Školství v roce 2030
využito ve
výuce
Anotace
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Základní atributy materiálu
- Autor: Bořivoj Brdička
- Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
- Datum vložení do systému: 29. 08. 2019
- Datum vzniku: 29. 08. 2019
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
- Ročník: -
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: článek
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ano
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay
Komentář
"Robo revoluce
Umělá inteligence bude přítomná ve virtuálních tutorech a mentorech nastavujících cesty učení, hodnotících výsledky, poskytujících zpětnou vazbu a zapojujících živého učitele. Bude-li třeba, dojde k úplnému převrácení rolí v tom, kdo vzdělávací proces řídí." K uvednému úplnému převrácení rolí ale dojde asi jen stěží. Vzdělávací proces totiž zahrnuje množství nealgoritmických kognitivních procesů (takových jako jsou například formace konceptuálních objektů, domněnek, kritické usuzování), nemluvě o pocitech a emocích. A tak AI nemůže získat rozhodující roli v řízení vzdělávacího procesu, ikdyž stále více rutinních funkcí v tomto procesu bude jistě přebírat. O tom není pochyb.
Komentář
Vnímejme to tedy jen jako jednu složku budoucího vývoje. Takovou, která sice zcela nepřevládne, ale bude všude přítomná. Vždy si v podobné situaci vzpomenu na starý a stále platný bonmot: "Učitel, kterého dokáže počítač nahradit, má být nahrazen!"
Komentář
Učitel může být jistě v některých případech počítačem nahrazen, ale podle mne ne ve všech.
Komentář
To znáte, o tom čínském systému přípravy žáků k přijímačkám firmy Squirrel AI (Čínská cesta k umělým učitelům)? V soutěži se skutečnými učiteli vítězí!
Samozřejmě si rozumíme. S výchovou k demokracii to nemá nic společného.
Komentář
Jde ale samozřejmě o to, jak je systém přípravy žáků k přijímačkám nastaven a jaké znalosti se po nich požadují. Z Vašeho článku Čínská cesta k umělým učitelům je zřejmé, že jde především o znalosti faktů.
Mimochodem, dnes počítače (zdánlivě) porážejí např. v šachách i světové velmistry. Neporážejí je ale ve skutečnosti počítače, nýbrž systém tvořený počítačem a lidmi, kteří ho sofistikovaně naprogramovali pro šachovou hru.
Komentář
Přesně tak. Lidé, kteří umějí vytvořit aplikaci, která připraví žáka na znalostně orientované testy, to jsou ti, kteří nahradí ony učitele, kteří dosud v této činnosti vynikali. A přiznejme si, bude jich potřeba mnohem méně.
Pane Maršáku, bez problémů se shodneme. Důsledek je zřejmý. Zásadní je, jaké kompetence ověřujeme! Na ty nekognitivní vás počítač zatím nepřipraví.
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.