Ústavní vývoj v českých zemích 1848–1992
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
Anotace
Výuková prezentace popisuje ústavní vývoj v českých zemích od první dubnové ústavy z r. 1848 až k současné Ústavě České republiky (16-12-1992). Popisuje nejprve císařem oktrojované ústavy let 1848–49, pokračuje únorovou ústavou zahajující parlamentarismus v Habsburské monarchii a prosincovou ústavou (rakousko-uherské vyrovnání), zabývá se také volebním právem v Rakousku-Uhersku. Dále popisuje ústavy platné v Československu ve 20. století. Zabývá se také problematikou ústavnosti v období nesvobody v letech 1938–1945 a tématem Benešových dekretů. Snaží se studenty vést k poznání základní diference mezi literou ústavy a reálnou praxí komunistického režimu. V této souvislosti se věnuje tematice lidských práv a svobod, resp. jejich porušování. Tuto tematiku ilustruje na příkladu Charty 77. Prezentace obsahuje na mnoha místech motivační otázky pro studenty, vyžaduje jejich aktivní zapojení do probíraných témat a nutí je užívat znalosti z jiných oborů. Studenti tak mohou propojit své znalosti z politologie, historie, zeměpisu, mezinárodních vztahů a práva. Přirozeným způsobem tak dostanou plastičtější pohled na dějiny českého národa v letech 1848–1992. Prezentace obsahuje také ilustrativní obrazové materiály a je doplněna pracovními listy.
Výuková prezentace popisuje ústavní vývoj v českých zemích od první dubnové ústavy z r. 1848 až k současné Ústavě České republiky (16-12-1992). Popisuje nejprve císařem oktrojované ústavy let 1848–49, pokračuje únorovou ústavou zahajující parlamentarismus v Habsburské monarchii a prosincovou ústavou (rakousko-uherské vyrovnání), zabývá se také volebním právem v Rakousku-Uhersku. Dále popisuje ústavy platné v Československu ve 20. století. Zabývá se také problematikou ústavnosti v období nesvobody v letech 1938–1945 a tématem Benešových dekretů. Snaží se studenty vést k poznání základní diference mezi literou ústavy a reálnou praxí komunistického režimu. V této souvislosti se věnuje tematice lidských práv a svobod, resp. jejich porušování. Tuto tematiku ilustruje na příkladu Charty 77. Prezentace obsahuje na mnoha místech motivační otázky pro studenty, vyžaduje jejich aktivní zapojení do probíraných témat a nutí je užívat znalosti z jiných oborů. Studenti tak mohou propojit své znalosti z politologie, historie, zeměpisu, mezinárodních vztahů a práva. Přirozeným způsobem tak dostanou plastičtější pohled na dějiny českého národa v letech 1848–1992. Prezentace obsahuje také ilustrativní obrazové materiály a je doplněna pracovními listy.
březnová ústava 1849
dubnová ústava 1848
Federální shromáždění
Havel
Charta 77
Mnichovská dohoda (1938)
Patočka
prosincová ústava 1867
Prozatímní státní zřízení a Benešovy dekrety
říjnový diplom 1860
Silvestrovské patenty 1851
únorová ústava 1861
Ústava Československé republiky (1948)
Ústava Československé socialistické republiky (1960)
Ústavní listina Československé republiky (1920)
Ústavní zákon o československé federaci (1968)
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Komentář může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Hodnocení může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Základní atributy materiálu
- Autor: Mgr Jan Dušek
- Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
- Datum vložení do systému: 22. 03. 2018
- Datum vzniku: 07. 09. 2011
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: gymnaziální vzdělávání
- Ročník: -
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: prezentace
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 ČR
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ano
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay
Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení uživatelé. Přihlásit se můžete zde
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.