Středověká řemesla
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce

Anotace
Žáci si rozšiřují slovní zásobu o některé dnes již zastaralé výrazy. Učí se rozeznávat historismy a archaismy. Procvičují si některé jevy z oblasti nauky o významu slov, tvarosloví a slovotvorby.
Žáci si rozšiřují slovní zásobu o některé dnes již zastaralé výrazy. Učí se rozeznávat historismy a archaismy. Procvičují si některé jevy z oblasti nauky o významu slov, tvarosloví a slovotvorby.
archaismus
historismus
přejatá slova
přípony
vzory
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Komentář může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Hodnocení může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Základní atributy materiálu
- Autor: Helena Vašatová
- Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
- Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
- Datum vzniku: 08. 09. 2010
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
- Ročník: -
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: článek
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ano
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay
Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení uživatelé. Přihlásit se můžete zde

Jana Kneřová
9.9.2010
Komentář
Navrhuji využít obrázky naší wiki http://wiki.rvp.cz/index....5%98emesla , případně můžete vložit na uvedenou stránku další fotografie řemesel.

Růžena Pekařová
9.9.2010
Komentář
Děkuji za nápad a vyjmenování snad všech řemesel, která u nás byla - jsou.

Aleš Franc
17.9.2010
Komentář
Velmi pěkný, zajímavý a opravdu praktický laděný příspěvek. Myslím, že žáky takto uchopená výuka musí bavit, neb se nejedná o žádnou \"suchou\" teorii, ale o skutečně barvité a zábavné vyučování, při kterém se však žáci dozvědí mnoho užitečných a účelných informací. Oceňuji také to mezipředmětové propojení češtiny, dějepisu a příp. němčiny.
V souvislosti s komentářem paní Pekařové si dovolím upozornit na to, že se v příspěvku nejedná o zdaleka vyčerpávající seznam řemesel - jen namátkou uvedu další příklady, např. cínaři, cvočkaři, hedvábníci, hřebenáči, jehlaři, kloboučníci, kopytáři, parukáři, řemenáři atd. atd., ale v příspěvku určitě nejde o to podat úplný seznam řemesel, takže to uvádím skutečně jen pro doplnění či zpestření.
Možná by stálo za úvahu ještě uvést řemesla do souvislosti se sdružováním jejich zástupců do řemeslnických organizací, tj. cechů, které až do poloviny 19. století hrály velmi důležitou roli v hospodářsko společenském životě měst.
A ještě jednu drobnou poznámku si dovolím učinit, tentokrát s ohledem na jazykové zaměření článku - určitým zpestřením i doplněním by možná bylo i zmínění konkrétních řemesel jakožto základu pro vznik pozdějších příjmení. Myslím, že v každé třídě by se našel minimálně jeden nositel příjmení po zástupci nějakého řemesla.
Tyto mé přípodotky nic nemění na tom, že se jedná o kvalitní a přínosný článek.
V souvislosti s komentářem paní Pekařové si dovolím upozornit na to, že se v příspěvku nejedná o zdaleka vyčerpávající seznam řemesel - jen namátkou uvedu další příklady, např. cínaři, cvočkaři, hedvábníci, hřebenáči, jehlaři, kloboučníci, kopytáři, parukáři, řemenáři atd. atd., ale v příspěvku určitě nejde o to podat úplný seznam řemesel, takže to uvádím skutečně jen pro doplnění či zpestření.
Možná by stálo za úvahu ještě uvést řemesla do souvislosti se sdružováním jejich zástupců do řemeslnických organizací, tj. cechů, které až do poloviny 19. století hrály velmi důležitou roli v hospodářsko společenském životě měst.
A ještě jednu drobnou poznámku si dovolím učinit, tentokrát s ohledem na jazykové zaměření článku - určitým zpestřením i doplněním by možná bylo i zmínění konkrétních řemesel jakožto základu pro vznik pozdějších příjmení. Myslím, že v každé třídě by se našel minimálně jeden nositel příjmení po zástupci nějakého řemesla.
Tyto mé přípodotky nic nemění na tom, že se jedná o kvalitní a přínosný článek.
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.