To, co Facebook prodává, jste vy
využito ve
výuce

Anotace
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Základní atributy materiálu
- Autor: Bořivoj Brdička
- Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
- Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
- Datum vzniku: 12. 04. 2018
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
- Ročník: -
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: článek
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ano
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay

Komentář
Další zajímavé zdroje k tomuto tématu:
https://www.respekt.cz/tydenik/2018/13/jak-vyrobit-volice
https://www.lupa.cz/clanky/cambridge-analytica-je-jen-spickou-ledovce-je-tu-zacatek-konce-facebooku/

Komentář
"My sami" rozhodně nejsme artiklem, který Facebook prodává, a pokud "mediální gramotnost" něco takového hlásá, svědčí to o jejích "kvalitách". Jakož i o úrovni protlačovatelů údajné mediální gramotnosti.
Facebookovým artiklem nejsme "my sami", ale pouze informace, které o sobě poskytneme. A tyto informace mohou být pro případné prodejce bezcenné, pokud se uživatel Facebooku (a obecně Internetu) bude chovat jen maličko opatrně. Například používat několik identit a důsledně oddělovat činnosti, které pod tou kterou identitou provozuje. Jiná identita na komunikaci učitele se studenty, jiná identita na politickou aktivitu, jiná identita pro obchodní činnost (např. nákupy přes Internet), a zcela jiná identita pro profesionální kariéru.
Bývalo snadné a pohodlné oddělit i různé finanční aktivity, když ještě existovaly anonymní platební karty. Ale moudrý český stát v rámci války proti vlastním obča..., totiž pardon, v rámci války proti teroristům a na befel z Brusele anonymní platební karty zakázal. Takže nezbývá než většinu plateb provádět cash při převzetí zakoupeného zboží. Nebo zadarmo dodávat zboží cambridgeským analytikům.

Komentář
Pomalu mi už zase s panem Kocourkem dochází trpělivost. Doporučuje něco, co je v rozporu etikou učitele. Osobnost učitele nutně musí být kozistentní. To znamená, že si nemůže dovolit vystupovat v online světe jako několik různých osobností. Musel by mít dokonalé hackerské znalosti, ale to není hlavním důvodem proti. Tím je potřeba působit výchovně na své okolí. Jak známo, právě příklad vychovává nejvíce, děti se učí převážně nápodobou. Snaha anonymizovat svou online činnost je vedena cílem dělat věci, za něž nechce dotyčný převzít zodpovědnost. Představte si, jak by pak vypadal učitel, jehož inkognito by bylo prozrazeno!

Komentář
Z etiky učitele tedy vyplývá, že učitel má vychovávat studenty příkladem své politické činnosti - alespoň podle pana Brdičky. Pokud si někdo nevšimnul nebo zapomněl, současná česká společnost je nesmiřitelně rozdělena, VK senior tu situaci výstižně nazval "studená občanská válka". Útlocitně nazvu protivné tábory "pokrokáři" a "staromilci". Ať už je učitel pokrokář nebo staromilec, neshodne se v politickém názoru s rodiči některých studentů - pravděpodobnost odhaduji asi tak na 25 %. Pokud se bude snažit politicky vychovávat děti takových rodičů, bude docházet k situacím ... které ponechám představivosti pana Brdičky.
To totiž bude brnkačka proti jiným střetům. Etický učitel bude vychovávat studenty příkladem vlastní politické činnosti, a co když se neshodne v politickém názoru s vedením školy? Nechá ředitel-pokrokář učitele-staromilce nerušeně vychovávat studenty? Neboj se pejsku. A co když všichni učitelé se shodnou s vedením školy v politickém názoru, avšak názor zřizovatele bude jiný?
Snaha anonymizovat svou online činnost je vedena cílem dělat věci, do kterých nikomu nic není. Učitel není povinen "žít v akváriu".
Na rozdíl od pana Brdičky se domnívám, že politika do školy nepatří a učitel by některé věci se studenty vůbec neměl řešit - i za cenu, že konsistence jeho osobnosti utrpí (samozřejmě žertuji - český učitel je nucen dnes a denně skousnout mnohem horší věci nežli narušení konsistence). Don´t ask, don´t tell.

Komentář
O politice jsme sice nemluvili, ale nelze ji oddělit. Myslím, že odpověď je nasnadě. Pane Kocourku, domníváte se, že vaše politická angažovanost nemá na vaše žáky vliv?

Komentář
O čem jsme tedy mluvili, ne-li o politice?!?
Já napsal (14. 04. 2018 10:12) "Jiná identita na komunikaci učitele se studenty, jiná identita na politickou aktivitu, jiná identita pro obchodní činnost (např. nákupy přes Internet), a zcela jiná identita pro profesionální kariéru." -- Já tedy o politice rozhodně "mluvil".
O čem mluvil pan Brdička výrokem "Osobnost učitele nutně musí být kozistentní"? O online nákupu elektroinstalačního materiálu?
Těžko může mít na libovolné žáky vliv politická angažovanost, o které ti žáci nic nevědí.

Komentář
Doufám, že normální čtenář má už jasno. Važme si toho, že zatím konspirovat nemusíme a můžeme své názory veřejně sdělovat. Do třídy sice politika nepatří, co si myslím však žáci vědět mají. Řekl bych, že právě učitelé by měli jít příkladem a jiné názory svých kolegů tolerovat. I když právě u pana Kocourka jsem již někdy s touto ochotou v koncích. Tolerovat nelze někoho, kdo není ochoten k témuž.
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.