Kurz Learning How to Learn: Naučte se učit se
využito ve
výuce
Anotace
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Základní atributy materiálu
- Autor: Marek Lisý
- Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
- Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
- Datum vzniku: 03. 07. 2017
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
- Ročník: -
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: článek
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ano
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay
Komentář
Co má pinball společného s Windows XP ? Mám ikspéčka nejméně na dvou počítačích, ale nejspíš mi něco významného uniká.
Kolik kuliček (míčků??) se současně pohybuje v autorově pinballu?
A teď to podstatné: v článku je uvedeno několik zajímavých a možná dokonce i závažných tvrzení ("neúčinné je podtrhávání si v textu ... nemá velký vliv na zapamatování"). Existují pro ta tvrzení nějaké důkazy, nebo se jedná pouze o výkřiky typu "k věření se předkládá" ?
Komentář
Předpokládám, že Marek mluví o klasické hře, která byla součástí straších verzí Windows. Jsem na tom stejně, jako pan Kocourek. Také jsem ji nikdy nehrál.
Zato dotyčný kurz jsem absolvoval. Musel jsem, když jsem ho chtěl doporučit studentům. Jsem si docela jist, že všechna fakta, která paní doktorka Oakley sděluje, jsou podložena a odkázány jsou i příslušné výzkumy. Hledat zdroj pro podtrhávání odmítám. Stejně jsem tuto techniku nikdy nepoužíval. Mě se vždy osvědovalo psaní poznámek. To ale bylo v dobách, kdy jsme ještě neměli šanci nasadit transaktivní paměť.
Komentář
Každý jako dítě hrál pinball, i když třeba pod jiným jménem. A snad i vy jste viděl rockovou operu "Tommy" (titulní Roger Daltrey, sir Elton John jako The Pinball Wizard) - tam hraje tato hra významnou roli. Ale možná tu hru nikdy nehrál pan autor. Kdyby ji hrál, věděl by, že ve hře je v daný okamžik jen jediná kulička. Takže myšlenka (jedna!), stejně jako kulička, neustále naráží do překážek. Ne do sebe a ne do jiných myšlenek.
Vám je nějaká přesnost překladu, přesnost vyjadřování a přesnost myšlení srdečně lhostejná, že?
Ani já se zrovna teď nebudu hlásit do kurzu, abych si ověřil věrohodnost některých výroků. Ale pokud vámi zmíněné výzkumy existují, představují silné argumenty v debatě o individuálních stylech učení se. Tyto individuální styly učení se jsou mainstreamem RVP.CZ odmítány jako nepodložené. Pokud nějaký výzkum zjistil, že (třeba) podtrhávání v textu pro všechny zkoumané osoby přesně stejně nefunguje, mohu to zabalit s mými individuálními styly učení se. Ale pokud ten výzkum zjistil, že podtrhávání vůbec nefunguje pro 80 procent zkoumaných, zatímco pro 15 procent funguje nevýrazně a pro 5 procent funguje spolehlivě, může to zabalit mainstream RVP.CZ.
Komentář
Teď po vysvětlení, co je pinball mi to přirovnání teprve došlo. Ta kulička je myšlenka v krátkodobé paměti. Klidně zanedbám to, že ta udrží až 5 myšlenek najednou (podle schopností a trénovanosti).
O orientaci RVP na jednotný postup opravdu slyším poprvé. A nechce se mi tomu vůbec věřit. Můžete to, pane Kocourku, nějak doložit?
Komentář
Napsal jsem "mainstreamem rvp.cz odmítány" a měl jsem tím na mysli okolnost, že když jsem individuální styly párkrát zmínil v diskusi, vyskytlo se mnoho odmítavých názorů a žádný souhlasný.
Odhaduji, že šlo o diskusi asi ke třem článkům. Našel jsem dva, "Knewton" a "Neurovědecké mýty".
http://spomocnik.rvp.cz/clanek/20153/NEUROVEDECKE-MYTY-VE-VZDELAVANI.html
http://spomocnik.rvp.cz/clanek/20675/KNEWTON-JAKO-PREDZVEST-BUDOUCNOSTI.html
Komentář
Trochu se mi ulevilo. Omylem jsem si vaše tvrzení spojil s RVP obecně. Jde tedy o odlišné názory zde ve fórech. Je samozřejmě diskutabilní, zda lze dr. Maršáka chápat jako mainstream rvp.cz, ale už vám rozumím.
Pro nás podstatné je, že RVP je obecně spojen s konstruktivním přístupem ke vzdělávání. A ten chápe každého jedince jako individualitu, která se musí na poznávání sama aktivně podílet. To je jistě důvod ke snaze o individualizaci či personalizaci, i když roli stylů nesmíme přeceňovat.
Omlouvám se, ale musím pořád myslet na náhodného nezúčastněného čtenáře.
Krásné léto všem!
Komentář
Co jestli MOOC opravdu revolučním způsobem promění vzdělávání? - rozhovor prof. Oakley pro Edsurge:
What if MOOCs Revolutionize Education After All?
Komentář
Barbara Oakley je skutečně skvělou učitelkou. V následujícím článku poodhaluje svou historii a ukazuje, že memorování a opakování není překonanou metodikou, zvláště ve STEM oborech:
How I Rewired My Brain to Become Fluent in Math.
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.