejnění.


(A neodpustím si :-), kompetence je špatný překlad pro slovo schopnost, důkaz je zde www.oecd.org/dataoecd/47/61/35070367.pdf - str. 10 a dál „Competency1-A The ability to …“)

Bořivoj Brdička 1.9.2014

Komentář

S potěšením přijímám komentář pana Blažka, který zřejmě pracuje na ČŠI a má na starosti výzkum PISA. Se sjednocením názvosloví jsem měl vždycky potíže. Slova schopnost a kompetence používám víceméně jako synonyma. Asi zcela nevědecky. Ještě horší je to u kolaborace. Byl jsem napaden již i češtináři, ale nemohu si pomoci. Ovlivněn konektivismem musím trvat na na rozlišení různých úrovní týmového řešení problémů (viz Kolaborace nebo kooperace?). To jen na vysvětlenou. Zjištění, že naši žáci jsou v řešení problémů celkem dobří ještě neznamená, že bychom se neměli zabývat tím, jak kompetence pro 21.st. učit a zda by měly být zahrnuty do kurikulárních dokumentů.

Bořivoj Brdička 23.11.2017

Komentář

Utekly 3 roky, a konečně jsme se dočkali výsledků. Jsme celkově průměrní, rozdíly mezi žáky i školami jsou velké: http://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Vysledky-PISA-2015-Tymove-reseni-problemu

Robert Demoss 20.9.2021

Komentář

The article is lovely, the existing one is impressive, the potential is intriguing, and the traditional Italian model is concerned. A tri-form or stri-form, in addition to a reform, would be useful! goldwave crack.