5 skvělé

Sedm mýtů o informatice a ICT ve vzdělávání

Autor
Ondřej Neumajer
Datum vložení
4.12.2018
9 0 10
0x
využito ve
výuce

Anotace

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Přidat hodnocení

Ohodnocením materiálu pomůžete zpřesnit vyhledávání dle obsahu. Děkujeme.

1

Celková kvalita materiálu *
Povinný údaj 

2

Použil/a jste tento materiál ve výuce?

3

Klady

Zápory

4

Komentář

5

Které tagy nejlépe vystihují obsah materiálu?

Vyberte štítky, které vám připadají pro tento materiál relevantní

ICT
Informační a komunikační technologie
informační věda
informatika
programování

Není to úplně ono? Zadejte vlastní štítky lépe vystihující obsah

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Základní atributy materiálu

  • Autor: Ondřej Neumajer
  • Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
  • Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
  • Datum vzniku: 04. 11. 2008
  • Umístění materiálu: -
  • Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
  • Ročník: -
  • Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
  • Typ materiálu: článek
  • Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
  • Jazyk: Čeština
  • Otevřený zdroj: Ano

Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
 
#fairplay

Ivan Ryant 26.3.2011

Komentář

tak to já zase spíš neumím ten excel a word, takže bych nejraději přednášel toerii a souvislosti typu co má společného Aristotelova metafyzika s pojmem informace -- a studenti tráví hodiny na facebooku, líbím se ti a na aukru, případně si prohlížejí krvavá videa na youtube; snažím se procházet kolem nich, abych jim viděl na obrazovky, ale to jim pak mluvím do zátylků a nevidím do obličeje (a když jim vidím do obličeje, tak jim zase nevidím na obrazovku); velký pedagogický úspěch - už nehrajou counterstrike! - a pak dejte počítače do kmenových tříd: jakmile zůstanou počítače chvíli bez dozoru, studenti zpřeházejí klávesy na klávesnicích, obrátí obraz na monitorech vzhůru nohama a zmenší rozlišení tak, aby to nešlo vrátit, občas ukradnou myš... když nechám bez dozoru studenty, je to v poho, drží se za ruce, případně se líbají, toho bych se nebál
Ivan Ryant 17.4.2011

Komentář

Ještě bych rád připojil svoji zkušenost s hodinovou dotací a \"rozsahem obsahu\", který se do ní musí vejít. Na našem gymnáziu máme dotaci nikoli 4, ale 2 hodiny celkem ve vyšších čtyřech ročnících (dvě disponibilní hodiny paní ředitelka předisponovala do jiných předmětů). Tomu se říká integrace. Učitelé těchto předmětů pak za mnou chodí a buď po mně chtějí, abychom hodiny IVT věnovali grafické úpravě elektronického časopisu, který píší v rámci češtiny, jiní mi vyčítají, že jsem studenty nenaučil sázet matematické vzorečky nebo jiné ptákoviny, které jsou popsány v nápovědách (a nápovědu si každý student umí najít). Do té dvouhodinové dotace se nám totiž musí vejít nácvik na státní maturitu z ICT podle katalogu požadavků CERMATu. A to je konec s týmovými projekty a samostatnou tvůrčí prací, při které si učitel nemůže úplně jistý, jakým konkrétním způsobem studenti vyřeší zadaný problém a co se přitom naučí (většinou se totiž něco užitečného naučí, ale málokdy to, co jsem si představoval já). Vedení školy by sice bylo celkem ochotné uspořádat pro zájemce o volitelnou maturitu z ICT volitelný předmět, ale to zase neprošlo přes předsedkyni předmětové komise, která si náplň volitelného předmětu představuje jinak (strašně důležité je např. to, aby se studenti naučili používat databázové funkce v excelu, přestože v jiných spredšítech nejsou - a proč taky, když máme databáze?) No a předsedkyně má poslední slovo, takže jsem to řešil výpovědí. Škoda, IVT před zavedením státní maturity jsem vyučoval docela rád...
Jana Petrů 17.4.2011

