Chatbot EMA
0 ohodnoť!

Buňka jako město

Autor
Jakub Holec
Datum vložení
13. 11. 2019
58 0 3
0x
využito ve
výuce

Anotace

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
0 ohodnoť!
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Přidat hodnocení

Ohodnocením materiálu pomůžete zpřesnit vyhledávání dle obsahu. Děkujeme.

1

Celková kvalita materiálu *
Povinný údaj 

2

Použil/a jste tento materiál ve výuce?

3

Klady

Zápory

4

Komentář

5

Které tagy nejlépe vystihují obsah materiálu?

Vyberte štítky, které vám připadají pro tento materiál relevantní

buněčné organely
buňka
město
práce s informacemi
skupinová práce

Není to úplně ono? Zadejte vlastní štítky lépe vystihující obsah

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
0 ohodnoť!
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
0 ohodnoť!
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Základní atributy materiálu

  • Autor: Jakub Holec
  • Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
  • Datum vložení do systému: 13. 11. 2019
  • Datum vzniku: 12. 11. 2019
  • Umístění materiálu: -
  • Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
  • Ročník: -
  • Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
  • Typ materiálu: článek
  • Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
  • Jazyk: Čeština
  • Otevřený zdroj: Ano

Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
 
#fairplay

Jan Maršák 14.11.2019

Komentář

Analogie mezi (biologickou) buňkou a městem je velmi formální a pro žáky může být i zavádějící:


1) Buňka je biologický systém (organismus) a město systém sociální. Jejich složení, struktura a mechanismy fungování jsou naprosto odlišné.


2) Chceme-li zlepšit u žáků porozumění složení, struktuře a mechanismům fungování buňky, bude lépe použít spíše vhodné animace těchto buněčných aspektů, než nadbytečně zavádět různé formální analogie, jež mohou u žáků vést spíše k odvedení pozornosti od vlastního objektu zkoumání, totiž od buňky. Mnoho takových velice názorných animací lze nalézt na internetu.  Jsou velmi instruktivní a žáky mohou při osvojování daného učiva aktivizovat lépe než často umělé analogie (viz např. https://www.youtube.com/watch?v=zzmoS184jmI a mnohé další). 

Jakub Holec 21.11.2019

Komentář

Rozumím, že taková přirovnání mohou být až přílišným zjednodušením reality. Aktivita vznikla tak trochu díky studii ke kritickým místům výuky přírodopisu, kde se téma buňky ukazuje jako porblematické z pohledu žáků i učitelů (https://www.arnica.zcu.cz/images/casopis/2019/Arnika_2019_1-4-Vagnerova-Benediktova-Kout-web.pdf). Cílem bylo téma trochu přiblížit zkušenosti žáků a tím podpořit, že buněčné struktury nebudou pro žáky jen čistá abstrakce. Ano, modely, animace a simulace mají smysl, tady jsem šel dál právě kvůli tomu specifickému tématu. Sám si ještě vybavuji, jak jsem se to na škole učil, přitom reálně jsem měl možnost pozoroval jen hodně málo z toho, co jsem se musel učit, vybarvovat mitochondrie červeně, vakuoly modře, něco, co mě zaujalo názvem endoplazmatické retikulum a další ,,tajemné\" věci. Dobré téma, ale často se učí hodně vzdáleně žákům základních škol. Na gymnázia bych s takovými přirovnáními nevyrukoval...

Miroslav Melichar 26.11.2019

Komentář

Buňka je trošku jako město, trošku jako škola - snad to pomůže ... ale ani město nebo školu si úplně nepředstavíme, pokud je přímo nezažijeme.