Člověče, nezlob se - názvosloví solí
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce

Anotace
Didaktická hra Člověče, nezlob se je určena skupině o maximálním počtu pěti žáků. Hra je zaměřena na názvosloví solí, zároveň obsahuje krátký výklad pravidel a nástin hodnocení.
Didaktická hra Člověče, nezlob se je určena skupině o maximálním počtu pěti žáků. Hra je zaměřena na názvosloví solí, zároveň obsahuje krátký výklad pravidel a nástin hodnocení.
Didaktická hra
názvosloví
sůl
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Komentář může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Hodnocení může upravit pouze jeho autor.
hodnocení
hodnocení
0x
využito ve
výuce
využito ve
výuce
0
Základní atributy materiálu
- Autor: Mgr. David Mánek
- Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
- Datum vložení do systému: 22. 03. 2018
- Datum vzniku: 09. 08. 2010
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
- Ročník: -
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: pracovní list
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 ČR
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ano
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay
Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení uživatelé. Přihlásit se můžete zde

Miroslav Melichar
9.8.2010
Komentář
Vážený pane kolego, je obdivuhodné, že Vaši žáci na ZŠ zvládají vzorce a názvy dusitanů, jodičnanů a pod. Jak jdou dohromady tyto vzorce s citovaným očekávaným výstupem z RVP ZV, kde se mluví o "vybraných prakticky významných" solích? Navíc se Vám do hry vloudily 2 soli, které neznají ani VŠ učebnice - uhodnete je?

David Mánek
10.8.2010
Komentář
Vážený pane Melichar, Vašim připomínkám rozumím a souhlasím s tím, že v mnou publikované hře jsou i soli, které jsou nad rámec základního vzdělávání. Zároveň jsem si vědom i druhé připomínky, že dvě soli opravdu v praxi neexistují, to ovšem neznamená, že by je žáci dle vzorce nemohli pojmenovat. Před hrou na problém praktické neexistence některých solí upozorňuji. Děkuji Vám za věcné připomínky.

Miroslav Melichar
11.8.2010
Komentář
Děkuji za odpověď a budu rád, když mi odpovíte ještě 1x:
Pokud není na překážku, že nějaká látka prakticky neexistuje a lze o ní ve výuce mluvit, pak by šlo jistě učit názvosloví třeba takto: oxid (nebo chlorid) železný, železnatý, železitý, železičitý až železičelý. A je pak otázka, zda se omezovat na dosud známé chemické prvky nebo přidat nějaký zajímavější navíc. Ch.názvosloví je jazyk, který se řídí nějakými pravidly, ale učitel agličtiny těžko může podle dobrých pravidel vytvořit slova, která žádný Angličan nikdy nepoužil.
Pokud není na překážku, že nějaká látka prakticky neexistuje a lze o ní ve výuce mluvit, pak by šlo jistě učit názvosloví třeba takto: oxid (nebo chlorid) železný, železnatý, železitý, železičitý až železičelý. A je pak otázka, zda se omezovat na dosud známé chemické prvky nebo přidat nějaký zajímavější navíc. Ch.názvosloví je jazyk, který se řídí nějakými pravidly, ale učitel agličtiny těžko může podle dobrých pravidel vytvořit slova, která žádný Angličan nikdy nepoužil.

David Mánek
15.8.2010
Komentář
I tady s Vámi v zásadě mohu souhlasit, názvosloví je jazyk a jeho pravidla bychom neměli spolu s žáky porušovat. Přesto si myslím, že pokud učitel v rámci této aktivity vysvětlí, že dvě sloučeniny v praxi neexistují, pak žáky neklame. Zároveň na těchto reálně neexistujících příkladech můžeme žákům na závěr aktivity vysvětlit, proč se určité prvky vyskytují pouze s některými koncovkami.

Miroslav Melichar
18.8.2010
Komentář
Je krásné, jak si rozumíme. Ale s pomocí komentářů jste vlastně vytvořil jiný učební materiál. Ten původní (bez komentářů) je takovýhle: 1. Uvádí jako prakicky významé soli jodičnany atd. V záhlaví to jako výstup uvádíte a přímo v DUMU to nijak nekorigujete. Uživatelé to mohou přijmout jako normu toho, co se k tomuto výstupu má nyní na ZŠ učit. 2. Přímo v DUMU neuvádíte, že některé sloučeniny reálně neexistují a nedáváte pokyn, jak s nimi ve výuce nakládat. I tyto sloučeniony tedy vyznívají jako standard, který by měl v současné době být na ZŠ běžný. Asi to tak berou i recenzenti Vašeho DUMu (jetsli ho ovšem podrobněji prohlíželi). Pokud máte dojem, že snad nevnucujete nic jako standard nebo normu, tak se mýlíte - DUM je publikovaný jako recenzovaný pod hlavičkou "rvp" a není už jen Vaším osobním názorem, ale jakýmsi oficiálně schváleným vzorem.

David Mánek
19.8.2010
Komentář
Nemyslím si, že je chybou učit žáky názvosloví dalších solí než zmíněných významných. Důvodem je např. koncept chemické olympiády a dalších soutěží, kde jej jistě využijí. Člověče... v mém podání je materiálem pro všechny žáky, kteří chtějí porozumět principům tvorby názvosloví i u dalších solí, což je dle mého názoru o rozvoji logického myšlení a Člověče by mělo být materiálem, kde si tyto principy mohou vyzkoušet formou hry. To, že v materiálu najdeme dvě soli, které v praxi neexistují, je zádrhel, o němž jsme se již bavili a kde se s Vámi shoduji. Děkuji za Vaše názory a jsem rád za tuto pro mě přínosnou diskusi.
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.