Kolik stojí radost aneb Finanční gramotnost v MŠ
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce

Anotace
Vloženo z modulu Diskuze s laskavým svolením autorky Jaroslavy Bergerové. Před několika lety jsem v televizi sledovala pořad o finanční gramotnosti v ZŠ. Odborník, který diváky seznamoval s významem tématu, jak jej realizovat ve školách, také řekl, že důležité je začít již v mateřské škole. Přemýšlela jsem, zda by to mohlo fungovat i u nás a jak začít. Všichni dobře víme, jak mnozí dospělí neumějí hospodařit, nakupují na půjčku, i když nemohou splácet. V mnohých rodinách se dětí učí za finanční odměnu.Je potřeba, aby děti měly povědomí o penězích, naučily se s nimi hospodařit, zejména když budou ve školním věku dostávat kapesné. Na setkání s výborem rodičů, při doplnění ŠVP, jsem toto téma navrhla. Rodiče vymysleli název tématického bloku: "Kolik stojí radost". Toto téma jsme společně připravili a zrealizovali. Prostřednictvím vyprávění s obrázky, rozhovoru, besedy, si děti uvědomovaly své životní potřeby i potřeby své rodiny, jak je možné tyto potřeby uspokojit, jak se dříve platilo a čím. Poznávaly význam peněz, jak se k nim přichází, jak vypadaly dříve a nyní, jak je důležité s nimi správně hospodařit. Při hrách i zábavných činnostech děti pracovaly s čísly, s číslicemi, s obrázky, s barevnými vršky od PET lahví, vyráběly bankovky, mince, pokladničky, bankomat, platební karty, hrály námětové hry: Na obchod, Na poštu, Na dopravu, Na řemesla (vyráběly různé výrobky: hrníčky, talířky, pekly koláčky, vyráběly šperky, řeznické výrobky, hudební nástroje, z kostek a krabiček stavěly nákupní střediska), Pracovaly s pohádkou: "Jak dědeček měnil až vyměnil", pracovaly s knihami (využily jsme myšlenky knihy pro 1.-3. ročník ZŠ „O hospodaření a penězích“), s encyklopediemi, pracovními listy, ilustrovaly zážitky, svá přání, pod lupou pozorovaly bankovky a mince různých zemí, mince otiskovali do modelíny, seznamovaly se s frotáží. Při vycházkách navštívily různé prodejny, poštu, banku. V rozhovorech zaznělo: Co bychom koupili rodičům nebo kamarádovi pro radost? Co všechno potřebujeme, abychom žili spokojeně? Potřebujeme peníze, odkud jsou? Co by se stalo, kdybychom peníze neměli? Co se nikdy za peníze koupit nedá? Jak můžeme spořit? Musíme půjčené peníze vrátit a proč? Co se stane, když vše hned utratíme? Co znamená: "Kdo šetří, má za tři"? Každé dítě mělo svoji pokladničku z PET lahve a po celou dobu "dostávalo výplatu"(barevné dekorativní tvary z umělé hmoty), aby si z ušetřeného mohlo něco koupit. Na závěr tématu jsme ve třídách měli zhotovené, nápisy označené, obchůdky s vlastnoručně vyrobenými výrobky, výtvory, obrázky. Prodávané zboží bylo označeno cenovkami ( kartičky s číslem i přísl. počtem koleček). Děti jednotlivých tříd se vzájemně navštívily a seznámily s výsledky práce a za své „uspořené peníze“ nakupovaly. Nákup si odnesly domů. Odpoledne nakupovali i rodiče. Téma bylo velmi zajímavé (ne jenom o matematických představách) a poučné i pro nás, chceme ho s rodiči v příštím školním roce, obohacené o nové činnosti, zase zařadit.
Vloženo z modulu Diskuze s laskavým svolením autorky Jaroslavy Bergerové. Před několika lety jsem v televizi sledovala pořad o finanční gramotnosti v ZŠ. Odborník, který diváky seznamoval s významem tématu, jak jej realizovat ve školách, také řekl, že důležité je začít již v mateřské škole. Přemýšlela jsem, zda by to mohlo fungovat i u nás a jak začít. Všichni dobře víme, jak mnozí dospělí neumějí hospodařit, nakupují na půjčku, i když nemohou splácet. V mnohých rodinách se dětí učí za finanční odměnu.Je potřeba, aby děti měly povědomí o penězích, naučily se s nimi hospodařit, zejména když budou ve školním věku dostávat kapesné. Na setkání s výborem rodičů, při doplnění ŠVP, jsem toto téma navrhla. Rodiče vymysleli název tématického bloku: "Kolik stojí radost". Toto téma jsme společně připravili a zrealizovali. Prostřednictvím vyprávění s obrázky, rozhovoru, besedy, si děti uvědomovaly své životní potřeby i potřeby své rodiny, jak je možné tyto potřeby uspokojit, jak se dříve platilo a čím. Poznávaly význam peněz, jak se k nim přichází, jak vypadaly dříve a nyní, jak je důležité s nimi správně hospodařit. Při hrách i zábavných činnostech děti pracovaly s čísly, s číslicemi, s obrázky, s barevnými vršky od PET lahví, vyráběly bankovky, mince, pokladničky, bankomat, platební karty, hrály námětové hry: Na obchod, Na poštu, Na dopravu, Na řemesla (vyráběly různé výrobky: hrníčky, talířky, pekly koláčky, vyráběly šperky, řeznické výrobky, hudební nástroje, z kostek a krabiček stavěly nákupní střediska), Pracovaly s pohádkou: "Jak dědeček měnil až vyměnil", pracovaly s knihami (využily jsme myšlenky knihy pro 1.-3. ročník ZŠ „O hospodaření a penězích“), s encyklopediemi, pracovními listy, ilustrovaly zážitky, svá přání, pod lupou pozorovaly bankovky a mince různých zemí, mince otiskovali do modelíny, seznamovaly se s frotáží. Při vycházkách navštívily různé prodejny, poštu, banku. V rozhovorech zaznělo: Co bychom koupili rodičům nebo kamarádovi pro radost? Co všechno potřebujeme, abychom žili spokojeně? Potřebujeme peníze, odkud jsou? Co by se stalo, kdybychom peníze neměli? Co se nikdy za peníze koupit nedá? Jak můžeme spořit? Musíme půjčené peníze vrátit a proč? Co se stane, když vše hned utratíme? Co znamená: "Kdo šetří, má za tři"? Každé dítě mělo svoji pokladničku z PET lahve a po celou dobu "dostávalo výplatu"(barevné dekorativní tvary z umělé hmoty), aby si z ušetřeného mohlo něco koupit. Na závěr tématu jsme ve třídách měli zhotovené, nápisy označené, obchůdky s vlastnoručně vyrobenými výrobky, výtvory, obrázky. Prodávané zboží bylo označeno cenovkami ( kartičky s číslem i přísl. počtem koleček). Děti jednotlivých tříd se vzájemně navštívily a seznámily s výsledky práce a za své „uspořené peníze“ nakupovaly. Nákup si odnesly domů. Odpoledne nakupovali i rodiče. Téma bylo velmi zajímavé (ne jenom o matematických představách) a poučné i pro nás, chceme ho s rodiči v příštím školním roce, obohacené o nové činnosti, zase zařadit.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Komentář může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Hodnocení může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Základní atributy materiálu
- Autor: Pavlína Hublová
- Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
- Datum vložení do systému: 23. 05. 2019
- Datum vzniku: 31. 07. 2012
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: nelze určit
- Ročník: -
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: článek
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 ČR
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ne
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay
Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení uživatelé. Přihlásit se můžete zde
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.