5 skvělé

Římské číslice

Autor
Mgr. Eva Macháčková
Datum vložení
22.3.2018
15 0 5
0x
využito ve
výuce

Anotace

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Přidat hodnocení

Ohodnocením materiálu pomůžete zpřesnit vyhledávání dle obsahu. Děkujeme.

1

Celková kvalita materiálu *
Povinný údaj 

2

Použil/a jste tento materiál ve výuce?

3

Klady

Zápory

4

Komentář

5

Které tagy nejlépe vystihují obsah materiálu?

Vyberte štítky, které vám připadají pro tento materiál relevantní

arabská číslice
číslice
číslo
římské číslo

Není to úplně ono? Zadejte vlastní štítky lépe vystihující obsah

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Základní atributy materiálu

  • Autor: Mgr. Eva Macháčková
  • Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
  • Datum vložení do systému: 22. 03. 2018
  • Datum vzniku: 14. 03. 2016
  • Umístění materiálu: -
  • Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
  • Ročník: -
  • Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
  • Typ materiálu: prezentace
  • Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 ČR
  • Jazyk: Čeština
  • Otevřený zdroj: Ano

Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
 
#fairplay

Miroslav Melichar 15.3.2016

Komentář

Dobrý den! Prezentace obsahuje několik nepřesností, které by zasloužily opravu:



Obr. č. 3 obsahuje větu: "Římské číslice je způsob zápisu ...", která je gramaticky chybná a nevhodně formulovaná.



Obr. č. 9 "Číslice nula nemá svůj symbol, i když Římané číslici 0 a její význam dobře znali." - Číslice je přece právě ten symbol, Jestliže tedy Ř. pro nulu symbol neměli, tak neměli číslici nula, ani číslici nula neznali. Číslice se používají pro zápisy čísel, na co jiného?



Znali číslo nula? To, že měli pojem "nic" neznamená, že ho chápali jako číslo. Běžně se uvádí, že nula přišla do Evropy někdy ve 12. stol.



Obr. 15 a 16: Přečti správně číslice na hodinovém ciferníku! Já tam najdu římské číslice I,V a X. Z nich jsou sestavena čísla (třeba VI, IX, XII). Nemají žáci spíše číst ta čísla na hodinách?

Ivo Krobot 16.3.2016

Komentář

Děkujeme za podněty, řešíme s autorem a recenzenty.

Ivo Krobot 4.4.2016

Komentář

Materiál byl upraven.

Miroslav Melichar 4.4.2016

Komentář

Jak vznikají takové chyby? Paní autorka vyšla z Wikipedie. Hlavní kostru prezentace tvoří doslova převzaté formulace z české Wikipedie hesla Římské číslice - tedy včetně nevhdodné formulace "římské číslice je ..." a tvrzení o nule u Římanů.



Znovu se tak potvrzuje, že text Wikipedie je dnes základem všeho vzdělávání v  české škole  a to pro žáky až k maturitě ( a výše) i učitele. Tento zdroj je ovšem nutno přijímat přece jen s určitou kritičností a nespoléhat na něj absolutně. Navíc jestliže je heslo Wikipedie využito  v takovém rozsahu jako zde (a jsou navíc převzaty přesné formulace), pak se patří tento zdroj citovat.

Miroslav Melichar 23.2.2017

Komentář

Nula a Římané ještě jednou:



Římané nulu při zápisu čísel nepoužívali, mezi římskými číslicemi není. V knize Hejný a kol. Teória vyučovania matematiky 2, SPN Bratislava 1998, str. 99 - 100 jsem ale narazil na informaci, že  nulu používali staří Řekové v tzv. jónském zápisu čísel, který je od římského způsobu ale znaně odlišný. Ve Wikipedii byly zřejmě tyto dva starověké způsoby zápisu čísel zčásti sloučeny dohromady.