5 skvělé

ICT ve vzdělávání 2013 – nový průzkum Evropské komise

Autor
Bořivoj Brdička
Datum vložení
4.12.2018
1 0 7
0x
využito ve
výuce

Anotace

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Přidat hodnocení

Ohodnocením materiálu pomůžete zpřesnit vyhledávání dle obsahu. Děkujeme.

1

Celková kvalita materiálu *
Povinný údaj 

2

Použil/a jste tento materiál ve výuce?

3

Klady

Zápory

4

Komentář

5

Které tagy nejlépe vystihují obsah materiálu?

Vyberte štítky, které vám připadají pro tento materiál relevantní

budoucnost
European Schoolnet
evropská komise
ICT ve vzdělávání
koncepce
politika
příprava učitelů
strategie
vzdělávací technologie

Není to úplně ono? Zadejte vlastní štítky lépe vystihující obsah

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Základní atributy materiálu

  • Autor: Bořivoj Brdička
  • Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
  • Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
  • Datum vzniku: 28. 05. 2013
  • Umístění materiálu: -
  • Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
  • Ročník: -
  • Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
  • Typ materiálu: článek
  • Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
  • Jazyk: Čeština
  • Otevřený zdroj: Ano

Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
 
#fairplay

Pavlína Hublová 28.5.2013

Komentář

"Nakonec zjistíte i to, že celých 34 % našich žáků (EU 28 %) používá své vlastní mobilní telefony ve výuce alespoň 1xtýdně."


Tak nevím, asi jsem se pohybovala na špatných školách, protože se spíš stále řešilo, jak dětem mobily zakázat a jak postupovat, když je stejně v hodinách vytáhnou. A to už vůbec nemluvím o tom, že bych potkala učitele, který mobily s žáky používal ve výuce (tedy pár jich znám, ale to jsou kapky v moři a rozhodně to nemůže odpovídat 34 %).

Mgr. Zdeněk Sotolář 28.5.2013

Komentář

Bylo součástí tohoto výzkumu také hodnocení stáří ITC? Ve výroční zprávě ČŠI 2011/2012 se mluví o "alarmujícím" stavu (20 % starších 7 let)? Za "kritický" je také považován počet PC na jednoho učitele, což "znemožňuje systematickou přípravu pedagogů na výuku". Nebo došlo mezi těmito výzkumy k zásadnímu skoku?

Bořivoj Brdička 28.5.2013

Komentář

Myslím, že lze jen obtížně srovnávat průzkumy EK a ČŠI, i když měly stejné téma. EK se snažila o posouzení stavu v souvislosti s politikou plánu pro rozvoj EU do roku 2020 a ČŠI na počátku sledovala jen možnost realizovat plošné testování na počítačích.
Pokud jde o přípravu pedagogů, dovoluji si upozornit hlavně na to, že definice „digitálně sebejistého učitele“ říká, že stejně důležité, jako podmínky, je jeho důvěra ve výukový potenciál technologií. Nemám rád, když se v situaci, kdy si každý žák pořizuje nějaký vlastní přístroj za své, učitelé vymlouvají na nedostatek vybavení. I když samozřejmě souhlasím s tím, že by všichni měli tuto základní pracovní pomůcku dostat od školy.

Mgr. Zdeněk Sotolář 29.5.2013

Komentář


Jasně, cíle asi nebyly stejné, ale: Žáci si nepořizují za své, ale kupují rodiče, žáci si nepořizují pracovní pomůcku, ale především hračku. (Viz propast mezi mimoškolním a školním využívání ITC!)


Jestliže ČŠI napsala, že počet PC na učitele znemožňuje přípravu na výuku, pak evidentně ČŠI v roce 2011/2012 nešlo pouze o realizaci plošného testování. Každé číslo se dá interpretovat různě, ale přece jen: nepřehlédl citovaný výzkum rychlé stárnutí ITC a nemožnost škol je rychle obnovovat?


Cokoliv jde bez výmluv a sebejistě dělat na koleně, u jednoho dýchavičného PC může sedět pět šest žáků..., ale jen mechanicky spočítat ITC mi připadá na seriózní výzkum málo. Samozřejmě i na sebelepší a obnovovanou počítačovou učebnu může sedat prach nezájmu, pokud tu nebude důvěra ve výukový potenciál technologií. Jak ji vlastně vybudovat?  

Bořivoj Brdička 29.5.2013

Komentář

Vaše otázka je zásadní! Myslím, že odpověď je obsažena v závěrech tohoto článku. Ale říkáme to pořád dokola již spoustu let. Začít je třeba koncepcí, jít přes přípravu učitelů (kterou si v oboru ICT nesmíte představovat jako současné kurzy akreditované v rámci DVPP a už vůbec ne jako stávající studium na pedf) a končit budeme u profesionality učitelů jako celku, u spolupráce napříč školami, mentoringu a atestací (ovšem nikoli jako verdikt komise a štempl). Samá utopie, že?

Jana Petrů 9.6.2013

Komentář


Pořád mi tu něco nehraje - v grafu 7.1 je Finsko pod průměrem EU a dáááleko za námi, ale úroveň vzdělání tam je na nesrovnatelně vyšší úrovni (jak se stále píše). Kde je tedy zakopaný ten pudl?

Barbora Grečnerová 13.6.2013

Komentář

 


Evropská komise zveřejnila výzkum na konci dubna 2013. Dům zahraničních služeb poprvé oficiálně zveřejnil jeho výsledky na 9. Národní konferenci eTwinning v Olomouci dne 17.5. 2013, kde o nich také diskutovali zástupci kulatého stolu. Následně byly výstupy zveřejněny na webových stránkách DZS http://www.dzs.cz/index.php?news_id=321&language=cs&a=news& . V současné době připravujeme český překlad studie.