Analýza emocí v Horizon Reportu 2016
využito ve
výuce

Anotace
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Základní atributy materiálu
- Autor: Bořivoj Brdička
- Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
- Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
- Datum vzniku: 11. 04. 2016
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
- Ročník: -
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: článek
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ano
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay

Komentář
1. Umělá inteligence je jen velmi chudá imitace přirozené (lidské) inteligence. Jde jen o povrchní analogii obdobné té, která přirovnává mozek k počítači; mozek se připodobňuje hardwaru počítače a myšlení mozku k softwaru počítače. (Aniž se ovšem např. řekne, že software lze do počítače či více počítačů instalovat či z nich odinstalovat, zatímco u myšlení u člověka to lze opravdu jen stěží, nehledě na zásadní odlišnost ve složení, struktuře a mechanismech fungování mozku oproti počítači.)
2. Co si ale vlastně máme vůbec představit pod pojmem "vcítění" u umělé inteligence? Vždyť to bude muset být zase jen člověk, který počítače se vcítěním zkonstruuje, nebo ne? Je zřejmé, že se zde zase operuje pouze s povrchními analogiemi.
3. A chceme vlastně umělou inteligenci (počítače) s emocemi? Chceme počítač, který by byl například večer jinak "naladěn" než ráno, jak je tomu často u člověka? Nebo by odmítal např. provádět námi požadované operace, protože by je "považoval" za odporující jeho cítění?

Komentář
Pane Maršáku, to jste mě trochu zklamal. Nikdo neříká, že umělá inteligence je stejné jako lidská. A také nikdo neříká, že počítač s umělou inteligencí bude mít vlastní emoce. Zde jde jen o to, že od teď budou technologie schopné lidské emoce rozeznávat. To je převratná novinka a špatná zpráva pro učitele, protože to znamená, že bude probořena další bariéra, která dělala z učitelů cosi nenahraditelného. Je jasné, že i tak dobrého učitele nahradit nelze. Ale co špatného?

Komentář
Pane doktore , ano, máte pravdu. Svůj předchozí komentář jsem poněkud opomněl (nechtěně) doplnit tím, že je přirozeně zcela něco jiného, jestliže počítače použijeme např. k možnému rozpoznávání emočních stavů u člověka. Nakonec již nyní jsou počítače naprosto nepostradatelné v různých neurozobrazovacích metodách (v různých typech počítačových tomografií, magnetických rezonancí, spektroskopií apod.) pomocí nichž můžeme (obecně řečeno) studovat lokalizaci nejrůznějších mentálních a afektivních (tedy i emočních) procesů v mozku jedince. A tím tak studovat i souvislost mezi různými procesy v mozku jedince a chováním jedince (popř. i jeho dalšími psychologickými charakteristikami nebo dokonce též vliv určitého edukačního prostředí na rozličné procesy v mozku člověka).
Za uvedené opominutí se proto omlouvám.
Nechápu ale, proč by technologie schopné rozpoznávat lidské emoce měla být špatná zpráva pro učitele. To by snad pro učitele mohla být naopak dobrá zpráva, ne? Vždyť tím učitel vlastně získá další možnost vyznat se v emocích žáka, nebo ne? A podle mne vůbec nejde o to, zda "bude pobořena další bariéra, která dělala z učitelů cosi nenahraditelného", ale zda bude počítač učitelem ve výuce efektivně využit. Nenahraditelní jsou totiž v současné výuce oba.

Komentář
Naprosto souhlasím. Naopak, vy se nezlobte na mě. Mám pořád v hlavě představu učitele neschopného technologie efektivně využívat. Samozřejmě je tato kompetence podmínkou úspěšné aplikace podobných metod, jako je tato.

Komentář
Pokrok ve vývoji sociálně citlivých robotů na MIT popisuje tento článek:

Komentář
Roboti či umělá inteligence jsou vyvíjeny a konstruovány lidmi. Jsou nečinné, pokud nejsou aktivovány programy, které byly vytvořeny kreativními mozky a neudělají nic více, než je založeno v těchto programech. Umělá inteligence nemůže např. generovat originální problémy či ideje, neboť programy (algoritmy) jsou schopny zpracovat jen existující informaci.
Mimochodem: 5. a 6. března 2018 se má v Praze konat konference s názvem SingularityU Czech Summit 2018(https://www.singularityuczechsummit.com/?gclid=EAIaIQobChMIj4GN0_a72AIVDomyCh2GIQnFEAAYASAAEgL84fD_BwE), která se má zabývat budoucím vývojem umělé inteligence a technologií, na nichž je založena. Konference se koná pod záštitou Singularity University (https://su.org/) a dalších institucí pod heslem \"The Best Way to Predict the Future is to Create It\".

Komentář
Vypadá to, že Horizon Report jako projekt díky krachu New Media Consorcium končí. Možná ale bude v nějaké jiné formě pokračovat:
Beyond the Horizon Report: towards a new project
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.