CLIL aneb přirozené použití cizího jazyka pro reálnou komunikaci
využito ve
výuce
Anotace
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Základní atributy materiálu
- Autor: Tereza Šmídová
- Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
- Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
- Datum vzniku: 11. 10. 2012
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
- Ročník: -
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: článek
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ano
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay
Komentář
Velice zajímavé téma! Chválím autora i vyslýchanou expertku za nastolení správných otázek (která kvalifikace učitele je potřebnější, CLIL v ICT a matematice, jak hodnotit přínos) a zejména, že na ty závažné otázky neváhají dát jednoznačné, vysoce kontroverzní odpovědi (\"žádoucí je i projev s chybami\").
Drobný formální dotaz na autora - byly by vaše autorské estetické představy narušeny, kdyby ty otázky v článku byly očíslované 1 až 9 ? Třeba by se k nim pak lépe diskutovalo ...
Komentář
Pane Kocourku, děkujeme za doporučení. Článek upraven, autoři připraveni na doplňující otázky :-)
Komentář
Autoři připraveni? To vypadá jako pozvánka, ba přímo výzva k diskuzi! Děkuji.
Článek nabízí nesmírně zajímavou výukovou metodu, jejíž kvalifikované použití by bylo pro studenty velice prospěšné. Zádrhel vidím v tom, že nasazení této metody asi bude velice pracné (už jenom proto, že je to nová věc a - předpokládám - nikdo nemá nic připravené). Takže to asi nebude moci dělat učitel, který se musí zabývat ještě navíc čímkoli jiným - třeba předmětem, který letos učí poprvé. Odhadujete tu pracnost stejně jako já?
ad 2) Finský příklad je univerzitní, holandský typ školy neuvádí. Mně tato metoda ale připadá vhodnější pro SŠ úroveň. Na VŠ úrovni předpokládám samostatnější přístup studentů, zatímco CLIL si představuji spíše ve středoškolské učební skupině, kdy studenti mají činnost provádět podle detailních pokynů učitele, a tato jejich činnost je učitelem stále sledována. (Obecně, vše kolem jazyků musí být stále sledováno, má-li to být efektivní.) Chápu to správně?
ad 3) \"CLIL výuka (...) počítá s omezenou jazykovou vybaveností žáka.\" -- Výborně! Existuje soupis té omezené vybavenosti, k nahlédnutí? Nebo se to různí předmět od předmětu, škola od školy? Mohlo by to být užitečné i pro \"běžnou\", mimo-CLIL výuku jazyků.
ad 4) jazykové rámce, scaffolding -- poznamenávám si a snad na tom nezapomenu kutit. Opět - užitečné i pro výuku mimo CLIL. Obrovský potenciál pro výměnu nápadů.
ad 5) Toto byla ta kritická otázka a na ni odvážná odpověď. Bohužel, následující zmínka o \"didaktikovi příslušného cizího jazyka, jenž má zároveň kvalifikaci v oboru\" to celé trochu znevažuje (uhybá před otázkou) a potápí - přece didaktik jazyka je ještě o dost víc než učitel jazyka (zmiňovaný v otázce). Takže jak je to doopravdy - je pro CLIL nezbytný didaktik? Očekával bych, že postupy CLIL bude vymýšlet (ať už zručně nebo nezkušeně) ten, kdo kurz učí. Má-li je vymýšlet (\"externí\") didaktik, bude to úplně jiná pohádka. A vůbec, jaká je hustota didaktiků jazyka na českých školách?
Komentář
Dobrý den pane Kocourku,
odpovědi nalezenete v publikacích Seznamte se s CLILem a CLIL ve výuce? V přípravě je další publikace: Cizí jazyky napříč předměty 2. st. ZŠ, která by měla být k dispozici do konce školního roku v souhrnném pohledu modulu Digifolio Integrace obsahu a jazyka.
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.