Afrika – zóna tropické konvergence
využito ve
výuce
Anotace
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Základní atributy materiálu
- Autor: Petr Tišl
- Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
- Datum vložení do systému: 22. 03. 2018
- Datum vzniku: 22. 03. 2017
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: gymnaziální vzdělávání
- Ročník: -
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: pracovní list
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 ČR
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ano
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay
Komentář
Poznámky, které vycházejí z mé zkušenosti učitele na gymnáziu, didaktika geografie a ze studia zahraničních zdrojů pro zeměpis/geografii. Moje poznámky mají charakter doplňující (nikoliv kritický):
> při vysvětlování klimatu se dostávám do 'konfliktu' Halleyův model atmosférické cirkulace (část Hadleyova buňka) a Alisovova klasifikace klimatu založená na pohybu vzdušných hmot (+ fronty mezi nimi), který lze vysvětlit 'zdánlivým pohybem Slunce' mezi obratníky (náklon osy rotace Země). Alisov se mně dobře hodí pro vysvětlování tropických cyklonů a nebo pro putující cyklony v mírných zeměpisných šířkách (včetně Česka)
> u vlivu rotace Země na směřování pasátů používám důsledně termínu Coriolisova síla
> u pasátů poukazuji na aglický termín 'trade winds' (jeho stálost ve směru a v proudění) v souvislosti na velké zeměpisné objevy a následný vliv na evropskou kolonizaci světa (i Afriky), která se odehrávala na plachetnicích
> u Afriky důsledně používám charakteristiky (klimadiagramy) z opačných míst vůči rovníku. Zdůrazňuji tím 'zrcadlový' obraz přírodních jevů (cirkulace vzduchu - pasáty, klima, vegetační pásy atd.)
Komentář
Vážený pane Vávro,
děkuji za Vaše poznámky.
S konfliktem mezi jednotlivými klasifikacemi klimatu máte samozřejmě pravdu. Musím se přiznat, že ale žákům touto terminologií hlavu příliš nepletu. Hadleyho buňka mi připadá pro jejich chápání jako nejsrozumitelnější varianta.
Pojem Coriolisova síla samozřejmě také zavádím, je to krásné propojení s fyzikou.
Co se týče klimadiagramů. Absolutně souhlasím a doporučuji k nahlédnutí pracovní list Afrika - klima, kde žáci ve skupinách analyzují právě klimatická data a klimadiagramy z kontrastních míst Afriky, navíc v návaznosti na vegetační pásy.
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.
Velmi pěkný pracovní list, který postupnými kroky vede žáky s pochopení vzniku ZTK a jeho vlivu na klima v Africe. Vhodné spíše pro SŠ nebo starší žáky 2. stupně ZŠ.