Jídlověda: Polysacharidy pro energii
využito ve
výuce
Anotace
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Základní atributy materiálu
- Autor: Margit Slimáková
- Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
- Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
- Datum vzniku: 14. 03. 2012
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
- Ročník: -
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: článek
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ano
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay
Komentář
Text článku nevhodným a neodborným způsobem používá pojem polysacharidy. Ani v článku ani v PL není zřejmé, které konkrétní látky vlastně mezi polysacharidy řadíme, není jasný ani vztah mezi sacharidy a vlákninou. Používat pojem polysacharidy v prvouce ve výuce malých dětí bychom snad nemuseli vůbec.
Materiál je pro výuku naprosto nevhodný.
Komentář
Děkuji za upozornění. Souhlasím, že pojmenování prvního patra výživové pyramidy polysacharidy není nejideálnější, ale ani běžněji používané označení obiloviny přesně nevyjadřuje obsah této skupiny. Polysacharidy totiž nejsou jenom v obilovinách, ale k jejich skvělým zdrojům patří i luštěniny a mnoho druhů zeleniny.
Jídlověda je zpracována jako celek a otázka vlákniny se poměrně detailně řeší ve článku a pracovních listech: „Přirozená a upravovaná strava“, které už jsou také nachystané k umístění na stránky RVP. Sešit byl jako celek před zpracováním na zde publikované články a pracovní listy zkoušen na deseti základních školách a takto komplexně pozitivně vyhodnocován pedagogy, rodiči i žáky.
Komentář
Paní autorko, děkuji za vstřícnou reakci na mojí kritiku. Chápu, že se snažíte převést do češtiny výživová doporučení ze světa. Nicméně termín polysacharidy má svůj jasně vymezený obsah a nemůžete ho používat v jiném smyslu. V článku někdy splývají polysacharidy s jejich zdrojem - obilovinami, jindy se všemi sacharidy včetně sladkých cukrů. Druhá věc je, že je žádoucí v těchto textech nepoužívat odborné termíny jako např. polysacharidy s ohledem na věk žáků, ale také na učitele. Co si představí běžný učitel ČJ nebo VV? Nechci podceňovat, ale na vyšším stupni G nedokážu značnou část studentů získat k tomu, aby se naučili, že sacharosa je odborný název nejběžnějšího cukru - řepného nebo třtinového. Nemluvíme-li o výživě co nejvíc slovníkem běžného člověka, hrozí nebezpečí, že nesdělíme vlastně nic. Nebylo by nejjednodušší a nejsprávnější mluvit o škrobu? Pak zvlášť v souvislosti s vlákninou o celulose, která neposkytuje energii a není tudíž živinou? (Pro mladší žáky by šlo přímo mluvit o vláknině a celulose se vyhnout.) Samozřejmě (jako tradičně) se mohu zeptat na úlohu recenzenta - rozumí otázkám výživy?
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.