Komentář

Děkuji za tento článek, protože dosud jsem neměla představu, jak se učí ICT na gymnáziu (syn tam měl ICT jen první dva ročníky a co se učil jsem se nedověděla) a co vlastně potřebují. Na ZŠ se svými žáky pracuji na binární soustavě, na algoritmizaci, vývojových diagramech, myšlenkových mapách apod. průběžně, v devítce se je naučí \"naostro\" v počítači. Ale dělala jsem to spíš intuitivně. Myslím, že nám chybí vzájemné povědomí; my na ZŠ moc nevíme, co byste rádi od našich žáků vy(a nejen v ICT). Je ale otázkou, jestli to vědí (a shodnou se) střední školy. Mám dojem, že my sice učíme podle kurikula, ale na gymplu to jede \"postaru\", jako za mých mladých let (maturovala jsem v roce 1980).
Ivan Ryant 17.4.2011

Komentář

Buďte zdráva, paní Petrů! Před rokem 1980 jste už měli na gymnáziu informatiku? - tak to jste byli jedni z prvních a těžko jste se mohli učit něco jiného než základy programování. Počítače PMD a IQ151 pamatuju až v osmdesátých letech. Na Vaši otázku Vám jistě nejlépe odpoví pan Neumajer, nicméně i já se s Vámi rád podělím o svou zkušenost. Na gymnáziích se donedávna učilo podle tématických plánů, které si každý sestavoval celkem jak chtěl, pokud to prošlo předmětovou komisí. V posledních letech jsme přecházeli na ŠVP, abychom studenty připravili na volitelnou maturitu z ICT, která bude poprvé v roce 2013. Takže teď už jedeme podle ŠVP. Co je obsahem ŠVP? - závazně to, co je v RVP-G (viz tento portál), navíc nezávazně cokoli jiného (tj. obvykle drilování podle katalogu CERMATu). ZŠ jsou různé - proto od Vašich žáků nevyžadujeme nic a uvítáme cokoli. Znalosti a dovednosti našich studentů jsou hodně různé a postupem studia se to nevyrovnává, spíš naopak. Snažíme se učit tak, aby se studenti doplňovali a nebrzdili navzájem (to jde např. při týmové práci na projektech). Pro zájemce o programování máme volitelný seminář - hodí se těm, kteří chtějí studovat informatiku, programování nebo počítače na VŠ. K algoritmizaci: před časem jsem napsal článek o tom, že nechci v rámci IVT vyučovat algoritmizaci a nahradil bych ji raději analýzou a syntézou informačních systémů. Pak jsem naprogramoval hru, kde se studenti naučí základy algoritmizace velmi rychle a s chutí, když už to musí být. Máte-li zájem, rád ji poskytnu na vyzkoušení. Volně šířit se zatím nedá, potřebuje dopilovat drobné nedostatky a používám v ní obrázky a videoklipy, na které nemám copyright (pro potřebu výuky je na to v zákoně výjimka, volně šířit se to ale nedá). Já mám zájem o přpomínky a o náměty na zdokonalení.
Ivan Ryant 17.4.2011

Komentář

A ještě poznámku pro paní Petrů i pro ostatní zájemce o obsah RVP-G: začal jsem psát učebnici, kde bych chtěl vše, co se objevuje v RVP-G systematicky uspořádat podle návazností a důkladně vysvětlit v souvislostech s ostatními obory tak, aby to mohl pochopit absolvent ZŠ (plus bystrý rozum a zájem o věc u studentů gymnázia předpokládám také). Od května bych chtěl zveřejňovat jednotlivé kapitoly ve svém portfoliu a k nim začnu psát doprovodné články, které nabídnu portálu do této sekce. Opět mám zájem o komentáře, opravy věcných chyb, připomínky a náměty na zdokonalení.
Jana Petrů 18.4.2011

Komentář

Jenom vysvětlení: ta poznámka o r. 1980 se opravdu netýkala ICT (v té době jsem sice byla na brigádě u sálového počítače v Tesle, ale ne z popudu školy), spíš výuky obecně.
Ondřej Neumajer 21.9.2012

