Potraviny a výživa – Sůl
využito ve
výuce

Anotace
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Základní atributy materiálu
- Autor: Bc. Lada Marholdová
- Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
- Datum vložení do systému: 22. 03. 2018
- Datum vzniku: 26. 08. 2013
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: odborné vzdělávání
- Ročník: -
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: prezentace
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 ČR
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ano
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay

Komentář
1. Sůl není potravina rotlinného původu.
2. "Mocenství soli": Chemie používala pojem mocenství, který je dnes nahrazen příbuzným pojmem oxidační číslo. Oba pojmy se vztahují na prvky (zde tedy na sodík a chlor), ne na sloučeniny (chlorid sodný nebo jiné soli). Sodík i chlor mají jen jedinou hodnotu ox.č. (Na I a Cl -I). Sůl tedy je z tohoto hlediska jediná (ta "jednomocná").
3. Sůl z Mrtvého moře se snad v potravinářství nepoužívá a k tématu ani vlastně nepatří.
4. Obsah sloučenin jódu v soli je naopak pro člověka natolik významný, že by by zasloužil komentovat blíž.

Komentář
Opravdu tohle všechno potřebuje kuchař vědět? :-o

Komentář
Teď nevím, zda pan kolega reaguje na můj první komentář nebo na prezentaci.
Kuchař-číšník v předmětu Potraviny a výživa asi nemusí vědět o mocenství nebo ox.číslech, ale pokud je o takových věcech přece jen zmínka, tak by to mělo mít hlavu a patu.
"Tohle všechno" je víceméně otázka všech DUMů - obsahují spoustu informací, které jsou asi autory myšleny jako zajímavosti, motivační prvky. Vždy ale hrozí nebezpečí, že si část učitelů řekne, že tohle všechno se na jiných školách učí a vyžaduje a že by to měli tedy učit a důsledně vyžadovat taky.
Napadá mě ale, že kuchař by měl vědět spoustu jiných věcí o soli - jak a proč používat sůl v kuchyni (kdy osolit maso, proč se vaří těstoviny ve slané vodě, proč se sůl přidává do těsta na moučníky ...). Tyto pokyny jsou samozřejmě v receptech na přípravu konkrétních jídel, ale neměly by místo i zde?

Komentář
Souhlasím s názorem pana Melichara.

Komentář
Materiál prošel opakovanou recenzí, navržené úpravy budou zapracovány do souboru a znovu vloženy do systému.

Komentář
Vážení kolegové, dum- sůl je vypracován pro předmět Potraviny a výživa, nikoliv pro Chemii, ani k Technologii přípravy pokrmů! Má pouze vodící a doplňující charakter, je součástí výkladu v hodině. Děkuji za pochopení. Marholdová

Komentář
Vážená kolegyně, hranice k Chemii jste zřejmě překročila dobrovolně a přitom chybně. Ani název předmětu, ani vodící a doplňující charakter materiálu k chybám neopravňuje a neomlouvá je. Ze svého předmětu samozřejmě vybočovat nemusíte, ale pokud to uděláte, pak by bylo lepší a bezpečnější mířit raději k nejbližšímu odbornému předmětu.
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.