0 ohodnoť!

Stanovení kyseliny octové v octu

Autor
Mgr. Zuzana Bobková
Datum vložení
17.3.2020
7 0 1
0x
využito ve
výuce

Anotace

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
0 ohodnoť!
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Přidat hodnocení

Ohodnocením materiálu pomůžete zpřesnit vyhledávání dle obsahu. Děkujeme.

1

Celková kvalita materiálu *
Povinný údaj 

2

Použil/a jste tento materiál ve výuce?

3

Klady

Zápory

4

Komentář

5

Které tagy nejlépe vystihují obsah materiálu?

Vyberte štítky, které vám připadají pro tento materiál relevantní

čtenářská gramotnost
digitální gramotnost
Chemie
kyselina octová
laboratorní cvičení
matematická gramotnost
ocet
potenciometrie
PPUČ
titrace

Není to úplně ono? Zadejte vlastní štítky lépe vystihující obsah

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
0 ohodnoť!
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
0 ohodnoť!
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Základní atributy materiálu

  • Autor: Mgr. Zuzana Bobková
  • Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
  • Datum vložení do systému: 17. 03. 2020
  • Datum vzniku: 16. 03. 2020
  • Umístění materiálu: -
  • Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
  • Ročník: -
  • Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
  • Typ materiálu: článek
  • Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
  • Jazyk: Čeština
  • Otevřený zdroj: Ano

Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
 
#fairplay

Miroslav Melichar 21.3.2020

Komentář

Je hezké, že je nabízeno téma pro lab. práci z CH. Téma není sice nikterak inovativní, ale titraci jako základní techniku je namístě stále připomínat a souvislost s hodnocením kvality potravin je aktuální.


Konkrétně u octa však běžný spotřebitel nebude kvalitu chápat hlavně jako dodržení předepsaného obsahu kyseliny, ale spíše jako obsah přídatných látek nebo druh octa. Vyučující by se nad těmito otázkami měl zamyslet předem a  zvážit do jaké míry se do diskuze v tomto směru pouštět. Konkrétně: Můj ocet obsahuje jako barvivo amoniakový karamel - to dnes leckoho odstraší. Nadšenci pro zdravou výživu a léčitelství tvrdí, že běžný ocet je škodlivý, zdravý nebo dokonce léčivý je jablečný ocet. Je to pravda?Jak se liší složením? (Třeba tomu věří i někdo z vyučujících chemie. Měli by se sami sebe zeptat proč. Dovedou to racionálně zdůvodnit?)


Projekt PPUČ, evropské fondy, Národní pedagogický institut - to zní vše nóbl. Odpovídá tomu kvalita formálního zpracování textu? Ne.


Již asi 20 let je v platnosti \"nové\" organické názvosloví, které vyžaduje, abychom používali název \"octová kyselina\" místo tradičního \"kyselina octová\". Je to jistě maličkost, která projde v ústním projevu učitele a zejména žáků. V odborném metodickém textu se to stát nemá. (Většina učitelů z praxe asi netuší, že máme již i novou verzi anorganického názvosloví. ZŠ a SŠ se týká jen okrajově, ale myslím, že by  učitelé měli být informováni a asi prostřednictvím NPI ČR.)


\"Výpočtem pak stanovíme koncentraci kyseliny octové v octu.\" čteme ke konci článku. Nestanovíme! Zde se pčece počítají hm. % a již více než 20 let nejsou hm. % považována za vyjádření koncentrace roztoku, ale složení roztoku (směsi).


Nejsem si jist správností termínu \"hodnota titrace\" - z tradičních textů znám spotřebu činidla. Ale třeba nabídnu autorkám šanci mě poučit.