Komentář

K mýtu č. 4. \"Stát významně podporuje ICT\" je možné aktuálně doplnit článek ICT Unie: Vláda nedostatečně podporuje ICT a nepřikládá odpovídající prioritu eGovernmentu

Bořivoj Brdička 22.9.2012

Komentář

Což je v dokonalém souladu s tím, co jsme nedávno probírali ve zprávě o projektu iTec (První výstupy projektu iTEC). Měli bychom o tom více mluvit, i když je zřejmé, že vláda musí řešit i mnoho naléhavějších úkolů. V rámci školství se ale jedná o záležitost ve skutečnosti důležitější, než tolik medializovaná maturita!

E Kocourek 22.9.2012

Komentář

Proboha co si kdo slibuje od toho, že záležitosti školství bude \"řešit\" vláda? To si tak málo věříte? Nebo chcete přes vládu silově něco vnucovat ostatním?


Opravdu \"JE zřejmé, že vláda musí řešit i mnoho naléhavějších úkolů.\" A tím NEJNALÉHAVĚJŠÍM úkolem pro vládu je NESTRKAT RYPÁK do věcí, do kterých jí nic není. Avšak nedoufám, že tento naléhavý úkol splní - zvlášť když má tolik prosebníků toužících, aby milostivě zasáhla.


\"Dnes již ale existují ověřené způsoby, jak základy informatiky předkládat žákům i bez nutnosti používat pokaždé počítače.\" -- Spíše bych zde očekával jemný tlak směrem \"ŽÁDNÝ předmět nelze učit bez používání počítače\", ale pokud opravdu chcete propagovat \"základy informatiky BEZ počítače\", asi naleznete v Česku řadu zdatných podporovatelů a konzervátorů středověku. Btw, už jste zkoušel psát příspěvky pro RVP.CZ bez počítače?


Pokusím se trochu zjemnit terminologii. Vlastně nepotřebujeme počítače, ale terminály. A ne počítačovou učebnu, ale terminálovou. Tedy prostředek, který umožní studentovi psát na klávesnici a číst z obrazovky, ale přitom provádět právě jenom to, co mu učitel (nejlépe předem, nastavením pravidel) dovolí. A současně dovolí učiteli (od katedry!) kdykoli VIDĚT to, co na své obrazovce vidí kterýkoli student. Souvisí to s příspěvkem pana Ryanta. Chce-li se přitom učitel procházet po třídě, bylo by jen drobným zlepšovákem, kdyby ten učitelský řídící počítač (tablet, samozřejmě) držel v ruce.


Terminálové učebny v Česku existovaly v 80.létech XX.století. Měl jsem to potěšení v jedné takové pár týdnů učit. Taková terminálová učebna (toho typu z 80.let) má jednu nevýhodu - je šíleně drahá. Samozřejmě, dnes by se dala pořídit PŘESNĚ za cenu zasíťované počítačové učebny - běžné PC může emulovat terminál - ale to by se správci těch učeben museli trochu snažit. Což, pokud mohu soudit, dnes není zvykem.

Ondřej Neumajer 22.9.2012

Komentář

Víte, já si nějak myslím, že si vládu volíme proto, aby pro nás pracovala a připravovala nám podmínky pro lepší život. Z vašeho sdělení \"...aby milostivě zasáhla\" vnímám spíše vztah, jako k nějaké vrchnosti. Proto můžete mít monoho důvodů, můžete být příznivcem \"tenkého státu\" nebo to může být způsobeno i aktuální (no, pravda, spíše již dlouhodobou) politickou situací v ČR. Jakožto zastánce občanské společnosti budu dělat vše pro to, aby vláda plnila to, co si myslím, že plnit má. A vzdělávání národa vnímám jako jednu z priorit, kterou po vládě budu vždy vyžadovat.


Ohledně připomínky k informatice bez počítačů - jistě, to je spíše odkaz na zajímavý projekt, který se snaží poukázat na to, že součástí informatiky je algoritmizace a logické myšlení a k jejich procvičování nejsou počítače vždy nutnou podmínkou. S termimály nemám problém, když si to škola bude přát...