Mění používání digitálních nástrojů náš mozek?
využito ve
výuce

Anotace
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Základní atributy materiálu
- Autor: Ondřej Černý
- Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
- Datum vložení do systému: 08. 02. 2019
- Datum vzniku: 07. 02. 2019
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
- Ročník: -
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: článek
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ano
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay

Komentář
Baví mě ta situace, když na jedné straně chodím na přednášky a cvičení, které mají zaměření na práci s igitálníi technologiemi...a na druhé straně jsem na přdnáškách, kde se řeší škodlivost jejich používání. :D
Každá parta má svá data a své závěry. Pro mě z toho kouká závěr, že zlatá střední cesta, oba extrémy jsou špatně a nejsou cílem. Lidi, kteří neumí odložit mobil ani na pivu s kámošema i ti, kteří se pokřežují, jen co slyší přívlastek digtální.

Komentář
Celkem správné rozhodnutí. Stručně řešeno, je třeba mít ty přístroje pod kontrolou - dokázat je maximálně využít, ne naopak. Nenechat se ovlivňovat. Ono to není moc jednoduché, a tak se mnozí uchylují ke snadným řešením.

Komentář
Také to tak vidím - proto třeba nemyslím, že je rozumný striktní zákaz mobilů ve škole namísto toho, aby se žákům nabízely alternativní činnosti a zároveň se jim ukázaly užitečné možnosti využití digitálních technologií pro další sebevzdělávání nebo další přínosy v běžném životě. Základní informace o bezpečném používání a možných nebezpečích nevyjímaje. Volání, ve stylu "Zakažte nám to! Vždyť my si pak spolu o přestávkách ani nepovídáme!", co jsem zaznamenal uváděné v diskuzích dokonce od některých žáků, mi přijde jako rezignace na nácvik výše zmíněné sebekontroly. Takže jsem také pro ten "zlatý střed" - určitá pravidla, kdy technologie odložit - ano, ale zároveň je co nejvíce vhodně využívat.

Komentář
K otázce uvedené v titulku k tomuto článku viz též rozhovor s neurologem MUDr. Martinem Janem Stránským v Lidových novinách ze 16.2.2019 ( str.11): Mobily připravují mozek o humanitu.

Komentář
S panem doktorem Stránským jsem měl to potěšení probrat problematiku osobně. Používá většinou stejné výsledky výzkumů, jaké jsou citovány v mé studii:
Proč mobily ve škole zakazovat.
Výsledky si upravuje tak, aby vyhovovaly zákazům. Měl jsem ten dojem, že pochopil, že jen nahrává zapřisáhlým odpůrcům technologií, kteří by je nejraději smetli z povchu země. To by bylo hezké! Vzhledem k tomu, že to nejde, je naší povinnosti (teď myslím též učitelů), naučit děti s těmi jejich mobily pracovat tak, aby je to obohacovalo, ne naopak.

Komentář
Ad Bořivoj Brdička: \"....je naší povinnosti (teď myslím též učitelů), naučit děti s těmi jejich mobily pracovat tak, aby je to obohacovalo, ne naopak.\" Pane doktore, v této obecné rovině s tím nelze než souhlasit. Zásadním problémem zřejmě bude, jak toho konkrétně a efektivně u dětí dosahovat. Navíc, děti velmi intenzívně užívají mobily i mimo školu či rodinu. A tam pak, potenciálně rizikové použití mobilů dětmi, můžeme jen stěží nějak konkrétně ovlivnit.

Komentář
Vím, že chci moc! Ale jsem přesvědčen, že je naší povinností se snažit ovlivnit i to, co děti dělají mimo školu a rodinu - tedy v informálním vzdělávacím prostředí. Přijde vám to možná hodně obtížné, ale dostanou-li smysluplný úkol, funguje to. Řekl bych, že od určitého věku lze působit i na jejich chápání rizik nadměrného kontaktu. Výsledky zkoumání vlastností generace Z tomu nasvědčují.
Nesmíme hned \"házet flintu do žita\"!
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.