Vytvoř vzorce hydrogensolí
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
Anotace
Materiál obsahuje 75 kartiček - 25 s kationty, 25 s anionty a 25 názvů hydrogensolí. Cílem žáků je poskládat vzorce hydrogensolí a poté vytvořit jejich název. Je vhodné pracovat ve skupinách – asi po 2 až 3 žácích.
Materiál obsahuje 75 kartiček - 25 s kationty, 25 s anionty a 25 názvů hydrogensolí. Cílem žáků je poskládat vzorce hydrogensolí a poté vytvořit jejich název. Je vhodné pracovat ve skupinách – asi po 2 až 3 žácích.
anion
hydrogensůl
kartička
kation
název
vzorec
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Komentář může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Hodnocení může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Základní atributy materiálu
- Autor: RNDr. Radomíra Kučerová
- Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
- Datum vložení do systému: 22. 03. 2018
- Datum vzniku: 09. 11. 2010
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
- Ročník: -
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: pracovní list
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 ČR
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ano
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay
Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení uživatelé. Přihlásit se můžete zde
Jiřina Svobodová
10.11.2010
Komentář
Dobrý den,
podobně jako pan Melichar se přikláním k názoru, že není šťastné trhat tímto způsobem chemické vzorce na poloviny. Symboly jako (HCO3-)2 jsou z odborného hlediska naprosto nesmyslné, z didaktického "přínosné" pouze v tom, že si chybný způsob symboliky žáci zafixují a na střední škole se to jen těžko odbourává. Pro ZŠ bych doporučovala omezit se jen na nejběžnější soli, fosforitany i boritany považujme za rozšiřující učivo. Méně je někdy více; zkušenosti ze čtyřletého gymnázia ukazují, že pro mnohé studenty představují i dusičnany a uhličitany problém.
Dovoluji si v této souvislosti ještě upozornit na kyselinu boritou, která sice obsahuje tři vázané vodíkové atomy, ale odštěpitelný je pouze jeden (tj. boritan trisodný i hydrogenboritan sodný jsou další z řady virtuálních sloučenin).
podobně jako pan Melichar se přikláním k názoru, že není šťastné trhat tímto způsobem chemické vzorce na poloviny. Symboly jako (HCO3-)2 jsou z odborného hlediska naprosto nesmyslné, z didaktického "přínosné" pouze v tom, že si chybný způsob symboliky žáci zafixují a na střední škole se to jen těžko odbourává. Pro ZŠ bych doporučovala omezit se jen na nejběžnější soli, fosforitany i boritany považujme za rozšiřující učivo. Méně je někdy více; zkušenosti ze čtyřletého gymnázia ukazují, že pro mnohé studenty představují i dusičnany a uhličitany problém.
Dovoluji si v této souvislosti ještě upozornit na kyselinu boritou, která sice obsahuje tři vázané vodíkové atomy, ale odštěpitelný je pouze jeden (tj. boritan trisodný i hydrogenboritan sodný jsou další z řady virtuálních sloučenin).
Miroslav Melichar
10.11.2010
Komentář
Děkuji za podporu! Podobně na věc pohlížím i já (včetně doporučení omezit náročnost požadavků a omezit se na reálně ex.látky). Vnímám zde ovšem snahu situaci s označením nábojů iontů nějak řešit, ale zejména případ dvou kationtů sodíku jako (Na+)2 dopadne opravdu hrozně. Řešení má sice logiku v tom, že nejde o 2 sodíky se společným nábojem +, ale tak se to prostě v chemii nepíše. Jde taky o to, že příp. může učitel ve třídě řící žákům třeba: "takhle se to sice v pravé chemie nepíše, ale napoprvé vám to zkusím přiblížit". Je to rozhodnutí učitele pro jeho třídu a pak to musí zvládnout upřesnit. Ale nemělo by se to přehánět a nejde to pak nabízet jako vzorový výukový materiál pro všechny školy.
Šlo by všude nahradit označení nábojů iontů označením oxidačními čísly, která jde připisovat k běžně psaným vzorcům. Pokud zůstane v komentáři řeč o iontech, tak to nebude přesně sedět, ale přece jen by se řešil největší problém.
Šlo by všude nahradit označení nábojů iontů označením oxidačními čísly, která jde připisovat k běžně psaným vzorcům. Pokud zůstane v komentáři řeč o iontech, tak to nebude přesně sedět, ale přece jen by se řešil největší problém.
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.