Podstata otevřeného přístupu k výuce s využitím technologií
využito ve
výuce
Anotace
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
hodnocení
hodnocení
využito ve
výuce
Základní atributy materiálu
- Autor: Bořivoj Brdička
- Poskytovatel: Metodický portál RVP.CZ
- Datum vložení do systému: 04. 12. 2018
- Datum vzniku: 16. 11. 2015
- Umístění materiálu: -
- Stupeň vzdělání: základní vzdělávání
- Ročník: -
- Dostupnost: Volně dostupné bez registrace
- Typ materiálu: článek
- Licence: Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR
- Jazyk: Čeština
- Otevřený zdroj: Ano
Chcete se k materiálu vyjádřit?
Využijte prostor pro férovou diskusi.
#fairplay
Komentář
Situace a činnost probíhající na školách okresu Albemarle je obdivuhodná. Ne vše z toho bych podpořil, ale rozhodně je to velice zajímavé. Za nejpozoruhodnější považuji samostanost rozhodování, kterou školští šéfové z Albemarle uplatnili.
Vznesl jsem dotaz na diskusním fóru Edutopie, zda je takovýto stupeň volnosti v USA běžný. Z odpovědí se mi nejvíc líbila reakce profesora Callahana: "I think the real key in Albemarle is that the district-level leaders provide the autonomy to their teachers. This is probably the exception, but it doesn't need to be. They still do everything that they can to meet all of the legal requirements from their state and the federal government, but they're much more willing to look past some of the strictures that many other districts place on themselves in how they interpret some of those directives from above."
Tedy nikoli jakási moudrá koncepce vymyšlená badateli kdesi ve výzkumných ústavech, vnucovaná školám všemocným Ministerstvem, ale svobodná volba postupů a svobodné rozhodování škol a učitelů "v terénu". V praxi tomu musí pomoci politici na okresní úrovni, kteří svoje učitele "kryjí" před státními úředníky.
Optimisticky a sebevědomě soudím, že učitelé na českých školách nejsou blbější než ti v okresu Albemarle. Ale tu svobodu rozhodování nemají a - když se to nechá na rozhodnutí Ministerstva - ani nikdy mít nebudou.
BTW, v článku se píše: "Budete-li se ale snažit je zavádět bez změny politiky a výukových postupů, je skoro jisté, že dokážete svým žákům jen uškodit." Prozradí pan autor, jakou změnu politiky má na mysli?
Komentář
Opravdu mě mrzí, že reaguji tak pozdě. Po několika dnech přestávám reakce na článek sledovat tak často, jako u nového.
Musím ale panu Kocourkovi poděkovat. Je skvělé, že se spojuje přímo s prostředím, o němž se zde píše. Navíc je jeho diskuzní příspěvek i velmi zajímavý. Připouším, že Ira Socol není zcela běžný koordinátor technologií a netvrdil jsem, že jejich obvod je typickou ukázkou toho, jak to v USA vypadá všude. Sledujeme ho již dlouho a jeho myšlenky považujeme za inspirativní. Opětovně mi slíbil, že se do vlasti svého dědečka vypraví a navštíví nás. V tom případě vás pozvu na přednášku.
A teď k té politice. Jsem na ni vysazen, protože nám zatím vysloveně brání technologie do škol zavádět. Základní podmínkou je změna didaktických postupů, kterou ovšem nelze realizovat bez toho, že oficielně přiznáme, že to tak má být. Jinak takoví nadšenci, jako Socol, u nás narážejí na většinový odpor svého okolí. Školský obvod Albemarle má tu výhodu, že je zde přístup již sjednocený a všichni vědí, co chtějí. U nás jsou k něčemu podobnému nejblíže v Moravskoslezském kraji, ale je třeba dělat víc. SDV zjevně bude mít s realizací velké potíže. To je politika!
Domívat se, že se bez ní pohneme a učitelé sami od sebe začnou technologie správným způsobem využívat, to je naivní.
Komentář
Po prostudování situace v obvodu Albemarle, vyznačující se mimořádnou svobodou učitelů, pan Brdička usoudil, že receptem pro Česko je utáhnout šrouby ještě více a ministerská moudra hrnout do škol ještě větším tlakem.
\"Základní podmínkou je změna didaktických postupů ...\" -- Není. Ta změna klidně může přijít jako samovolný následek používání technologií.
\"... kterou ovšem nelze realizovat bez toho, že oficielně přiznáme, že to tak má být.\" -- Ale kdepak! Tu změnu by stejně tak šlo realizovat, kdyby vrchnost oficiálně přiznala, že do toho nikomu (kromě ředitele školy, studentů a jejich rodičů) nic není.
\"nadšenci, jako Socol, u nás narážejí na většinový odpor svého okolí.\" -- Možná naráží a možná nenaráží na odpor okolí, ale hlavně naráží na podmínky (zákony, předpisy) nastavené státem.
\"Školský obvod Albemarle má tu výhodu, že je zde přístup již sjednocený a všichni vědí, co chtějí.\" -- Úplně mimo! Obvod Albemarle má tu výhodu, že si tam mohou dělat, co sami uznají za vhodné a že jim do toho nekafrá žádné ministerstvo.
\"Domívat se, že se bez ní pohneme a učitelé sami od sebe začnou technologie správným způsobem využívat, to je naivní.\" -- Fajn, k této naivitě se ochotně hlásím. Když české učitele přestanete svazovat (a nutit dělat naprosté kraviny), budou dělat správné a potřebné věci sami. Stejně jako v obvodu Albemarle. Zeptejte se pana Socola, které ministerstvo ho drželo za ručičku a radilo mu, co má dělat!
Komentář
Obvod Albemarle zařadil do svého teréního výzkumu zabývajícího se připojováním znevýhodněných žáků do internetu (čili inkluzí) ředitel CoSN Keith Krueger:
Repurposing Educational Spectrum to Address Digital Equity: Case Study: Albemarle County Public Schools, VA.
Vaše hodnocení pomůže ostatním při výběru toho pravého materiálu.
Přidejte hodnocení anonymně nebo pod svým profilem.