Vzdělávání ve věku komplexity
využito ve
výuce

Anotace
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Základní atributy materiálu
- Autor: Bořivoj Brdička
- Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
- Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
- Datum vzniku: 12. 02. 2018
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
- Ročník: -
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: článek
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ano
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay

Komentář
a) "Ton vychází z Vygotského, který již téměř před 100 lety přišel s představou, že poznávací proces primárně ovlivňuje spojení s jinými lidmi (sociální konstruktivismus) a že má nelineární charakter." Je tu ale také hledisko J. Piageta (et al.), že mentální procesy jsou u jedince určovány především jeho biologickým vývojem (a že mentální rozvoj není kontinuální, ale prochází různými fázemi- fáze senzomotorická, pre-operacionální reprezentace, konkrétními operace, formální operace...). Ovšem jak Vygotskij (et al.), tak Piaget (et al.) vůbec neuvažovali při studiu chování člověka a jeho mentálních procesů nervový systém. Dnešní přístup ke studiu uvedených aspektů by měl být tudíž skutečně systémový neboli neuro-psycho-sociologický. Tedy přístup integrující jak hlediska Vygotského a Piageta, tak plně reflektující současné poznatky neurovědy.
b) "Je přirozené se snažit existující entropii světa snižovat..." Co zde rozumět pod pojmem "entropie světa"? Pojem entropie se totiž používá v různých významech a často nejsou tyto významy jasně vymezeny.

Komentář
b) Chtěl jsem jen vyjádřit tu skutečnost, že se většina lidí snaží problémy světa zjednodušovat a vidět je možná až černobíle. Občas se sám přistihnu, že se mi to stává. Pro ten případ se omlouvám!

Komentář
Pane doktore, není se zač omlouvat. Pouze zde diskutujeme různé přístupy a díky Vašemu Spomocníkovi je tak stále možno diskutovat o skutečně závažných otázkách vzdělávání. A případná různost názorů je jen k dobru věci.

Komentář
Můžeme se těšit, že o každém úspěchu v oblasti snižování entropie světa (nebo třeba vyvracení zákonů termodynamiky?) budeme na stránkách rvp.cz informováni jako první.

Komentář
Aniž bych s tou věcí ohledně entropie úplně souhlasil (má své nesporné problémy), tak snižování entropie edukačně dostupného světa:
a) neodporuje fyzikálním zákonům, to o čem mluví dr. Brdička není uzavřený systém a
b) je klíčovým konceptem v etice Luciana Floridiho, mého oblíbeného autora, kterého se určitě vyplatí sledovat. Tvrdí, že se máme chovat eticky, to znamená tak, abychom snižovali informační entropii. To může mít mnoho zajímavých dopadů!
Viz Floridiho kniha:
https://global.oup.com/academic/product/the-ethics-of-information-9780199641321?cc=cz&lang=en&

Komentář
Existují dva nesouvisející odborné pojmy entropie: termodynamická entropie a entropie informační. Tyto pojmy se ovšem běžně zaměňují či nesprávně nebo nejasně aplikují v nerelevantních kontextech , viz zde např. nejasný pojem \"snižování entropie edukačního prostředí\" nebo interpretace etického (či spíše morálního) chování jako snižování informační entropie (?).
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.