Terénní cvičení (les) – práce v terénu TC_B
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
Anotace
Terénní cvičení (les) – práce v terénu TC_B Terénní cvičení pomáhá propojovat teoretické poznatky s praktickými. Upevňuje a procvičuje vědomosti a dovednosti. Terénní výuka komplexně naplňuje klíčové kompetence, očekávané výstupy a vzdělávací cíle. Umožňuje využití badatelsky orientovaného vyučování, které rozvíjí kritické myšlení, podporuje zájem o učení a zkoumání přírody a rozvíjí vztahy mezi žáky ve třídě. Při práci v terénu se kladně formuje vztah k přírodě, podporuje se pohybová aktivita žáků a rozvíjí se mezipředmětové vztahy. Terénní cvičení zahrnuje praktické poznávání přírody v terénu se zaměřením na kůrovcovou kalamitu, mechy, stavbu sekundárního stonku a stromové patro, lišejníky, znečištění ovzduší, keřové patro, vodní bezobratlé živočichy, poznávání a určování rostlin, ptačích hlasů s klíčem a aplikacemi, sledování pobytových znamení živočichů, pozorování poškození lesa, sukcesi, orientaci podle mapy. Budou uplatněny metody badatelsky orientovaného vyučování. Vzdělávací oblast dle RVP: Člověk a příroda Obor (oblast): Biologie Vzdělávací obsah: Biologie rostlin, Biologie živočichů, Ekologie Učivo - morfologie a anatomie rostlin, systém a evoluce rostlin, rostliny a prostředí Téma hodiny (obsah, jehož prostřednícím máme dosáhnout cíl): - poznávání rostlin - kůrovcová kalamita – symptomy poškození a rozsah - BADATELSTVÍ - mechy – význam, určování druhů, ekologie mechů, odběr vzorků - lesní dřeviny – pozorování borky, určování druhů s klíčem a aplikací - lišejníky – čistota ovzduší, určování druhů - BADATELSTVÍ - lesní patra - pozorování lesních pater se zaměřením na keřové patro - pozorování a určování vodních bezobratlých živočichů – lovení v rybníku - pobytová znamení - poškození lesa (např. eroze, korní spála) - sukcese, pionýrská dřevina, výstavek - určování ptačích druhů podle zpěvu s aplikací - orientace podle mapy Konkrétní cíle hodiny: Žák: - orientuje se podle mapy - vysvětlí, jak probíhá životní cyklus lýkožrouta smrkového - vysvětlí příčiny a dopady kůrovcové kalamity - vysvětlí souvislost kalamity s klimatickou změnou - pozná 6 konkrétních druhů mechů a odvodí podle druhu typ stanoviště - odebere vzorky mechů - pozná v terénu a vysvětlí poškození lesa - pozná v terénu 5 konkrétních pobytových znamení - určí 4 konkrétní druhy lišejníků - odvodí podle stélky lišejníku a stupeň znečištění ovzduší oxidy síry - vysvětlí možné příčiny znečištění na konkrétním místě - vysvětlí vznik borky a letokruhů - pozná 7 konkrétních stromů podle borky - používá k určování druhů botanický klíč, aplikace v chytrém telefonu - porovná správnost výsledků určování druhů s klíčem a aplikací - pozoruje lesní patra - určí 6 konkrétních druhů bezobratlých živočichů v odebraném vzorku podle klíče - vypracuje pracovní listy - pozná 4 konkrétní hlasy ptáků pomocí aplikace Očekávaný výstup dle RVP: Žák: pozná a pojmenuje (s možným využitím různých informačních zdrojů) významné rostlinné druhy a uvede jejich ekologické nároky); posoudí význam živočichů v přírodě a v různých odvětvích lidské činnosti. Třída resp. věková skupina žáků 1., 2. ročník vyššího stupně gymnázia (SŠ), žáci 15-17 let Potřebné pomůcky (materiálně didaktické prostředky): - mapa, pracovní listy, badatelský baťůžek, mobilní zařízení s fotoaparátem, aplikacemi, klíče k určování rostlin a bezobratlých živočichů Aplikace a technologie: - smartphone s aplikacemi PlantNet, BirdNet - on-line classroom pro uložení pracovních listů Použité zdroje informací • JELÍNEK, Jan; ZICHÁČEK, Vladimír. