František Gellner – To je teď celá moudrost moje
využito ve
výuce
Anotace
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Základní atributy materiálu
- Autor: Mgr. Simona Vágnerová
- Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
- Datum vložení do systému: 22. 03. 2018
- Datum vzniku: 15. 05. 2013
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: odborné vzdělávání
- Ročník: -
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: pracovní list
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 ČR
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ano
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay
Komentář
Při rozboru básně by čtenář měl být veden od pravděpodobného básnického účinku zamýšleného autorem k analýze a případně k syntéze - dokázal básník předpokládaný účinek podpořit kompozicí nebo jazykovou stránkou díla? Ne? Proč? Dokázal to? Čím mě báseň výrazně oslovila...
Vámi představený způsob je možný, ale velmice schematický a povrchní. V tomto článku nabízím alternativu práce s uměleckých textem. Na podzim budu mít na téma interpretace poezie v literární výchově webinář.
Drobné výhrady k obsahu DUM:
- při zadávání požadavku vyjádřit téma lyrické poezie nepoužívat výraz "vypráví";
- výraz "role autora" není přesný, využívejte spíše "lyrický subjekt";
- kompoziční analýza v pojetí DUM jevelmischematická (doporučuji - k čemu využívá autor schematické a pravidelné metrum, k čemu je jeho částečné zpochybnění v závěrečném dvojverší; podobná výstavba je užívána některými textaři současné hudební produkce - zkuste si připravit nějaký podobně komponovaný text Vaší oblíbené hudební skupiny... a další možné nápady);
- bylo by dále dobré podpořit kompoziční analýzu kvalitněji strukturovanou analýzou tematickou; to by pak ale z pracovního listu musely zmizet nástřely smyslu textu formulované učitelem;
- samy interpretační nástřely berou žákovi tu jedinečnou příležitost nabízející se při četbě textu jim věkově blízkého a podobně jako oni radikálně laděného tvůrce: pečlivější přečtení a pokus o vlastní interpretaci tohoto textu by mohly žáky zaujmout a některé třeba i přitáhnout k četbě moderní české poezie a světu jejích autorů.
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.