Rozvoj kritického myšlení a porozumění čtenému při výuce „dlouhého“ 16. století - "Rozvoj kritického myšlení a porozumění čtenému při výuce „dlouhého“ 16. století"
Autor
Jaroslav Říčan, Vilém Zábranský, Ondřej Pešout, Václav Jindráček
Poskytovatel
Datum vložení
1. 4. 2025
0
0
0
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
Anotace
Předkládaná publikace se skládá z teoretické a metodické části. Za klíčovou je možné považovat metodickou část, ve které je navrženo 13 modelových námětů pro výuku 2 výstupů RVP vztahujících se ke vzdělávací oblasti Člověk a společnost, vzdělávací obor Dějepis. Náměty v sobě inkorporují poznatky historické (zachování podstaty mateřské disciplíny - historie), didaktické (konstruktivisticky pojaté vyučování), oborově didaktické (oborová didaktika českého jazyka a literatury - čtenářské strategie, porozumění čtenému) a pedagogicko psychologické (metakognitivně koncipované vyučování spjaté s konstruktem kritického myšlení). Aktivity v modelových námětech mají potenciál rozvíjet porozumění čtenému a kritické myšlení při zachování poznatků z mateřské disciplíny. V námětech je přeneseno těžiště aktivity na žáky, kteří jsou aktivními konstruktéry poznání získávající jak obsahové informace (změna orientace z faktů na koncepty a základní hybatele doby) tak i prostřednictvím aktivit rozvíjejí měkké dovednosti (čtení s porozuměním, metakognice - kritické myšlení). Zároveň umožňuje učitelům naplňovat očekávané výstupy RVP systematicky.
Předkládaná publikace se skládá z teoretické a metodické části. Za klíčovou je možné považovat metodickou část, ve které je navrženo 13 modelových námětů pro výuku 2 výstupů RVP vztahujících se ke vzdělávací oblasti Člověk a společnost, vzdělávací obor Dějepis. Náměty v sobě inkorporují poznatky historické (zachování podstaty mateřské disciplíny - historie), didaktické (konstruktivisticky pojaté vyučování), oborově didaktické (oborová didaktika českého jazyka a literatury - čtenářské strategie, porozumění čtenému) a pedagogicko psychologické (metakognitivně koncipované vyučování spjaté s konstruktem kritického myšlení). Aktivity v modelových námětech mají potenciál rozvíjet porozumění čtenému a kritické myšlení při zachování poznatků z mateřské disciplíny. V námětech je přeneseno těžiště aktivity na žáky, kteří jsou aktivními konstruktéry poznání získávající jak obsahové informace (změna orientace z faktů na koncepty a základní hybatele doby) tak i prostřednictvím aktivit rozvíjejí měkké dovednosti (čtení s porozuměním, metakognice - kritické myšlení). Zároveň umožňuje učitelům naplňovat očekávané výstupy RVP systematicky.
Licence
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Komentář může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Hodnocení může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Základní atributy materiálu
- Autor: Jaroslav Říčan, Vilém Zábranský, Ondřej Pešout, Václav Jindráček
- Poskytovatel: OP VVV
- Datum vložení do systému: 01. 04. 2025
- Datum vzniku:
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
- Ročník: -
- Dostupnost: -
- Typ materiálu: materiál ke stažení
- Licence: Ostatní licence - vyplňte
- Jazyk: -
- Otevřený zdroj: Ne
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay
Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení uživatelé. Přihlásit se můžete zde
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.