Chatbot EMA
5 skvělé

Metodická inspirace: aktérský pohled ve výuce dějepisu

Autor
Mgr. Milan Hes Ph.D.
Datum vložení
4. 12. 2018
31 0 1
0x
využito ve
výuce

Anotace

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Přidat hodnocení

Ohodnocením materiálu pomůžete zpřesnit vyhledávání dle obsahu. Děkujeme.

1

Celková kvalita materiálu *
Povinný údaj 

2

Použil/a jste tento materiál ve výuce?

3

Klady

Zápory

4

Komentář

5

Které tagy nejlépe vystihují obsah materiálu?

Vyberte štítky, které vám připadají pro tento materiál relevantní

aktérský pohled
dějepis
historický pramen
multiperspektivita
školní historický pramen
výuka dějepisu

Není to úplně ono? Zadejte vlastní štítky lépe vystihující obsah

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Uživatelská
hodnocení
Systémová
hodnocení
0x
využito ve
výuce
Počet využití ve výuce
0
Počet hodnotících uživatelů
Názor uživatelů na kvalitu materiálu
5 skvělé
Další statistické údaje

Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.

Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.

Základní atributy materiálu

  • Autor: Mgr. Milan Hes Ph.D.
  • Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
  • Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
  • Datum vzniku: 15. 06. 2016
  • Umístění materiálu: -
  • Stupeň vzdělání: gymnaziální vzdělávání
  • Ročník: -
  • Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
  • Typ materiálu: článek
  • Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
  • Jazyk: Čeština
  • Otevřený zdroj: Ano

Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
 
#fairplay

Ivan Ryant 15.6.2016

Komentář

K aktérskému pohledu: hodně pro to už dávno dělá Zuzana Loubet del Bayle ve svém blogu. K chybám, o kterých mluvíte ve webináři (nácvik balení batohů do transportu v hodinách dějepisu) jsem napsal komentář a ještě pár podobných příkladů bych mohl uvést. Ale jsou i jiné chyby, které děláte. Jako žurnalista jsem se např. naučil rozlišovat mezi zprávou a komentářem -- Vy neděláte rozdíl mezi autentickým obrázkem z Terezína a politickou satirou (byť dobovou). A pořád je tady ten problém, na který jsem narazil v komentáři: to, že člověk něco pochopí, vůbec neznamená, že se nemýlí. Daleko cennější než odpovědi jsou otázky. A pochopit, že nechápu.



Když jsem se já učil ve škole dějepis, tak nám jasně vysvětlili: v dějinách hledáme zákonitosti společenského pokroku, abychom jich dokázali využít ku prospěchu lidstva (tj. k budování spravedlivého komunistického společenského řádu). Dnes se v RVP nic nepíše ani o pokroku, ani o komunismu. OK. Ale proč se tedy máme učit dějepis? Co to je dějepis? Co je předmětem zkoumání dějepisu? Písemné prameny? (jenom ty objektivní jako např. rozsudky, smlouvy a nebo i ty tendenční jako např. záznamy v kronikách?) Vývoj lidstva? civilizace? kultury? (Není to totéž -- římská civilizace si podrobila Řecko, ale při tom řecká kultura ovládla Řím. A další chyba ve webináři: Římané byli barbaři a barbary zůstali, a ne že ne!) Jsou v dějepisu důležitější jména panovníků a data bitev, anebo technologické objevy, které změnily způsob života lidí? Odpovědi na tyto otázky nikde nenacházím, ani ve Wikipedii, ani v RVP. Všude jen samý mlhavý blábol a nesmysl.



Nehodnotím, jen upozorňuji na nesrovnalosti, možná jen nejasnosti, nicméně absence smyslu je v každém oboru nesrovnalost podstatná.