Chatbot EMA
5 skvělé

Afrika – zóna tropické konvergence

Autor
Petr Tišl
Datum vložení
22. 3. 2018
14 1 2
0x
využito ve
výuce

Anotace

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
1
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Přidat hodnocení

Ohodnocením materiálu pomůžete zpřesnit vyhledávání dle obsahu. Děkujeme.

1

Celková kvalita materiálu *
Povinný údaj 

2

Použil/a jste tento materiál ve výuce?

3

Klady

Zápory

4

Komentář

5

Které tagy nejlépe vystihují obsah materiálu?

Vyberte štítky, které vám připadají pro tento materiál relevantní

Afrika
atmosféra
Hadleyho buňka
počasí
podnebí
zóna tropické konvergence

Není to úplně ono? Zadejte vlastní štítky lépe vystihující obsah

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
1
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
1
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Kristýna Štolcová 10.4.2021
  • Hodnocení zdroje:
Podporuje myšlení, žák pracuje s textem, obrázkem, mapou i internetovými zdroji
pro ZŠ těžké
Komentář

Velmi pěkný pracovní list, který postupnými kroky vede žáky s pochopení vzniku ZTK a jeho vlivu na klima v Africe. Vhodné spíše pro SŠ nebo starší žáky 2. stupně ZŠ.

Základní atributy materiálu

  • Autor: Petr Tišl
  • Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
  • Datum vložení do systému: 22. 03. 2018
  • Datum vzniku: 22. 03. 2017
  • Umístění materiálu: -
  • Stupeň vzdělání: gymnaziální vzdělávání
  • Ročník: -
  • Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
  • Typ materiálu: pracovní list
  • Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 ČR
  • Jazyk: Čeština
  • Otevřený zdroj: Ano

Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
 
#fairplay

Jaroslav Vávra 30.3.2017

Komentář

Poznámky, které vycházejí z mé zkušenosti učitele na gymnáziu, didaktika geografie a ze studia zahraničních zdrojů pro zeměpis/geografii. Moje poznámky mají charakter doplňující (nikoliv kritický):



> při vysvětlování klimatu se dostávám do 'konfliktu' Halleyův model atmosférické cirkulace (část Hadleyova buňka) a Alisovova klasifikace klimatu založená na pohybu vzdušných hmot (+ fronty mezi nimi), který lze vysvětlit 'zdánlivým pohybem Slunce' mezi obratníky (náklon osy rotace Země). Alisov se mně dobře hodí pro vysvětlování tropických cyklonů a nebo pro putující cyklony v mírných zeměpisných šířkách (včetně Česka)



> u vlivu rotace Země na směřování pasátů používám důsledně termínu Coriolisova síla



> u pasátů poukazuji na aglický termín 'trade winds' (jeho stálost ve směru a v proudění) v souvislosti na velké zeměpisné objevy a následný vliv na evropskou kolonizaci světa (i Afriky), která se odehrávala na plachetnicích



> u Afriky důsledně používám charakteristiky (klimadiagramy) z opačných míst vůči rovníku. Zdůrazňuji tím 'zrcadlový' obraz přírodních jevů (cirkulace vzduchu - pasáty, klima, vegetační pásy atd.)

Petr Tišl 31.3.2017

Komentář

Vážený pane Vávro,



děkuji za Vaše poznámky.



S konfliktem mezi jednotlivými klasifikacemi klimatu máte samozřejmě pravdu. Musím se přiznat, že ale žákům touto terminologií hlavu příliš nepletu. Hadleyho buňka mi připadá pro jejich chápání jako nejsrozumitelnější varianta.



Pojem Coriolisova síla samozřejmě také zavádím, je to krásné propojení s fyzikou.



Co se týče klimadiagramů. Absolutně souhlasím a doporučuji k nahlédnutí pracovní list Afrika - klima, kde žáci ve skupinách analyzují právě klimatická data a klimadiagramy z kontrastních míst Afriky, navíc v návaznosti na vegetační pásy.