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2006, ISBN 80-7182-217-5. • MARTINOVSKÝ, Jan. Klíč k určování stromů a keřů. Praha: SPN, 1983. Pomocné knihy pro žáky (Státní pedagogické nakladatelství). Integrace v rámci RVP: Geografie (orientace podle mapy, přírodní prostředí, životní prostředí, geografické informace a terénní vyučování) Integrace se životem žáka: kůrovcová kalamita, klimatická změna, znečištění ovzduší, orientace v terénu podle mapy Organizace výuky: - skupinová práce v terénu - vícehodinová výuková jednotka Metody výuky: - výklad (vysvětlování) - řešení problému - práce s on-line zdroji - pozorování - praktické metody poznávání přírody - brainstorming Typ vyučovací hodiny (didaktická funkce): - příprava na osvojování nových vědomostí - osvojování nových vědomostí a dovedností - rozvoj kreativity žáků - rozvoj komutativních dovedností - spolupráce žáků ve skupině - opakování vědomostí a dovedností - použití vědomostí a dovedností - ověřování a hodnocení osvojených vědomostí a dovedností - rozvoj kritického myšlení - rozvoj zájmu o učení - vytváření kladného vztahu k přírodě Součást výstupu: - mapa terénu - pracovní listy - časový rozpis terénního cvičení - detailní popis terénního cvičení - doplňující text k práci v terénu
Terénní cvičení (les) – práce v terénu TC_B Terénní cvičení pomáhá propojovat teoretické poznatky s praktickými. Upevňuje a procvičuje vědomosti a dovednosti. Terénní výuka komplexně naplňuje klíčové kompetence, očekávané výstupy a vzdělávací cíle. Umožňuje využití badatelsky orientovaného vyučování, které rozvíjí kritické myšlení, podporuje zájem o učení a zkoumání přírody a rozvíjí vztahy mezi žáky ve třídě. Při práci v terénu se kladně formuje vztah k přírodě, podporuje se pohybová aktivita žáků a rozvíjí se mezipředmětové vztahy. Terénní cvičení zahrnuje praktické poznávání přírody v terénu se zaměřením na kůrovcovou kalamitu, mechy, stavbu sekundárního stonku a stromové patro, lišejníky, znečištění ovzduší, keřové patro, vodní bezobratlé živočichy, poznávání a určování rostlin, ptačích hlasů s klíčem a aplikacemi, sledování pobytových znamení živočichů, pozorování poškození lesa, sukcesi, orientaci podle mapy. Budou uplatněny metody badatelsky orientovaného vyučování. Vzdělávací oblast dle RVP: Člověk a příroda Obor (oblast): Biologie Vzdělávací obsah: Biologie rostlin, Biologie živočichů, Ekologie Učivo - morfologie a anatomie rostlin, systém a evoluce rostlin, rostliny a prostředí Téma hodiny (obsah, jehož prostřednícím máme dosáhnout cíl): - poznávání rostlin - kůrovcová kalamita – symptomy poškození a rozsah - BADATELSTVÍ - mechy – význam, určování druhů, ekologie mechů, odběr vzorků - lesní dřeviny – pozorování borky, určování druhů s klíčem a aplikací - lišejníky – čistota ovzduší, určování druhů - BADATELSTVÍ - lesní patra - pozorování lesních pater se zaměřením na keřové patro - pozorování a určování vodních bezobratlých živočichů – lovení v rybníku - pobytová znamení - poškození lesa (např. eroze, korní spála) - sukcese, pionýrská dřevina, výstavek - určování ptačích druhů podle zpěvu s aplikací - orientace podle mapy Konkrétní cíle hodiny: Žák: - orientuje se podle mapy - vysvětlí, jak probíhá životní cyklus lýkožrouta smrkového - vysvětlí příčiny a dopady kůrovcové kalamity - vysvětlí souvislost kalamity s klimatickou změnou - pozná 6 konkrétních druhů mechů a odvodí podle druhu typ stanoviště - odebere vzorky mechů - pozná v terénu a vysvětlí poškození lesa - pozná v terénu 5 konkrétních pobytových znamení - určí 4 konkrétní druhy lišejníků - odvodí podle stélky lišejníku a stupeň znečištění ovzduší oxidy síry - vysvětlí možné příčiny znečištění na konkrétním místě - vysvětlí vznik borky a letokruhů - pozná 7 konkrétních stromů podle borky - používá k určování druhů botanický klíč, aplikace v chytrém telefonu - porovná správnost výsledků určování druhů s klíčem a aplikací - pozoruje lesní patra - určí 6 konkrétních druhů bezobratlých živočichů v odebraném vzorku podle klíče - vypracuje pracovní listy - pozná 4 konkrétní hlasy ptáků pomocí aplikace Očekávaný výstup dle RVP: Žák: pozná a pojmenuje (s možným využitím různých informačních zdrojů) významné rostlinné druhy a uvede jejich ekologické nároky); posoudí význam živočichů v přírodě a v různých odvětvích lidské činnosti. Třída resp. věková skupina žáků 1., 2. ročník vyššího stupně gymnázia (SŠ), žáci 15-17 let Potřebné pomůcky (materiálně didaktické prostředky): - mapa, pracovní listy, badatelský baťůžek, mobilní zařízení s fotoaparátem, aplikacemi, klíče k určování rostlin a bezobratlých živočichů Aplikace a technologie: - smartphone s aplikacemi PlantNet, BirdNet - on-line classroom pro uložení pracovních listů Použité zdroje informací • JELÍNEK, Jan; ZICHÁČEK, Vladimír. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2006, ISBN 80-7182-217-5. • MARTINOVSKÝ, Jan. Klíč k určování stromů a keřů. Praha: SPN, 1983. Pomocné knihy pro žáky (Státní pedagogické nakladatelství). Integrace v rámci RVP: Geografie (orientace podle mapy, přírodní prostředí, životní prostředí, geografické informace a terénní vyučování) Integrace se životem žáka: kůrovcová kalamita, klimatická změna, znečištění ovzduší, orientace v terénu podle mapy Organizace výuky: - skupinová práce v terénu - vícehodinová výuková jednotka Metody výuky: - výklad (vysvětlování) - řešení problému - práce s on-line zdroji - pozorování - praktické metody poznávání přírody - brainstorming Typ vyučovací hodiny (didaktická funkce): - příprava na osvojování nových vědomostí - osvojování nových vědomostí a dovedností - rozvoj kreativity žáků - rozvoj komutativních dovedností - spolupráce žáků ve skupině - opakování vědomostí a dovedností - použití vědomostí a dovedností - ověřování a hodnocení osvojených vědomostí a dovedností - rozvoj kritického myšlení - rozvoj zájmu o učení - vytváření kladného vztahu k přírodě Součást výstupu: - mapa terénu - pracovní listy - časový rozpis terénního cvičení - detailní popis terénního cvičení - doplňující text k práci v terénu
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Komentář může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Hodnocení může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Základní atributy materiálu
- Autor: Mgr. Martina Marková
- Poskytovatel: ICT a digitální výuka
- Datum vložení do systému: 11. 08. 2022
- Datum vzniku: 31. 05. 2022
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: gymnaziální vzdělávání
- Ročník: Střední škola
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: webová stránka
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ne
Další atributy materiálu
- Vzdělávací obor: Přírodopis a Biologie
- Gramotnost: přírodovědná
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay
Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení uživatelé. Přihlásit se můžete zde
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.